5175
Sök

Myten om effekt och ljud

1 400 Inlägg
10 april 2009
Iam2fast4U skrev:
Lonefox skrev:
Det är STOR skillnad på watt o watt....

Eller ja effekt är effekt men HUR de får fram effekten skiljer.

Jag tar tex. MKT hellre 2x50 Genesis-watt än 2x500 Sharkwatt....

Sedan har marknaden i sig fått effektspiralen att öka då det är "häftigt"....
Hade marknaden annars varit översållad med askassa prylar som ser flashiga ut men som knappt funkar? Hmmmm.......jag skyller delvis på stylingmodet ang. detta......

Men man borde ju nästa förstå, ett shark steg för 1000kr på 2x500 watt och ett genesis slutsteg för
20 000kr på 2x10watt wink
Det borde ju "koppla" för dem att det är en viss skillnad på watt och watt när priset kommer in i bilden

Men (det finns alltid ett men:lol:) Det finns billiga steg som levererar vad som står.
Har mätt upp MÅNGA steg men bör notera att av de billigare stegen så är det ca 3-7%som levererar
vad fabriken skrivet.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 april 2009
micke7406 skrev:
Iam2fast4U skrev:
Lonefox skrev:
Det är STOR skillnad på watt o watt....

Eller ja effekt är effekt men HUR de får fram effekten skiljer.

Jag tar tex. MKT hellre 2x50 Genesis-watt än 2x500 Sharkwatt....

Sedan har marknaden i sig fått effektspiralen att öka då det är "häftigt"....
Hade marknaden annars varit översållad med askassa prylar som ser flashiga ut men som knappt funkar? Hmmmm.......jag skyller delvis på stylingmodet ang. detta......

Men man borde ju nästa förstå, ett shark steg för 1000kr på 2x500 watt och ett genesis slutsteg för
Det borde ju "koppla" för dem att det är en viss skillnad på watt och watt när priset kommer in i bilden

Men (det finns alltid ett men:lol:) Det finns billiga steg som levererar vad som står.
Har mätt upp MÅNGA steg men bör notera att av de billigare stegen så är det ca 3-7%som levererar
vad fabriken skrivet.

Jodå.........men tex. vid vilken distortion?
Absolut MAX uppmätt effekt utan hänsyn till distortion eller vid LÅG distortion?
Det är med ngt att fundera på.
Att få ut effekt är lätt...men ren effekt? Ja det kostar en aning mer....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 400 Inlägg
10 april 2009
Lonefox skrev:
micke7406 skrev:
Iam2fast4U skrev:

vad fabriken skrivet.

Absolut MAX uppmätt effekt utan hänsyn till distortion eller vid LÅG distortion?

Jag mäter ALLTID med osiloskop så det är ren effekt jag mäter och inte fyrkants våg

7 241 Inlägg
10 april 2009
micke7406 skrev:
Lonefox skrev:
micke7406 skrev:

vad fabriken skrivet.

Jag mäter ALLTID med osiloskop så det är ren effekt jag mäter och inte fyrkants våg

Var inte menat direkt mot dig utan rent allmänt....

Värst vad folk tar åt sig roll

1 400 Inlägg
10 april 2009
Lonefox skrev:
micke7406 skrev:
Lonefox skrev:

Det är med något att fundera på.

Jag mäter ALLTID med oscilloskop så det är ren effekt jag mäter och inte fyrkants våg

roll SORRY trodde det iomed att du Quota mig smile
Va gör du här ska du inte vara på Elmia

7 241 Inlägg
10 april 2009
micke7406 skrev:
Lonefox skrev:
micke7406 skrev:

Jag mäter ALLTID med oscilloskop så det är ren effekt jag mäter och inte fyrkants våg

roll SORRY trodde det iomed att du Quota mig smile
Va gör du här ska du inte vara på Elmia

Det slank med av bara farten.
Dock är det VÄLDIGT många som inte bänkar rätt...

Skall till Elmia på Söndag.....
Håller fort. på i garaget och försöker få det mer respketabelt än en rå oklädd installation.
Visserligen måste jag göra om dörrsidorna och färdigställa brädan fullt ut senare...men det är senare.
Nu vill jag bara kunna köra med skiten.
Tur att det låter bättre än det ser ut iaf wink

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 april 2009
Ett inlägg som jag skrev för ett par år sen:

Eftersom att det har blivitt effekthysteri så tänkte jag att jag skulle lägga upp ett test från verkligheten.

Här är ett test som kanske kan få er att börja fundera lite....

I TEORIN så krävs det dubbel effket för att öka 3dB om det är den enda faktorn som man ändrar på mellan två mätningar.

Så låt oss ta ett exempel: Vi har 4st 1200W monoblock kopplade till basen d.v.s 4800W och då spelar vi 148dB.
Om vi tar bort två av stegen så har vi 2400W kvar att leka med och då hamnar vi på 145dB.
Tar vi sen bort ett steg till så har vi 1200W kvar och då spelar det 142dB.
Vid 600W 139dB o.s.v...

Detta är i teorin, MEN teori och praktik är inte alltid samma sak. Ju högre du spelar desttom mindre ökar du genom att tillföra mer effekt.

Nu till ett test som Dennis gjorde på en Boss 15"are:
Dreddan skrev:
Nu har jag haft lite testning med 15"arn

Men lite resultat fick jag fram iaf.
142dB med 795watt
142.5dB med 1242watt
143.0dB med 2116watt

Så vid 800watt var denna basen mättad, spelade typ 140dB med 500watt.

1321 W extra gav HELA* 1dB ....

*Ironi!

Så stirra er inte blind på att man måste ha en massa effekt, ett bra utfört bygge ger er f*n så mycket mer än att ösa på med mer effekt.

2004 när jag och Cliff byggde vår Extreme Fiesta så hade vi fyra st Kicker KX 1200.1 slutsteg d.v.s runt 5000W på vår första tävling så spelade vi 147,1dB.

På nästa tävling så hade vi byggt om porten och mittkonsolen i bilen och då spelade vi 160,7dB, och detta gjorde vi med samma batteribank och med samma slutsteg...
Vi ökade 13,6dB genom att göra bygget bättre, skulle vi ha ökat så mycket genom att tillföra mer effekt så hade vi behövt 120 000W!!!
Och hade vi på något sätt lyckats få 120 000W så hade vå Solo X bas varit en fin rökmaskin på 18" ....

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

660 Inlägg
11 april 2009
Falcy skrev:
T.ex där jag köpte mitt system i Göteborg hade de ett Mutant 12" paket med steg för 1700:- och killen i kassan sa att han skämdes när han sålde det...står mycket watt på kartongen men levererar skit.

Antar att du kolla då på mutants Alliance Baspaket för 1 695 kr? baslåda steg kablar osv, vet ej om jag kan hålla med dig riktigt där om att det står "mycket watt på kartongen" som du uttrycker det...

Står klart och tydligt att steget lämnar 150w detta tycker iaf inte jag ser ut som ett "kalle-anka watt"-tal när jag ser det på ett klass-D steg,  men men visst... Dom effekterna är juh säkert uppmätta i 14.4v (stadiga volt) med riktigt bra förutsättningar osv så en vanligt person kommer nog inte upp riktigt så högt men ändå 150w för 1 700 kr tycker inte jag låter så orimligt..

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Sök