Bygga en låda efter bagaget

karlsson_1984
13 april 2009 · 671 Inlägg

hej tänkte jag skulle bygga en låda efter bagaget som får plats precis ca 80cm bred  och höjden ca 40 50cm  efter ett par 12" gas  men ska man sätta en  skiva i mitten av lådan så det blir en tvåkammarlåda om det heter så och ska man ha 2st stora basportar 3" eller blir det bättre om basarna spelar tillsammans utan skiva och sluten låda  vill kunna spela högt med  rejält dunk  och sedan kanske byta till värre basar i framtiden men ha samma låda

zijaa Bilmekaniker
13 april 2009 · 1 354 Inlägg

Är det samma mått på bagaget på din 900 som på min 9-3 aero? för ja ska nämligen göra samma sak på min.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
karlsson_1984
13 april 2009 · 671 Inlägg

zijaa skrev:
Är det samma mått på bagaget på din 900 som på min 9-3 aero? för ja ska nämligen göra samma sak på min.

det är det nog kanske  80cm+  för hjulhus fjädringen är i vägen

racer-putte
13 april 2009 · 6 558 Inlägg

zijaa skrev:
Är det samma mått på bagaget på din 900 som på min 9-3 aero? för ja ska nämligen göra samma sak på min.

80cm e det inte iaf ..min förra låda va över 90 cm bred i min 9.3a men det e enklast att gå ut å mäta big_smile  ..mvh

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
karlsson_1984
13 april 2009 · 671 Inlägg

ok men om man ska ha två basar ska man ha en skiva i mitten på lådan då för att få bästa ljudet... nån som vet

professor_nord
13 april 2009 · 178 Inlägg

hej hade två 15" basar i min och jag "glömde" skilje väggen
de gick ju spela å så men bästa tryck får du nog om du skiljer så dom inte flyttar samma luft
sen kan du nog porta varje bas för sig

four rings to rule them all
karlsson_1984
13 april 2009 · 671 Inlägg

racer-putte skrev:

zijaa skrev:
Är det samma mått på bagaget på din 900 som på min 9-3 aero? för ja ska nämligen göra samma sak på min.

80cm e det inte iaf ..min förra låda va över 90 cm bred i min 9.3a men det e enklast att gå ut å mäta big_smile  ..mvh

hur gjorde du för att få till formen på din låda  eller fronten smile

karlsson_1984
13 april 2009 · 671 Inlägg

professor_nord skrev:
hej hade två 15" basar i min och jag "glömde" skilje väggen
de gick ju spela å så men bästa tryck får du nog om du skiljer så dom inte flyttar samma luft
sen kan du nog porta varje bas för sig

mm okej det var som jag tänkte alltså

professor_nord
13 april 2009 · 178 Inlägg

altså nu hade jag ju den gamla karossen på 900 sen var de en 2,1 16 så jag rymde en ordentligt stor låda
säkert mera plats än i dom nya men de går nog bra

four rings to rule them all
racer-putte
13 april 2009 · 6 558 Inlägg

karlsson_1984 skrev:

racer-putte skrev:

zijaa skrev:
Är det samma mått på bagaget på din 900 som på min 9-3 aero? för ja ska nämligen göra samma sak på min.

80cm e det inte iaf ..min förra låda va över 90 cm bred i min 9.3a men det e enklast att gå ut å mäta big_smile  ..mvh

hur gjorde du för att få till formen på din låda  eller fronten smile

Enklasts e väl om du tittar i mitt galleri ..finns en hel del bilder där på lådan ..mvh

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
karlsson_1984
13 april 2009 · 671 Inlägg

okej  nu begrep jag lite mer såg bra ut.. jag hittade ialla fall lite virke och den blev så som det fanns virke till. finns bild i mitt galleri  nu men frågan är om jag ska montera basportar på ovansidan eller framför. vilket är bäst  tro  men den ska kläs och snyggas till och köpa nå skapliga basar till

racer-putte
13 april 2009 · 6 558 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
okej  nu begrep jag lite mer såg bra ut.. jag hittade ialla fall lite virke och den blev så som det fanns virke till. finns bild i mitt galleri  nu men frågan är om jag ska montera basportar på ovansidan eller framför. vilket är bäst  tro  men den ska kläs och snyggas till och köpa nå skapliga basar till

Sätt dom bakåt ...sen vad ska du ha för basar å steg då ...

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 april 2009 · 8 744 Inlägg

Öhm, byggde du bara en låda på måfå eller? Då ska du nog INTE sätta basportar i den. Om du ska göra en basreflex låda så måste du ju räkna ut rätt storlek på den efter basens parametrar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
karlsson_1984
15 april 2009 · 671 Inlägg

racer-putte skrev:

karlsson_1984 skrev:
okej  nu begrep jag lite mer såg bra ut.. jag hittade ialla fall lite virke och den blev så som det fanns virke till. finns bild i mitt galleri  nu men frågan är om jag ska montera basportar på ovansidan eller framför. vilket är bäst  tro  men den ska kläs och snyggas till och köpa nå skapliga basar till

Sätt dom bakåt ...sen vad ska du ha för basar å steg då ...

tänkte prova med brl.s dom hade ett paketpris om 2 12" basar gas  för ca 500 lappen eller om jag ska ha dom nya lanzar basarna dom har och dom rekomenderar sluten låda  och clas ohlson hade ett steg 4x100 watt om jag inte minns fel för det är ju skapligt bättre än det jag har som är från biltemas minsta 2 kanals steg

Baxtr Leg. nöt
15 april 2009 · 460 Inlägg

karlsson_1984 skrev:

racer-putte skrev:

karlsson_1984 skrev:
okej  nu begrep jag lite mer såg bra ut.. jag hittade ialla fall lite virke och den blev så som det fanns virke till. finns bild i mitt galleri  nu men frågan är om jag ska montera basportar på ovansidan eller framför. vilket är bäst  tro  men den ska kläs och snyggas till och köpa nå skapliga basar till

Sätt dom bakåt ...sen vad ska du ha för basar å steg då ...

tänkte prova med brl.s dom hade ett paketpris om 2 12" basar gas  för ca 500 lappen eller om jag ska ha dom nya lanzar basarna dom har och dom rekomenderar sluten låda  och clas ohlson hade ett steg 4x100 watt om jag inte minns fel för det är ju skapligt bättre än det jag har som är från biltemas minsta 2 kanals steg

Först och främst så ska du ha slutna lådor till GAS-basarna.. Dom är inte avstämda(?) för portad låda, och slusteg är nog bra om du köper ett på BRL oxå, då dom kan rekomendera passande slutsteg till Gas-basarna.. Om Du nu inte hittar något paket med basarna + slutsteg...
MVH

Senast redigerat av 740Rob (15 april 2009)

SAAB
karlsson_1984
15 april 2009 · 671 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Öhm, byggde du bara en låda på måfå eller? Då ska du nog INTE sätta basportar i den. Om du ska göra en basreflex låda så måste du ju räkna ut rätt storlek på den efter basens parametrar.

japp så har jag alltid byggt pga att jag inte begriper nåt av volymer och liter eller hur jag ska mäta    sånt där  men men har provat lådan lite lätt me en bas   och det var ju bra bas med sluten låda  och jag byggde den som en tvåkammarlåda men kan ju inte vrida på nå hög volym innan basen slår över   men sänker jag basen så går det ju men då är det ju som att man inte har nån baslåda. så ang mitt slutsteg så är det väl på tok för klent för alla basar  köpte det på biltema i katalogen så var ju effekten 500 watt men på baksidan av steget så stod det 2x75 watt det där begriper jag inte heller. sen tänkte jag köpa steget från clasohlson som dom har om  det nu är nåt som orkar  antingen 2st gas 12" eller lanzar basarna dom har på brl:|

karlsson_1984
15 april 2009 · 671 Inlägg

740Rob skrev:

karlsson_1984 skrev:

racer-putte skrev:

Sätt dom bakåt ...sen vad ska du ha för basar å steg då ...

tänkte prova med brl.s dom hade ett paketpris om 2 12" basar gas  för ca 500 lappen eller om jag ska ha dom nya lanzar basarna dom har och dom rekomenderar sluten låda  och clas ohlson hade ett steg 4x100 watt om jag inte minns fel för det är ju skapligt bättre än det jag har som är från biltemas minsta 2 kanals steg

Först och främst så ska du ha slutna lådor till GAS-basarna.. Dom är inte avstämda(?) för portad låda, och slusteg är nog bra om du köper ett på BRL oxå, då dom kan rekomendera passande slutsteg till Gas-basarna.. Om Du nu inte hittar något paket med basarna + slutsteg...
MVH

ok då får den vara sluten  kanske är därför det låter skit nu när basen som sitter in kommer från en basreflex låda

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 april 2009 · 8 744 Inlägg

Det låter som att din låda är lite för stor då om basarna slår igenom snabbt, pga att dom inte får rätt motstånd från lådan då. Och varför köpa ett skräpsteg på Clas Ohlson istället för ett bättre begagnat?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
karlsson_1984
16 april 2009 · 671 Inlägg

har dock ingen dämpull än. måste vänta på lönen när den kommer  så jag kan inhandla dom nya basarna och allt annat  till  det

karlsson_1984
16 april 2009 · 671 Inlägg

så steget får nog vänta i så fall så det är pengarna som styr mest

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang