Någon som haft problem med att få igenom sina bilar igenom besiktningen nyligen?

Dragonbreath
14 april 2009 · 326 Inlägg

Hört en hel del om att striktare regler om avgasljudsnivåer.. motoreffekter.. och "helbils standard" ?

Ngn som har koll? 

Vore skoj att veta..  smile

"Sweet Insane Road Maniac"
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
14 april 2009 · 887 Inlägg

Hoppas att det inte blir några problem för Monzan nu när den ska besiktas i veckan.. wink

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
mr_harry orginal är för gubbjävlar
14 april 2009 · 296 Inlägg

besikta med rakarör på chevan och de sa dom inget om...

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
adida
14 april 2009 · 21 Inlägg

Jojje_ skrev:
Hoppas att det inte blir några problem för Monzan nu när den ska besiktas i veckan.. wink

För din del så är det nog ingen fara då monzan inte är helbilsgodkänd, Kom väl runt 97-98 om jag inte minns fel.

OnT: Var in och besiktade E46:an förra veckan och dom verkade inte vara noggrannare nu än vad dom varit förr om åren på sbp.
Ifs så kanske dom kollar mer på en turbomatad bil med bl.a eftermarknads-IC mm än en bil med sugmotor.

Dragonbreath
14 april 2009 · 326 Inlägg

okay kul att höra andras erfarenheter smile

"Sweet Insane Road Maniac"
deamon
14 april 2009 · 624 Inlägg

det e lag sen 1a april att man ska mäta avgasljudet med desibelmätare , förut va d bara på Mc man kunde mäta

Toyota Supra "Deamon 1" (1995)
Dragonbreath
14 april 2009 · 326 Inlägg

deamon skrev:
det e lag sen 1a april att man ska mäta avgasljudet med desibelmätare , förut va d bara på Mc man kunde mäta

Vad är det lagliga värdet då? 

Med tanke på att många bilar räknas in.. dvs en ferrari låter ju lite mer än en volvo..

"Sweet Insane Road Maniac"
alain www.bimmerpower.org
14 april 2009 · 3 995 Inlägg

Dragonbreath skrev:

deamon skrev:
det e lag sen 1a april att man ska mäta avgasljudet med desibelmätare , förut va d bara på Mc man kunde mäta

Vad är det lagliga värdet då? 

Med tanke på att många bilar räknas in.. dvs en ferrari låter ju lite mer än en volvo..

Förmodligen går dom efter original decibelljud och jämför men hur, det vet jag inte.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Turbovin Turbo lover
14 april 2009 · 555 Inlägg

De mäter väl inte alla bilar heller utan bara dem som de tycker låter orimligt mycket, eller har jag missuppfattat lagen?

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Dragonbreath
14 april 2009 · 326 Inlägg

hmm eftersom min är import så finns inga uppgifter på reg beviset heller.. men annars har jag för mig att orginal ljudnivån står där.. eller har jag helt fel?

"Sweet Insane Road Maniac"
Jimm
14 april 2009 · 1 661 Inlägg

besiktade min 99a förra veckan och det var inget tjafs om sådant. Bara lite att man måste ha posljus.

85an
14 april 2009 · 249 Inlägg

Det verkar vara lite lotto på bilprovningen.. alltså med vilken besiktningsman du får, det enda jag fått kommentarer om är det här med "helbilsgodkänd".. eu-regler hit o dit.

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
14 april 2009 · 820 Inlägg

bes imorgon så, hoppas inte dem är griniga på vår station smile

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
Frosted
14 april 2009 · 1 878 Inlägg

bes på R:en slutet utav månade. hoppas de inte gnäller på avgassystemet. då det brötar ganska bra. med 3" och sportkat o en super flow dämpare-

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Dagge88
14 april 2009 · 629 Inlägg

Är ju ren lotto vilken bes-gubbe man får, och vilket humör han är på.
Batteriet var löst på min bil, bromsslangarna var helt slut osv, och båda sakerna påpekade han, men sade att de fixar man ju på en helg så släppte igenom mig utan anmärkning :S
jävligt schysst dock smile

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
deamon
14 april 2009 · 624 Inlägg

tror inte de kommit fram till nåt ännu men kan tänka mig att allt över 90db

Toyota Supra "Deamon 1" (1995)
Ranta
14 april 2009 · 162 Inlägg

deamon skrev:
det e lag sen 1a april att man ska mäta avgasljudet med desibelmätare , förut va d bara på Mc man kunde mäta

Jag reggbesikta + kontrollbesikta min förra veckan. såg inte decibelmätare då inte. så de tror ja inte riktigt på smile

Mazda Rx7 "Efini" (1993)
Dragonbreath
14 april 2009 · 326 Inlägg

Hmm undrar om min går igenom.. tveksamt

"Sweet Insane Road Maniac"
henke_99 Offroad Racing
14 april 2009 · 3 122 Inlägg

Svensk bilprovning borde egentligen heta svenskt billotteri. Finns inga som helst garantier för om man tar sig igenom eller inte.

Besiktigade en suzuki vitara för ett par månader sen (blev godkänd efter att par små anmärkningar), har sedan dess svetsat fast 6 av 8 karossfästen som lossnat från ramen, ramen har nästan gått av på ena sidan, ett bromsrör har gått sönder, fästena i ramen till tanken har rostat av och ett fäste till bakaxeln har lossnat... Borde nog egentligen blivit körförbud på bilen.

Återstår att se vad dom säger om chevan, det är dags för den så fort jag får i motorn igen. På den är alla viktiga delar riktiga...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
NMI
15 april 2009 · 1 045 Inlägg

bes escalade förra veckan, var inga problem alls och gick snabbt, dom mätte inget ljud heller.
men han tackade för provkörningen på bilen smile

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang