Köpråd: Golf II eller Golf III?

sterge
14 april 2009 · 484 Inlägg

Hej.

Jag har haft mitt körkort i 4 månader ungefär och det börjar bli dags att handla min första bil!

Jag har ungefär 10 000:- att röra mig med (pappa hjälper till att betala)
Tankarna går runt Golf II eller Golf III.

Vad hade ni köpt, och varför?
Jag vill ha en liten och billig bil, så en liten Golf blir nog utmärkt? smile

Jag kan inget om Golf, så lite + / - på II:an och III:an skulle jag uppskatta mycket!

Mvh Sebastian.

Föddes till att älska Volvo.
CarpeDiem German Engineering
14 april 2009 · 9 082 Inlägg

Om jag var du skulle jag ha MK3 wink

Finns olika motoralternativ, från 1.4 till 2.8 för Mk3, den drar inte så mkt soppa. Du kan ha en 1.6, det borde nog räcka. Vid blandad körning så drar det ungefär 0.6-0.7 per mil och det är ingenting smile

Reservdelar är inte så dyra men ett råd till dig bara: När du ska serva bilen, lämna aldrig in den på märkesverkstad. Det är svindyrt.

Mk3 har en potential för styling wink Dessutom är det min favorit karosskod big_smile

Hoppas du fick bra svar från mig smile Om det är nåt, fråga smile

//CarpeDiem - VW-entusiast wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
sandzoo
15 april 2009 · 2 072 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Om jag var du skulle jag ha MK3 wink

Finns olika motoralternativ, från 1.4 till 2.8 för Mk3, den drar inte så mkt soppa. Du kan ha en 1.6, det borde nog räcka. Vid blandad körning så drar det ungefär 0.6-0.7 per mil och det är ingenting smile

Reservdelar är inte så dyra men ett råd till dig bara: När du ska serva bilen, lämna aldrig in den på märkesverkstad. Det är svindyrt.

Mk3 har en potential för styling wink Dessutom är det min favorit karosskod big_smile

Hoppas du fick bra svar från mig smile Om det är nåt, fråga smile

//CarpeDiem - VW-entusiast wink

håller me en 3a ska du ha..
kolla noga med rosten.. (ex balk golv) brukar vara rostiga..
annars bra bilar..
jag skulle sattsa på en 1,8i wink

Sandzoo i da house
Rydell BaM BaM
15 april 2009 · 232 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Om jag var du skulle jag ha MK3 wink

Finns olika motoralternativ, från 1.4 till 2.8 för Mk3, den drar inte så mkt soppa. Du kan ha en 1.6, det borde nog räcka. Vid blandad körning så drar det ungefär 0.6-0.7 per mil och det är ingenting smile

Reservdelar är inte så dyra men ett råd till dig bara: När du ska serva bilen, lämna aldrig in den på märkesverkstad. Det är svindyrt.

Mk3 har en potential för styling wink Dessutom är det min favorit karosskod big_smile

Hoppas du fick bra svar från mig smile Om det är nåt, fråga smile

//CarpeDiem - VW-entusiast wink

Håller inte riktigt med dig om att det skulle vara dyrt på märkesverkstad. Köpte nyligen min första golf III 1.8GL och lämnade in den direkt på Din Bil i malmö, hela kalaset gick på 1700:- för en BAS service + att dom gick igenom bilen och kollade även skicket på kamremen.

Har inte kört den så mycket men än så länge e jag riktigt nöjd med min.

Inget vara för evigt.
Alex_bergstr
15 april 2009 · 1 364 Inlägg

3an är mycket snyggare min är eventuellt till salu wink det är 1,8 an

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
sterge
15 april 2009 · 484 Inlägg

Tack för svaren smile

Jag ska kika lite och se om jag hittar nåt intressant.

Hur mycket kostar en Mk3 då? räcker det med 10 000:-?

Föddes till att älska Volvo.
Bjork OEM <3
15 april 2009 · 6 957 Inlägg

Går mot strömmen och säger VW Golf MkII, då ska du ha en med 91-ans kofångare på.

Tkr den är lite tuffare och behöver inte stylas mkt heller (3:an är lättstylad oxå)

Du kan kolla på min sida, där ligger min gamla Golf upplagd eller så kikar du på
www.garaget.org/Banjo82 hans vinröda är lite smågött stuk på smile

Betalade för övrigt 362kr/mån i försäkring för min Golf II och skatten låg runt 1100kr.

Senast redigerat av Bjork (15 april 2009)

OEM <3
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 april 2009 · 10 427 Inlägg

Golf II brukar ha rostskadade framvagnsbalkar, så det är en kontrollpunkt.
Hittar du en Golf II där balken är bytt till en ny så är det ju frid och fröjd.
Annars kan det bli lite tråkmeck, flera stycken i min 'närhet' fick byta/reparera
framvagnsbalkar på Golfar senaste två åren.

Edit:
Som Bjork skriver så har ju Golf II en tuffare look jämfört med Golf III.
Kan ju spana in denna Golfen som är jäkligt snygg och inte sönderstylad:
http://www.garaget.org/?car=35199 (som lite inspiration)

Senast redigerat av steifan (15 april 2009)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Puttski
15 april 2009 · 250 Inlägg

Själv föredrar jag en Golf 3a över Golf 2a alla dagar! Snyggare kaross, mycket bekvämare och snyggare invändigt.
Men du får sällan en fin Golf 3a för 10.000 eller under.. dom finns, men är inte många.

En golf 2a kan du däremot få en ganska fräsch sak för 10.000 och under.

Satsa på 1,8CL om du ska ha Golf 3a.. Går hyffsat och ändå väldigt billigt, 1,6an är lite för tråkig smile
Samma på Golf 2an faktiskt.. Fast där kanske du till och med har råd med en Gti.

Volkswagen - Das Auto
Slash Saabifierad
15 april 2009 · 2 026 Inlägg

Jag skulle faktiskt säga Golf 2:an. Man ser fler rostfria Golf 2:or ute i trafiken än 3:orna som verkar sakna allt vad det gäller rostskydd (speciellt dom första Golf 3:orna, ser förjävliga ut i regel och vi pratar inte om lite rostfläckar). Får förövrigt för mig att Golf 2:an är mer lättmekad än vad 3:an är.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Rquired Allmänt envis
15 april 2009 · 12 512 Inlägg

Golf 3, mycket "mer" bil helt enkelt. 1,8an är tillräckligt pigg som förstabil och drar inte så mycket heller. Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Alex_bergstr
15 april 2009 · 1 364 Inlägg

sterge skrev:
Tack för svaren smile

Jag ska kika lite och se om jag hittar nåt intressant.

Hur mycket kostar en Mk3 då? räcker det med 10 000:-?

Du kan få köpa min för 10 000 utan fäljarna wink

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
Mobeerg carzy
15 april 2009 · 461 Inlägg

Skulle säga mk3. Tycker att 2an är för omodern invändigt!

Team BSG
evilaudio
15 april 2009 · 16 195 Inlägg

golf 2 1,8 e ju lite piggare än golf 3 då den väger mindre.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 april 2009 · 10 427 Inlägg

evilaudio skrev:
golf 2 1,8 e ju lite piggare än golf 3 då den väger mindre.

Om man menar lika pigg som en Volvo kombi är slö från samma årtionde wink
Intressant att likadan prestanda kan benämnas så olika. tongue

Mortalis VW-nörd?
16 april 2009 · 4 332 Inlägg

Troligtvis för att Golf 2an är som en gocart att köra medan en volvo kombi är som att köra en...volvo kombi.
Skulle valt golf 2an, 3an har så jäkla svampig fjädring och är den fulaste golfen enligt mig iaf

Karlzzon Bil och MC guru
16 april 2009 · 272 Inlägg

Golf 3!

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
Tiger1978 Fattig student
16 april 2009 · 1 282 Inlägg

Golf I gti.. snyggaste golfen ever.. Och dessutom skitkul att köra..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
LeafBox Lat Perfektionist
16 april 2009 · 6 359 Inlägg

Mortalis skrev:
Troligtvis för att Golf 2an är som en gocart att köra medan en volvo kombi är som att köra en...volvo kombi.
Skulle valt golf 2an, 3an har så jäkla svampig fjädring och är den fulaste golfen enligt mig iaf

Instämmer helt, designen på golf 3 är tvivelaktig jämfört med 2:an
+att 2:an väger mindre, och självklart ska man ha GTI modellen,  då får man mer krut för pengarna.
Sen att den inte är lika modern innuti osv, vad spelar det för roll, du kör ju inte med instrumentpanelen wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Soderqvist
16 april 2009 · 660 Inlägg

Skulle valt Golf 2:an alla dagar i veckan om jag bara hade 10 000 kr att röra mig med!

Jag har ägt 2 st Golf 2or en 86:a och en 87:a och det är dom bästa bilarna jag haft, alltså är så jävla lätt och simpelt på dessa bilar! tex, jag skulle byta fjäderben fram på bilen.. tog 20 min/sida att byta utan att jag gjort det en enda gång förut på någon bil! Bara det säger väll att det är en lättmekad bil?

Finns en uppsjö av delar på skrotarna, allting sitter i framkant på motorn som exempelvis Startmotor generator fördelarlock ja allt är typ lätt att komma åt! Drar knappt nå soppa alls! Åkte över 100 mil på 55 liter när jag hämta peugeotn! Ne jag är mycket nöjd med den bilen!

Bättre att köpa en Mk2:a istället för en MK3:a för då slipper du styla då den redan är snygg från början wink

(Min är till salu om du är intresserad wink )

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang