4384
Sök

Förslag & Tips Önskar -> Ljudbygge ( MTX )

631 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
( Bilen som ska byggas i är "naturligtvis" 855:an )

Tja,

Har lite fundering över mitt kommande ljudbygge.. Fått massa inspiration och så från Elmia  ( Nej, inte SÅ Extremt.. )  och skulle uppskatta lite tips och hjälp av folk som har erfarenheter eller intresse ..  Alla utan sånna som bara tillför skitsnack och så !

Det är nästan enbart MTX Som skall användas ( Inga kommentarer över det tack, det är så det ser ut av " konstiga anledningar " )

Det är några saker jag funderar över, och det är speciellt dessa:

*Lutande Basar?
Finns det något negativt över att ha basar " halv liggande " ?  DVS vinklade snett upp mot taket.

*Baslåd(or)
Då jag tänker använda mig av 2 Basar initialt, eventuellt 3 , så har jag tänkt ha dom i varsitt hörn, mot ryggstödet, snett inåt, snett uppåt...  Problemet är ju att dom blir långt ifrån varandra, och får därför ha egna lådor, är det något negativt med det, jämfört med att dela låda, som jag har nu ?
har i så fall tänkt att

*Extra Batteri
Finns det NÅGON anledning att ha extra batteri, förrutom att kunna spela mer när bilen " står still " ? Hört så mycket snack hit och dit, angående extra batterier, men inget som verkar konkret..

Jag vill spela Högt, men också bra big_smile 

Tack för all trevlig diskution i ämnet!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 april 2009
1: Nej inte vad jag märkt iaf.

2: Nej....snarare tvärtom. Anser att dte är BÄTTRE med separata lådor. Framförallt om en bas skulle ge sig, då spelar de andra fort. i rätt lådvolym ist för i dubbla som det skulel bli idag.

3: JA. Mer ström bakom är ALLTID bra.
Ju mer ström man har bakom en stereoinstallation ju mindre problem får man.
Men vad som är viktigare än mkt är stabil strömförsörjning.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

631 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

2: Nej....snarare tvärtom. Anser att dte är BÄTTRE med separata lådor. Framförallt om en bas skulle ge sig, då spelar de andra fort. i rätt lådvolym ist för i dubbla som det skulel bli idag.

Tack. Generatorn är hyffsat ny, tip topp..   
har i dagsläget ingen kondensator, har tänkt att köpa 2 nu, tillsammans med det andra steget.. och dra nya kablar, inte dom sytrådstunna kablarna jag har nu ..   Så ström ska väl vara fixat smile

Jag funderar på det här med extra batteri, jag vill ju gömma det Bakom, i det utrymme som blir mellan basarna, det är väl inga problem med att ha det där ? Tänkte på all vibration osv som blir... smile

Tack , och önskar massa mer åsikter från dom som vill/kan/vet

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 april 2009
Arradin skrev:
Lonefox skrev:

har i dagsläget ingen kondensator, har tänkt att köpa 2 nu, tillsammans med det andra steget.. och dra nya kablar, inte dom sytrådstunna kablarna jag har nu ..   Så ström ska väl vara fixat smile

Jag funderar på det här med extra batteri, jag vill ju gömma det Bakom, i det utrymme som blir mellan basarna, det är väl inga problem med att ha det där ? Tänkte på all vibration osv som blir... smile

Hellre batteri än kondensator...
De vibrationerna bord einte vara ngr problem.
Sett sådant montage fungera förr.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

631 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Arradin skrev:
Lonefox skrev:

Hellre batteri än kondensator...
De vibrationerna bord einte vara ngr problem.
Sett sådant montage fungera förr.

Men risk för att se ut som en total idiot, varför inte både kondensator och extra batteri?
Det verkar som om jag har missförstått meningen med kondensator...

2 914 Inlägg
16 april 2009
förr var det bra med kondensator (då hade inte batterierna lika mkt "attackström") alltså dom var segare på släppa ifrån strömmen.

istället för att se ut som en idiot (som du kallar det) kan du väl täcka över det med en spånskiva eller liknande alltså så det ser ut som en jättestor låda.

har du bestämt dig vad det blir för grejjer?

Sök