4898
Sök

Baslådebygge samt om någon vet vad ja har för effekt på mitt slutsteg?

392 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
Hejsan alla glada ljud fantaster!

Har fått tag på en bas, kicker L5 solobaric 12, och ett slutsteg, mutant x monoblock (står nw1600 på steget). Och är ivrigt att få komma igång med installationen.

Men är det någon som har ett liknade eller vet vad det är för effekt på slutsteget? hmm Han som ja fick grejerna av sa att det funkar kalas tillsammans.

Har tänkt att bygga mig en låda till basen och har lite frågor om de (som säkert finns i tusen andra trådar men länka gärna då)

Vad bör jag tänka på allmänt när ja ska bygga?

Hur ska den byggas? snedvägg eller inte, gärna motivering!

mått?

material?

Vore tacksam om någon kunde länka, mått, hur det kan se ut, ritningar. Kan ingenting så tacksamt för alla svar.

Har hört väldigt gott om portade lådor, men förtstår inte hur man räknar på det, så ritningar vore uppskattat eller länkar på hur andra gjort med samma bas.

Har en Opel Vectra A halvkombi och lyssnar på allt men främst techno och hiphop

Tack på förhand! / musikfantasten-som-inget-kan ;P

236 Inlägg
15 april 2009
Bygg en låda som är rak framtill där basen sitter. På såkallade baksidan av lådan har du den lutningen sätet har  wink Bygg i spånskiva billigt och bra duger om du inte tävlar. Du behöver kanske inte 22 men ta något starkt. Rekomenderar Sluten låda 25-56L
Portad låda 45-90L

236 Inlägg
15 april 2009
Där det står 22 menar jag 22mm va lite luddig wink

392 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Vad är främsta skillnaden på sluten o portad? Har själv hört nått i stil med att portad ger "tyngre" bas och sluten snabbare..

sluten låda 25-56l
portad 45-90l
Det är rätt stor skillnad mellan exempelvis 25-56L. Hur många liter ska man lägga sig på för att få lite allroundljud, dvs allmusik. vad för man för ljud om man lägger sig på de längre literna o vice versa. spelar det mindre roll?

tacksam för svar
Senast redigerat av striper (15 april 2009)

1 785 Inlägg
15 april 2009
striper skrev:
Hejsan alla glada ljud fantaster!

Har fått tag på en bas, kicker L5 solobaric 12, och ett slutsteg, mutant x monoblock (står nw1600 på steget). Och är ivrigt att få komma igång med installationen.

Men är det någon som har ett liknade eller vet vad det är för effekt på slutsteget? hmm Han som ja fick grejerna av sa att det funkar kalas tillsammans.

Har tänkt att bygga mig en låda till basen och har lite frågor om de (som säkert finns i tusen andra trådar men länka gärna då)

Vad bör jag tänka på allmänt när ja ska bygga?

Hur ska den byggas? snedvägg eller inte, gärna motivering!

mått?

material?

Vore tacksam om någon kunde länka, mått, hur det kan se ut, ritningar. Kan ingenting så tacksamt för alla svar.

Har hört väldigt gott om portade lådor, men förtstår inte hur man räknar på det, så ritningar vore uppskattat eller länkar på hur andra gjort med samma bas.

Har en Opel Vectra A halvkombi och lyssnar på allt men främst techno och hiphop

Tack på förhand! / musikfantasten-som-inget-kan ;P

Eftersom du har en bil med öppen kupé kan du enkelt använda dig av en Sluten låda till din Kicker L5a. Den basen trivs bra i sluten och det är enkelt samtidigt som det tar mindre plats än en basreflex. Bygg lådan så den passar mot ryggstödet och med basen spelande bakåt. Bygg största rekomenderade låda så får du tillräckligt med djupbas och den spelar snyggt. Glöm inte att använda lösull i lådan för att dämpa resonanser i lådan. Bygg stabilt och tätt, använd gärna MDF som byggmaterial 19mm räcker, staga hellre invändigt.

Snedvägg har fördelen att det minskar risken för stående vågor inne i lådan. De kan oturligt nog släcka ut vissa frekvenser.

Rek lådvolym Sluten låda 24,9-56,6 liter

Porade lådor är lite svårare att hantera och man gör lite olika beroende på vad man vill ha ut av den i frekvens omfång och dB. Runt 55liter och 1st 6" aero port på mellan 20-30cm. Testa dig fram.

Rek lådvolym Basreflex 49,6- 92,1 liter

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök