4391
Sök

(kanske) dum från om MDS D6-steg

660 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
Hejsan!

jag skulle hjälpa en polare att koppla in hans ljud som han har haft nu i över 1 år utan att koppla in.. Det var ett helt nytt MDS D6-steg kosta typ 4 500 kr om jag minns vad han sa rätt kicker framsystem och MDS 6x9or...

Jag vill igentligen inte beblanda mig med MDS men jag tänkte vara snäll och hjälpa till ändå så vi drog alla kablar och sånt och koppla in skiten och det spela! Vi skulle sen ställa in ljudet.

Tänkte att vi skulle dela HPFen vid runt 90 Hz och låta basen spela upp dit och därifrån skulle framsystemet ta det vidare.. Men till min förvång så fanns det INGA instalällningar på steget alls!

Det fanns Gain Bassboost Xmax(Aldrig hört talas om denna) sen hade du LPF Full och HPF, thats it! Jag menar 4 500 kr är juh inte så lite pengar för ett slutsteg så jag måste bara fråga om det verkligen är meningen att man inte ska kunna ställa in något alls?

Till och med mitt Mutant NW280P steg för 500 kr kan jag juh ställa in mycket på, är verkligen MDS så sunkiga? Tog mig också en titt på hans D1 steg som han har till basen och den hade iaf så du kunde ställa frekvensen typ från 25 - 250 Hz eller nått sånt.. D6an är juh ändå i samma familj..

Finns det flera steg på marknaden som det inte går att ställa in dessa "vanliga" inställningar? Ne nu jävlar ska jag fan ta och ta ett snack med killen på MDS som sa att detta var ett riktigt "HiFi" steg även fast det var MDS. Riktigt EPA!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

7 283 Inlägg
14 april 2009
Enligt bilden på mds så har du ju filter på alla kanaler.
Först väljer du antingen HPF eller LPF med flipgrejen, sen har du en ratt brevid som det står x-over på, INTE xmax som du hade tydligen läst wink

http://www.mds.se/archive/productimages/big/18206_4.jpg
Senast redigerat av Brains (14 april 2009)

7 283 Inlägg
14 april 2009
Swedenrockers skrev:
Är det steget som Brains länkade till?
Det var betydligt billigare.

Det står då D6 så.
MEN kolla på ordinarie priset, det ligger på 4499:-.
Så visst engång i tiden kostade den nog så pass mycket.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 april 2009
Om det nu fungerar så så tycker jag att 90Hz låter lite väl högt för framsystemet (om det nu inte är 4"), 60Hz borde funka om det är 6,5", 70-80 om det är 5,25". Vid 90Hz så hörs det ju varifrån basljudet komme, vilket inte ä så kul.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

660 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Först väljer du antingen HPF eller LPF med flipgrejen, sen har du en ratt brevid som det står x-over på, INTE xmax som du hade tydligen läst wink

Och X-overn går upp till 400 Hz, vill juh kunna spela lite mer än 400 Hz ;p

Det var ett par Kicker DS 4" högtalare därför 90 Hz.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

7 283 Inlägg
15 april 2009
Soderqvist skrev:
Brains skrev:

Och X-overn går upp till 400 Hz, vill juh kunna spela lite mer än 400 Hz ;p

Det var ett par Kicker DS 4" högtalare därför 90 Hz.

//Soderqvist

Uhm, du sa nyss att du skulle spela upp till 90 på basen och ner till 90 på framsystemet?
Det är ju bara att ställa basen på lpf 90hz och framsystemet på hpf 90hz...

Sök