3993
Sök

Nybilsgarantin ?

2 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Tjena, för att göra en lång historia kort:

HAr köpt en ny Mitsubishi Colt ca 5 månader gammal och ca 430 mil, bilen läcker lite grand olja, det kommer ifrån nåt litet hål i den gjutna aluminiumen, troligen mellan växellåda o motor, ska lämna in bilen nu på Onsdag...

Finns det något som säger att jag själv skulle få stå för kostnaderna ? nu vet jag inte vad felet är men jag har i alla fall inte kört på något eller så,,,, alltså detta felet har bara kommit av sig själv.

Kan Mitsubishi säga att jag kört hårt med bilen eller så ? Det har jag givetvis inte..

Bilden under mitt alias är hur det ser ut...
Senast redigerat av hundrakg (12 april 2009)

Besserwisser
263 Inlägg
12 april 2009
Nej, troligtvis inte. Är motorn modifierad och de märker att någon har varit där och skruvat så kan de hävda att det inte är ett fabrikationsfel = du får pröjsa.

Men annars så spelar det ingen roll hur den har körts. En bil ska köras, och även om den har körts vårdlöst så finns det ingen chans i världen att de kan bevisa det.

Läs garantivillkoren!

2 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Ok, tack..

DEn är inte alls modifierad på något sätt, bilen är ju knappt inkörd än.

Men om vi hårddrar det: om man skulle ha ett annat luftfilter i bilen, kan dom då hävda att bilen har 5 hästkrafter mer pga av luftburken och detta kan orsakat att vevlagerpackningen gått som exempel.

Driver
2 111 Inlägg
12 april 2009
Sätt dit orig luftfilter så de inte gnäller över det. Har knappast med ditt problem att göra men ändå. Bilen är ju helbilsgodkänd och då gillar de inte ens små modifieringar wink.

Klart de ska stå för kalaset.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Sök