8129
Sök

Saab 900 2,3 Motorbygge

1 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
tja.
hade tänkt trimma min 2,3 (b234f heter den väll?) liters saab snurra litegrann utan att överladda.

då till frågorna.
.vinner jag något på att använda saab 9000 2,3 turbo topp?, tänker på kamlyft, ventil strl m.m
(toppen ska portas och planas i vilket fall)
.kan jag använda spridare från saab 9000 2,3 turbo?,om dom är större än orginal.
.vilka kolvar är srtryktåligast? orginal kolvarna lr turbo kolvarna, antar att det är nån skillnad på dem.
och framförallt passar dom?

MVH Oskar:cool:

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
4 juni 2009
Jadu oskar, skrota skiten och köp dej en volvo turbo så ska lilla axelsson få lite snurr på den ska du se

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 juni 2009
speedfreak racing skrev:
Jadu oskar, skrota skiten och köp dej en volvo turbo så ska lilla axelsson få lite snurr på den ska du se

En volvo? Han ville ju åka snabbare ....inte långsammare. Men varför i hela friden ska du trimma en sug Saab? Köp en turbo Saab istället, mycket roligare big_smile

Kan tänka mig att turbo toppen har bättre ventiler, hurdant förbränningsrummet ser ut jämtemot en 2.0 sugtopp har jag dock ingen aning om. Plana och porta samt kasta på nya kammar så ska det nog bli lite mer studs i grejjerna

Rock'n Roll

888 Inlägg
4 juni 2009
Topparna är precis likadana, ventilerna lika stora, b204i(2,0i) och b204l(2,0T) och b206i(2,0i) har alla samma kammar, andra kammar i b234i.

Spridarna är större i turbon. Sitter samma spridare i alla turbo modeller från 1994-1998 röda -431.

Allt passar mellan dom olika motorerna men tar du kolvar från en turbo får du lägre komp och då även mindre hästar/vrid.
Senast redigerat av HenkeTIC (4 juni 2009)

5 710 Inlägg
4 juni 2009
0skarAndersson skrev:
.kan jag använda spridare från saab 9000 2,3 turbo?,om dom är större än orginal.

Ja de är större och passar.......MEN för att öka effekten i en motor behövs mer luft och mer bränsle, det räcker inte med bara mer bränsle....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök