Volvos miljöbilar?

Founder
3 april 2006 · 1 414 Inlägg

Någon som vet om Volvo kommer med nån ny miljömotor snart? Blev chockad när jag hörde att dom slutat tillverka sin biogas motor... det är ju en av dom mest miljövänliga motorer som funnits på marknaden...?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
viccoA
3 april 2006 · 3 110 Inlägg

Har dom slutat eller planerar dom att sluta?
Biogas är som sagt det bästa miljöalternativet hittils vore ju tragiskt om det inte finns några normala bilar att köpa med miljömotor.

Founder
3 april 2006 · 1 414 Inlägg

viccoA skrev:
Har dom slutat eller planerar dom att sluta?
Biogas är som sagt det bästa miljöalternativet hittils vore ju tragiskt om det inte finns några normala bilar att köpa med miljömotor.

Vad jag läste så kan man inte längre beställa en ny biogas volvo. Jag håller med dig, riktigt tragiskt sad

Jag har läst lite om bilen och jag tror att den stora anledningen till att dom la ner bilen är få ställen att tanka och den korta räckvidden med gasdrift, ca 17 mil kunde man köra enligt teknikens värld... och just att etanol verkar vara på framfart...

Bästa vore om Saab och Volvo går ihop och gemensamt utvecklar gasmotorerna... etanol är bra om det är 100%...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Krooona Volvo frälst
3 april 2006 · 51 Inlägg

Morsan har beställt en v70 2006:a bi-fuel för en vecka sen...
så visst finns de kvar....
Vi får den om två månader...
Och man kommer mer än 17 mil på en tank....!

Volvo S60R Awd Flashgreen
Founder
3 april 2006 · 1 414 Inlägg

Krooona skrev:
Morsan har beställt en v70 2006:a bi-fuel för en vecka sen...
så visst finns de kvar....
Vi får den om två månader...
Och man kommer mer än 17 mil på en tank....!

Där ser man... kanske försvinner från o med i sommar då... du får provköra bilen med gas och sen säga hur långt ni kan köra med gasen, enligt Teknikens världs test gick den 17 mil precis...

Räknar man dock på förbrukningen mot tankstorlek så borde man komma 29 mil... "gastank 23 Nm3" och förbrukning "0,79 Nm3/mil (gas)." enligt http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

Senast redigerat av Founder (3 april 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
3 april 2006 · 1 781 Inlägg

Volvo har slutat tillverka biogasmotorerna på grund av att om gick för mycke back på försäljningen har jag hört

Team Insane Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang