5168
Sök

Myten om effekt och ljud

1 785 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Hur knäcker man myten om watt och ljud?

Varför envisas folk att prata om watt som om det vore ett mått på ljudkvalité eller ljudtryck?

Visst spelar en högtalare högre med 100watt än 10watt men bara om den har rätt förutsättningar att jobba. Det säger inte något alls om ljudkvalitén! Så varför?

Kan någon förklara för mig varför watt är det enda som går i i huvudet på folk när det gäller ljud?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 534 Inlägg
9 april 2009
dbjanoz skrev:

Varför envisas folk att prata om watt som om det vore ett mått på ljudkvalité eller ljudtryck?

Visst spelar en högtalare högre med 100watt än 10watt men bara om den har rätt förutsättningar att jobba. Det säger inte något alls om ljudkvalitén! Så varför?

Kan någon förklara för mig varför watt är det enda som går i i huvudet på folk när det gäller ljud?

de tror väl att störst är bäst
dvs mest watt är bäst/respekt eller nåt

193 Inlägg
9 april 2009
dbjanoz skrev:

Ja, det kan jag.
Därför att watt, precis som sex, säljer.

Folk som kan, vet att 500w inte bara är 500w utan vidare.

Peak
RMS
bla bla bla

Folk som inte vet, köper gärna mutant som har 600w. Bara för att det står 600w, scheise asså! Grymt!

big_smile

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

660 Inlägg
10 april 2009
Falcy skrev:
Folk som inte vet, köper gärna mutant som har 600w. Bara för att det står 600w, scheise asså! Grymt!

Kom inte här och snacka skit om mutant! Det är inte direkt överspacade saker, 600w är inte direkt så svårt att uppnå med ett klass-D steg, Har byggt ljud med dom flesta prylar Mutant har lanserat sen 2005 och det är så mycket bättre (enligt mig! Notera detta!) än exempelvis GAS MDS SHARK och alla andra B-märken...

MDS, där har vi ett märke epa/volvo-raggare håller högt! som tex deras TEAMR-12 bas, ska enligt MDS palla med 1 750 RMS, visst det kanske den gör men den förvandlar juh bara effekten till värme så whats the point liksom? Troligen så gillar folk att lägga ner flera tusen på batteri kablar osv bara för att få lite extra värme i skuffen samtidigt som deras regplåt vibrerar i takt med basen..

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 april 2009
sen finns det ju skillnad på Kalla anka watt & Riktiga watt med som många tar miste om!

C H E V R O L E T <3

193 Inlägg
10 april 2009
Soderqvist skrev:
Kom inte här och snacka skit om mutant! Det är inte direkt överspacade saker, 600w är inte direkt så svårt att uppnå med ett klass-D steg, Har byggt ljud med dom flesta prylar Mutant har lanserat sen 2005 och det är så mycket bättre (enligt mig! Notera detta!) än exempelvis GAS MDS SHARK och alla andra B-märken...
//Soderqvist

Det var ett exempel, Mutant lover. Du kan inte jämföra en Mutant 12" @600w med t.ex en Alpine 12" 800w(som t.ex jag nyligen köpt).

Mutant är vad du betalar för. Det hör du själv.
Senast redigerat av Falcy (10 april 2009)

276 Inlägg
10 april 2009
Falcy skrev:
Soderqvist skrev:
//Soderqvist

Det var ett exempel, Mutant lover. Du kan inte jämföra en Mutant 12" @600w med t.ex en Alpine 12" 800w(som t.ex jag nyligen köpt).

sen går du in o å säger att ditt e bättre jämför med likadan watt då om detr e det ni försöker föra fram du kan ju inte jämföra ett 800 o 600. hade du sagt att du hade haft 600 watt o spela bättre än hans 800 watt så¨bevisar du ju nåt!!!! nu föll du tillbaka på att jämföra watt för att säga att mer är bättre!!!

EDIT: förlåt om jag är lite otydlig men jag är trött jag lovar att inte ge mig in i fler debatter ikväll
Senast redigerat av Mido__ (10 april 2009)

En gång till nu
760 Inlägg
10 april 2009
Falcy skrev:

Mutant e precis va man betalar för, nu har ja dubbelmoral här när ja säger som så att hellre lägga pengar på ett dyrt mutant steg med mycket spec än ett kicker med liknande spec och kostar 4000 lök mer.

jag kör bägge delar och fyyfaan va nöjd jag är med mutant, och även kicker!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

193 Inlägg
10 april 2009
Mido__ skrev:
Falcy skrev:
Soderqvist skrev:
//Soderqvist

sen går du in o å säger att ditt e bättre jämför med likadan watt då om detr e det ni försöker föra fram du kan ju inte jämföra ett 800 o 600. hade du sagt att du hade haft 600 watt o spela bättre än hans 800 watt så¨bevisar du ju nåt!!!! nu föll du tillbaka på att jämföra watt för att säga att mer är bättre!!!

EDIT: förlåt om jag är lite otydlig men jag är trött jag lovar att inte ge mig in i fler debatter ikväll

Nej, ge dig inte in i fler trådar ikväll. Du verkar bra trött, din stavning och användning av kommatecken är usel. Godnatt.

193 Inlägg
10 april 2009
alexxe skrev:
Falcy skrev:

Mutant e precis va man betalar för, nu har ja dubbelmoral här när ja säger som så att hellre lägga pengar på ett dyrt mutant steg med mycket spec än ett kicker med liknande spec och kostar 4000 lök mer.

jag kör bägge delar och fyyfaan va nöjd jag är med mutant, och även kicker!

Ok, lägg dina pengar på Mutant då. Vem har sagt att du inte får det?
Precis som jag skrev, du får vad du betalar för, tolka det hur du vill med vilka "spec" du vill.

276 Inlägg
10 april 2009
Falcy skrev:
Nej, ge dig inte in i fler trådar ikväll. Du verkar bra trött, din stavning och användning av kommatecken är usel. Godnatt.

roll

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
10 april 2009
Brist på kunskap.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
10 april 2009
varför ens starta en sån här tråd finns ju 700 andra ni kan posta era åsikter i....

tjooolihoo

660 Inlägg
10 april 2009
Falcy skrev:

Så bara för att du har en dyrare högtalare så spelar det bättre? Lådan står för min 80% av ljudkvalitén! Tänk på det!

EDIT: Läste lite på din sida och du har juh värsta fläshiga basen men sen driver du den med ett ruttet Cobalt-steg? ;P ähh what ever! Trodde du var en SQ-freak som ville klanka ner på "sämre märken" men där ser man...

//Soderqvist
Senast redigerat av Soderqvist (10 april 2009)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

1 661 Inlägg
10 april 2009
Det är samma sak som med motorer. Folk vill endast veta hur många hästar man har. Det är det enda som gäller.
Det man har som 0-100km/h tider och 201m tider det är ingen som bryr sig ett smack.
Så är det fan inte många som bänkar heller.

Men dom flesta märkerna har väl börjat använda WRMS och det kan vara ett bra sätt att stämma av sina steg och basar.
mvh

782 Inlägg
10 april 2009
dbjanoz skrev:

Jag har ett 6kanals audisonsteg som ger 4x60w+2x80w, kopplar jag in frontsystemet så dom får 2x80w så spelar det bättre än om dom får 2x60w så det är väl ingen myt att högtalare spelar bättre och högre med mer watt.
Det folk har problem med är att kolla hur stegen är uppmätta och lyssna hur dom låter.

21 761 Inlägg
10 april 2009
dbjanoz skrev:

Iam2fast4U skrev:
de tror väl att störst är bäst
dvs mest watt är bäst/respekt eller nåt

Falcy skrev:
Därför att watt, precis som sex, säljer.

Folk som kan, vet att 500w inte bara är 500w utan vidare.

Ja, det ligger nog faktiskt mycket i dessa påståenden. Håller med där. smile

193 Inlägg
10 april 2009
Soderqvist skrev:
Så bara för att du har en dyrare högtalare så spelar det bättre? Lådan står för min 80% av ljudkvalitén! Tänk på det!

EDIT: Läste lite på din sida och du har juh värsta fläshiga basen men sen driver du den med ett ruttet Cobalt-steg? ;P ähh what ever! Trodde du var en SQ-freak som ville klanka ner på "sämre märken" men där ser man...

//Soderqvist

Jag har inte lyssnat på ditt system, låter säkert kanon!

Det är säkert så att Mutant har "Premium" grejer också.
Och jag är verkligen ingen audiofil, har jag inte påstått heller. Frågeställningen var varför alla tittar på watt och svaret ser du ju längre upp.

T.ex där jag köpte mitt system i Göteborg hade de ett Mutant 12" paket med steg för 1700:- och killen i kassan sa att han skämdes när han sålde det...står mycket watt på kartongen men levererar skit.

Brist på kunskap var det någon som skrev och det stämmer ju, tittar man bara på watt så är det brist på kunskap.

OffT:
Är mitt steg så ruttet? Fick rekommendation att köra med det. Ska bara driva Alpinebasen som är på 250wrms. Steget levererar ju 300-400wrms, borde väl räcka? Sen måste man ju börja någonstans smile
Jaja, den diskussionen kan vi ta över PM.

Sen är det lågt att rösta en 1:a på min bil bara för att vi har olika åsikter, tolkar det enbart som avundsjuka. smile
Senast redigerat av Falcy (10 april 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 april 2009
Det är STOR skillnad på watt o watt....

Eller ja effekt är effekt men HUR de får fram effekten skiljer.

Jag tar tex. MKT hellre 2x50 Genesis-watt än 2x500 Sharkwatt....

Sedan har marknaden i sig fått effektspiralen att öka då det är "häftigt"....
Hade marknaden annars varit översållad med askassa prylar som ser flashiga ut men som knappt funkar? Hmmmm.......jag skyller delvis på stylingmodet ang. detta......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 534 Inlägg
10 april 2009
Lonefox skrev:
Det är STOR skillnad på watt o watt....

Eller ja effekt är effekt men HUR de får fram effekten skiljer.

Jag tar tex. MKT hellre 2x50 Genesis-watt än 2x500 Sharkwatt....

Sedan har marknaden i sig fått effektspiralen att öka då det är "häftigt"....
Hade marknaden annars varit översållad med askassa prylar som ser flashiga ut men som knappt funkar? Hmmmm.......jag skyller delvis på stylingmodet ang. detta......

Men man borde ju nästa förstå, ett shark steg för 1000kr på 2x500 watt och ett genesis slutsteg för
20 000kr på 2x10watt wink
Det borde ju "koppla" för dem att det är en viss skillnad på watt och watt när priset kommer in i bilden

Sök