4032
Sök

Åtalad för trafikbrott

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Jag läste just på den lokala tidningens hemsida att jag ska bli åtalad för en trafik olycka som hände i sommras, men jag har inte fått något brev hem om det. Ska inte jag få veta de innan någon tidning får veta de? Och vad kan jag göra åt de? kan jag anmäla för tjänstefel och få ut något skadestånd eller vad? Just nu är jag riktigt förbannad så jag kommer inte svara på frågor om vad som hände eller dumma uttalanden.

631 Inlägg
9 april 2009
Kan du vara 100% Säker på att det är dig dom menar ?

Har dom hängt ut dig med namn?
Om inte, så ska man inte tro allt man läser..

264 Inlägg
9 april 2009
Det är han.
i tidningen står det exakt vart det var det hände, vilken dag, och hur det gick till.

631 Inlägg
9 april 2009
Ja, men om han inte är uthängd med namn så är det tjänstefel hurdå?

Som sagt, man ska inte lita på allt som skrivs.
Det är klart det kan stämma ( att han blir åtalad ) , men jag vet hur tidningar älskar att vinkla saker.

2 079 Inlägg
9 april 2009
Ring polisen? = problemet löst

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

mulle mek
679 Inlägg
9 april 2009
om du nu inte har fått någon dom av  åklagare så tycker jag du inte ska bry dig . media är alltid  först med information men dem har inte alltid rätt. så lunga ner dig.

Gasar tills det Rasar !!!

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Mackanol skrev:

de har jag försökt dom kopplar en till åklagar myndigheten där alla har gått hem.

Och ja de är jag dom skrivit om, de är skrivet datum plats och hur dom har uppfattat att de hänt. (vilket är fel men polisen vägrar lyssna på mig) Men är de rätt att ja ska få reda på de via en tidning? borde inte jag få veta de innan tidningen gör de?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 april 2009
Ringa o fråga personen som skrivit artikeln? står ju namn på de som skriver! Testa de och fråga ut snubben lite smile

2 079 Inlägg
9 april 2009
Stoorn skrev:
Mackanol skrev:

hur dom har uppfattat att de hänt. (vilket är fel men polisen vägrar lyssna på mig)

Haha^^ Just det, Du har ju kört av vägen, Då är det ju du som inte anpassat hastigheten till underlaget eller whatever olyckan nu berodde på...
Senast redigerat av Mackanol (9 april 2009)

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

1 814 Inlägg
9 april 2009
Ge blanka fan i tidningen, när rättegången är över kräver du ersättning (om du har blivit dåligt behandlad). ingen vits då tidning ändå inte lär lyssna på dig.

528 Inlägg
9 april 2009
Vi har ju offentlighetsprincipen eller vad det nu kallas..    När myndigheter sätter något på papper så kan media direkt läsa det om de vill.  Huruvida en medborgare har rätt att få veta om sin dom, sin kallelse till rättegång eller what ever,  före media - det vet jag inte. Kan inte tänka mig det. Varför? Jag kan däremot se en viss problematik i att man skulle ha en sådan rätt; det försvårar för offentlighetsprincipen. Det kanske är förvånande och upprörande att läsa om sig själv i tidningen före man fått veta något av myndigheterna, men offentlighetsprincipen väger ju långt mycket tyngre än att du ska kunna få förbereda dig mentalt på att vänner,bekanta och ortsbor ska få läsa om dig i tidningen.  Offentligheten har en rätt till myndigheternas dokument - och det är bra - och hur ska myndigheterna kunna veta att du fått notis om ditt ärende före de låter det offentliga komma åt arkiverade dokument? Ska de ringa upp alla som berörs eller nämns i myndighetsdokument för att verifiera att berörd person redan vet om det? Det blir ohållbart.

Från det att beslut är fattat av en myndighet och papper skrivits så kan ju myndigheten tipsa medierna om det, gissar jag. Vissa tidningar har säkert myndighetsrapporter under bevakning i brist på andra nyheter.

Den krassa sanningen är ju att om det är surt att läsa om sig i tidningen så får man väl låta bli att hamna i de situationerna att de öht vill skriva om en.

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Mackanol skrev:
Stoorn skrev:
Mackanol skrev:

hur dom har uppfattat att de hänt. (vilket är fel men polisen vägrar lyssna på mig)

Haha^^ Just det, Du har ju kört av vägen, Då är det ju du som inte anpassat hastigheten till underlaget eller whatever olyckan nu berodde på...

Jo just de de spelar ingen roll hur mycke du anpassar hastigheten. Då fördelningslådan skär och bakhjulen låser sig så kan du anpassa bäst fan du vill. De kommer ändå sluta illa.

2 079 Inlägg
9 april 2009
Stoorn skrev:
Mackanol skrev:
Stoorn skrev:

Jo just de de spelar ingen roll hur mycke du anpassar hastigheten. Då fördelningslådan skär och bakhjulen låser sig så kan du anpassa bäst fan du vill. De kommer ändå sluta illa.

Ja, det är en alltid lika spännande situation, Och det går fint att ta sig ur den med lite tur.
Du får ha lite bättre koll på dina grejer du, Tack för att du lyssnade på min åsikt, Hej svejs

2 982 Inlägg
9 april 2009
hah, du kmomer inte få ngt skadestånd så d e bara o glömma. no quick bucks here....
ditt namn nämns inte alls någonstans. tidningen kan även hävda tryckfel.. så nej tyvärr du kan inte polisanmäla eller få skadestånd. däremot kan du ringa och be dem korrigera artikeln.

8 921 Inlägg
9 april 2009
Är du publicerad med namn/bild? om inte så finns det inget att göra är ju bara du som vet att artikeln handlar om dig.
Senast redigerat av Hamilton (9 april 2009)

Fotograf på Tierp iDag

Meister
6 763 Inlägg
9 april 2009
Mackanol skrev:
Stoorn skrev:
Mackanol skrev:

Ja, det är en alltid lika spännande situation, Och det går fint att ta sig ur den med lite tur.
Du får ha lite bättre koll på dina grejer du, Tack för att du lyssnade på min åsikt, Hej svejs

Dåligt argument faktist. Saker kan gå sönder. Det kan hände även den bästa. Men din bil kommer aldrig att gå sönder då du har så bra koll på den...

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Jag hade väldigt god koll på den bilen. De fanns inga tendenser till att lådan skulle ge upp just då. Men de är ett faktum att fördelningslådan på dessa bilar är långt ifrån dom bästa dom är inte ens bra. just denna bil hade jag arbetat med i ett halvår innan jag började köra den så jag visste exakt allt som var värt å veta om den bilen. För den som nu undar

Tack till er som svarat på mina frågor och inte bara snacka skit, jagat poster eller har något behov att göra er hörda i så många samband som möjligt.

Som jag förstått de så är detta ännu ett tillfälle som den vanliga personen blir knullad i arslet å inte kan göra något åt de. Och de där med nånsorts kompensation, ja man måste ju kolla extra pengar är aldrig fel. Ja då jag har fått dom svar jag sökte så kan någon vänlig själ låsa den här tråden.

Edit missförstånd
Senast redigerat av Stoorn (9 april 2009)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
9 april 2009
Har du nåt länk eller föredrar du inte att nån mer vet om det?

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
9 april 2009

Schipperke rules !

Teddan
2 495 Inlägg
9 april 2009
är det 50 eller 70km/h på vägen så klarar man att stanna med låsta hjul ...

tidningarna kan skriva massa saker, det är ju deras uppgift.
om tidningarna har fått reda på det så är åtalväckt och du kommer bli underrättad.
Poliserna har inget med åtalet att göra, det är åklagarens uppgift

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sök