Konstiga ljudproblem i bagageluckan, hjälp !!!

Supra_robin
12 april 2009 · 4 663 Inlägg

Hallo
Min baklucka (saab 9000) som projekt arbete i skolan och har stött på massa konstiga problem.

jag har ett monosteg som driver 2 st rockford punch 2 "12 och ett 4 kanaligt steg som driver 4 rockford power högtalare. Stegen är ett sinus live sl-a1500 v2 och ett denver cap-4100 steg, samt att jag har kopplat in en kondensator på 1 farad innan stegen.
Har basarna i varsina portade lådor på 50 liter var, med magneterna uttåt.
använder mig av 50 mm2 kabel och  ni undrar.

nu till problemen
När jag startar stereon så funkar bara 2 högtalare, basen dunkar nästan ingenting. kondensator funkar som den ska. Sedan så kollade jag om signalkablarna kablarna satt rätt, vilket de gjorde.  sedan så la basarna av helt så ja  drog om signal så  kabeln från stereon gick rakt in i monoblocket, då funkar bas halvdant. då komm ja och tänka på att man skulle ändra på plus och minus kontakterna när man vänder på basen?

sedan så kopplade jag tillbaka så som jag hade det från början då funkar alla högtalarna i  5 sec  sedan ner till 2 högtalare igen. Sedan så slocknade kondensatorn volt display men musiken spelade som tidigare.
vad är det som spökar hela tiden ?

hela tiden som monoblocket var på så var power lampan tänd så den får ju ström plus signal så varför spelar inte basen? har bytt sedan morsan sa att det med att vända på polerna inte är sant.

vad ska jag göra? är mycket tacksam för förslag
mvh robin

Funkiee Saab älskare!
12 april 2009 · 4 597 Inlägg

Har du kollar jorden? kan ju vara den som är dålig, brukar nog vara så här då, testa o byta jordpunkt! O sen hoppas vi på att folk som kan hjälper dig! big_smile

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
ante_hedis
12 april 2009 · 457 Inlägg

monterar du med magnet utåt. så ska du fasvända tongue sen kan de ju va dålig jord, prova sätt den i en bältes fäste.

Supra_robin
12 april 2009 · 4 663 Inlägg

ante_hedis skrev:
monterar du med magnet utåt. så ska du fasvända tongue sen kan de ju va dålig jord, prova sätt den i en bältes fäste.

tackar tackar jo de var de ja var inte på men sedan sa mamma att hon aldrig har hört tala som det så ja blev lite orolig. ok ska kolla upp joden  till sakerna imorn så får hålla tummarna att det är det. tackar

kalle_kalle
13 april 2009 · 2 914 Inlägg

är det så på låg volym också? tänkte pröva sätta in extra batteri plus att nu när du har jävligt strömstarka steg så måste du som sagt ha en jävligt stadig jordpunkt.
sen har du kollat så du inte kopplat nåt som du inte borde? t.ex. kortslutningar osv.

Supra_robin
13 april 2009 · 4 663 Inlägg

kalle_kalle skrev:
är det så på låg volym också? tänkte pröva sätta in extra batteri plus att nu när du har jävligt strömstarka steg så måste du som sagt ha en jävligt stadig jordpunkt.
sen har du kollat så du inte kopplat nåt som du inte borde? t.ex. kortslutningar osv.

vid låg volym så hör jag bara  de högtalare som fungarar inge mer.

JoKarN
15 april 2009 · 236 Inlägg

Jorden får inte kontakt testa att ta jorden direkt från batterit till steget så fixar det sig.

luunggan
15 april 2009 · 956 Inlägg

JoKarN skrev:
Jorden får inte kontakt testa att ta jorden direkt från batterit till steget så fixar det sig.

Varför, palla dra 5m kabel genom bilen när det funkar minst lika bra om inte bättre att sätta den i karossen.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
kalle_kalle
15 april 2009 · 2 914 Inlägg

luunggan skrev:

JoKarN skrev:
Jorden får inte kontakt testa att ta jorden direkt från batterit till steget så fixar det sig.

Varför, palla dra 5m kabel genom bilen när det funkar minst lika bra om inte bättre att sätta den i karossen.

han menar nog temporärt.
kolla det och se om det funkar då. (om du har nog grov kabel)
men jag tror att du har för lite ström (är nästan övertygad)

Supra_robin
15 april 2009 · 4 663 Inlägg

kalle_kalle skrev:

luunggan skrev:

JoKarN skrev:
Jorden får inte kontakt testa att ta jorden direkt från batterit till steget så fixar det sig.

Varför, palla dra 5m kabel genom bilen när det funkar minst lika bra om inte bättre att sätta den i karossen.

han menar nog temporärt.
kolla det och se om det funkar då. (om du har nog grov kabel)
men jag tror att du har för lite ström (är nästan övertygad)

tackar för alla förslag ska nod ta ett snack med jorden när jag kommer ut till bilen igen.
strömen från batteriet låg på drygt 11.5 volt , borde väl kunna spela med den strömen.

ekelund88
15 april 2009 · 2 656 Inlägg

Saab_Robin skrev:

kalle_kalle skrev:

luunggan skrev:

Varför, palla dra 5m kabel genom bilen när det funkar minst lika bra om inte bättre att sätta den i karossen.

han menar nog temporärt.
kolla det och se om det funkar då. (om du har nog grov kabel)
men jag tror att du har för lite ström (är nästan övertygad)

tackar för alla förslag ska nod ta ett snack med jorden när jag kommer ut till bilen igen.
strömen från batteriet låg på drygt 11.5 volt , borde väl kunna spela med den strömen.

han menar nog att ditt batteri inte kan leverera till räckligt med ström till dina steg under belastning va batteriet har för volt antal utan belastning e ovesäntligt kolla upp jorde låter som ditt problem

Funkiee Saab älskare!
15 april 2009 · 4 597 Inlägg

är så att hans motor går inte o få igång just nu, men går de o köra startkablar direkt på hans batteri till en bil som är på och laddar hans batteri? eller blir de endå för lite under belastning?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Supra_robin
15 april 2009 · 4 663 Inlägg

ekelund88 skrev:

Saab_Robin skrev:

kalle_kalle skrev:

han menar nog temporärt.
kolla det och se om det funkar då. (om du har nog grov kabel)
men jag tror att du har för lite ström (är nästan övertygad)

tackar för alla förslag ska nod ta ett snack med jorden när jag kommer ut till bilen igen.
strömen från batteriet låg på drygt 11.5 volt , borde väl kunna spela med den strömen.

han menar nog att ditt batteri inte kan leverera till räckligt med ström till dina steg under belastning va batteriet har för volt antal utan belastning e ovesäntligt kolla upp jorde låter som ditt problem

jo ska ta mig ett snack med den när jag kommer ut till landet

Drönirettab
15 april 2009 · 21 761 Inlägg

Saab_Robin skrev:
strömen från batteriet låg på drygt 11.5 volt , borde väl kunna spela med den strömen.

Var det när du spelade musik eller med stereon avslagen?

Om spänningen var 11,5 V med stereon avslagen, eller med stereon på låg volym, då är det alldeles för låg spänning. Antingen är batteriet dåligt laddat eller så är det dålig kontakt i någon kabel. smile

Supra_robin
15 april 2009 · 4 663 Inlägg

Drönirettab skrev:

Saab_Robin skrev:
strömen från batteriet låg på drygt 11.5 volt , borde väl kunna spela med den strömen.

Var det när du spelade musik eller med stereon avslagen?

Om spänningen var 11,5 V med stereon avslagen, eller med stereon på låg volym, då är det alldeles för låg spänning. Antingen är batteriet dåligt laddat eller så är det dålig kontakt i någon kabel. smile

den låg på det när jag spelade

alexxe En gång till nu
15 april 2009 · 760 Inlägg

Kondingen slocknar under vissa volt, vet inte om de är så på alla men så är de på min, så behöver inte betyda att något är fel just med bara den då.
Cheers

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Supra_robin
15 april 2009 · 4 663 Inlägg

alexxe skrev:
Kondingen slocknar under vissa volt, vet inte om de är så på alla men så är de på min, så behöver inte betyda att något är fel just med bara den då.
Cheers

men den slocknade inte under samma volt, de är det som är så muppigt.

Drönirettab
15 april 2009 · 21 761 Inlägg

Du får göra en felsökning med hjälp av multimetern. Spela musik på lagom volym och börja med att mäta spänningen på batteripolerna, sedan kan du mäta på slutstegens kopplingsplintar där strömkablarna sitter fast och jämföra skillnaden i spänning.

Är det stor skillnad så får du mäta vid varje "skarv" utefter pluskabeln och naturligtvis även kolla upp så att stegets jordkabel har bra kontakt i karossen.

Men du bör även kolla upp vilken spänning som batteriet har när allting är avstängt, det går fort att batteriet blir halvtaskigt laddat när man har en hyffsat stor anläggning och spelar med motorn avslagen. Sätt i så fall batteriet på laddning om det verkar vara låg spänning. smile

Senast redigerat av Drönirettab (15 april 2009)

Supra_robin
15 april 2009 · 4 663 Inlägg

Drönirettab skrev:
Du får göra en felsökning med hjälp av multimetern. Spela musik på lagom volym och börja med att mäta spänningen på batteripolerna, sedan kan du mäta på slutstegens kopplingsplintar där strömkablarna sitter fast och jämföra skillnaden i spänning.

Är det stor skillnad så får du mäta vid varje "skarv" utefter pluskabeln och naturligtvis även kolla upp så att stegets jordkabel har bra kontakt i karossen.

Men du bör även kolla upp vilken spänning som batteriet har när allting är avstängt, det går fort att batteriet blir halvtaskigt laddat när man har en hyffsat stor anläggning och spelar med motorn avslagen. Sätt i så fall batteriet på laddning om det verkar vara låg spänning. smile

tackar för alla tipsen ska kolla vad jag kan göra när jag kommer till landet nästa gång. dels det vet jag att jag på något vänster har ett ovanligt svagt batteri från början kan vara det som spökar lite också

Drönirettab
15 april 2009 · 21 761 Inlägg

Det är viktigt att försöka hålla batteriet i laddat skick, ifall det får stå länge i halvladdat skick så tar det stryk och tappar även en del kapacitet (som är svårt att "få tillbaka"). Se till att ladda upp det tills laddaren säger att det är fulladdat. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang