Var sitter blinkersrelät i Vovlo 850?

ichibon mmm, blåbärssoppa.
16 april 2009 · 616 Inlägg

Var f*n sitter blinkersrelät? Kan det inte bara stå i instrukstionsboken... roll

Säkringsboxen under huven? Vilket relä är det isf?

/ichi
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
16 april 2009 · 963 Inlägg

ichibon skrev:
Var f*n sitter blinkersrelät? Kan det inte bara stå i instrukstionsboken... roll

Säkringsboxen under huven? Vilket relä är det isf?

Skriver här också ifall någon undrar för jag sökte på allt jag kom på hos Google... hittade inget. Ringde  Bilia, en verkstadskille sa att det sitter i spaken.

Man får alltså byta ut hela blinkersspaken med relä och allt.

Frosted
16 april 2009 · 1 878 Inlägg

det sitter väl på samma ställe som ljus reläet. dvs du får skruva bort säkrings kåpan under motorhuven. på förarsidan. (sitter med 4 torx skruvar har jag för mig).

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
16 april 2009 · 963 Inlägg

Frozen1985 skrev:
det sitter väl på samma ställe som ljus reläet. dvs du får skruva bort säkrings kåpan under motorhuven. på förarsidan. (sitter med 4 torx skruvar har jag för mig).

Vet du detta eller läste du inte mitt inlägg?

EDIT: Om du vet vilket relä det är så skriv gärna vilket det är då det troligtvis sitter flera relä under den kåpan.

Senast redigerat av TCG (16 april 2009)

Frosted
16 april 2009 · 1 878 Inlägg

TCG skrev:

Frozen1985 skrev:
det sitter väl på samma ställe som ljus reläet. dvs du får skruva bort säkrings kåpan under motorhuven. på förarsidan. (sitter med 4 torx skruvar har jag för mig).

Vet du detta eller läste du inte mitt inlägg?

EDIT: Om du vet vilket relä det är så skriv gärna vilket det är då det troligtvis sitter flera relä under den kåpan.

hade forums tråden uppe ett tag innan någon hade skrivit. 

Det bör sitta bakom varnings blinkers knappen. ursäkta att jag skrev fel. *ignorera det förra inlägget utav mig*

Senast redigerat av Frozen1985 (16 april 2009)

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
ichibon mmm, blåbärssoppa.
16 april 2009 · 616 Inlägg

Tack för svar. smile Tycker dock det är ett skumt ställe att sätta ett relä på, lika med spaken. Men det är väl för mkt begärt att det ska vara enkelt antar jag, som att t ex skriva ut en reläförteckning i instruktionsboken som med säkringarna... smile

/ichi
eFranky
16 april 2009 · 112 Inlägg

Dom gör allt för att man inte ska kunna skruva hemma längre, fast med god hjälp och mångas kunskaper så löser man problem utan dyra kostnader på verkstad! big_smile

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
ichibon mmm, blåbärssoppa.
17 april 2009 · 616 Inlägg

Men allt nu har jag varit och pillat i bilen. Varningsblinkersknappen kom ju ut ihop med nån svart burk liksom, sen kablar på det. Vad är det som är relät här, är det den biten som sitter fast i själva knappen? (Kan verkligen inte sånt här så det kanske är dumma frågor nu...)

/ichi
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
17 april 2009 · 963 Inlägg

ichibon skrev:
Men allt nu har jag varit och pillat i bilen. Varningsblinkersknappen kom ju ut ihop med nån svart burk liksom, sen kablar på det. Vad är det som är relät här, är det den biten som sitter fast i själva knappen? (Kan verkligen inte sånt här så det kanske är dumma frågor nu...)

Ett normalt relä är ca. 2x2x2cm
Exempel på hur ett relä kan se ut:
http://monkeyhouse.se/images/Rela%20ok.jpg

Ett tips kan ju vara att du köper ett nytt relä. Antingen på skroten eller på Volvo. När du har har det nya reläet i handen så är det ju lättare att se vad du ska byta ut. Lite som ett sånt där pussel för barn där man ska trycka i trekanter och fyrkanter i en låda. Har man klossen i handen så är det lättare att veta var man ska stoppa in den... tongue

Loci
17 april 2009 · 471 Inlägg

ichibon skrev:
Men allt nu har jag varit och pillat i bilen. Varningsblinkersknappen kom ju ut ihop med nån svart burk liksom, sen kablar på det. Vad är det som är relät här, är det den biten som sitter fast i själva knappen? (Kan verkligen inte sånt här så det kanske är dumma frågor nu...)

Det är allt som är framför kontakten som kablarna sitter i ,kontakten med kablar kan du ta bort.
Skall sitta med en fjädrande plastbit på ovansidan och undersidan.Sedan får man isåfall byta resten.

Volvo V60 "T4 Ocean Race" (2016)
ichibon mmm, blåbärssoppa.
24 april 2009 · 616 Inlägg

TCG skrev:
Ett normalt relä är ca. 2x2x2cm
Exempel på hur ett relä kan se ut:
http://monkeyhouse.se/images/Rela%20ok.jpg

Ett tips kan ju vara att du köper ett nytt relä. Antingen på skroten eller på Volvo. När du har har det nya reläet i handen så är det ju lättare att se vad du ska byta ut. Lite som ett sånt där pussel för barn där man ska trycka i trekanter och fyrkanter i en låda. Har man klossen i handen så är det lättare att veta var man ska stoppa in den... tongue

Jo tack jag vet hur ett vanligt relä ser ut, det som sitter bakom varningsblinkersknappen ser dock inte alls ut så där men det ska tydligen vara det som ska bytas.

/ichi
Loci
25 april 2009 · 471 Inlägg

Blinkrelät är inbyggt i varningsblinkers-knappen .smile

Volvo V60 "T4 Ocean Race" (2016)
dobbelina
15 oktober 2017 · 4 Inlägg

Hej!

Jag tog loss mitt och det ser ut såhär:
https://i1.wp.com/marlyz.se/wp-content/uploads/2016/09/IMG_0774.jpg
Det är hela den där klumpen va?

Jag blir nämligen förvirrad för tydligen är detta också blinkersrelä till 850:
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/dd4400/path/mnt/newftp/33/bil/lgnr/73986_1.jpg/volvo_850_1994_varningsblinkers_rel��.jpg

Vad är det som gäller?

Aronson
15 oktober 2017 · 914 Inlägg

Det är strömställarn till varningsblinkersen som är reläet,det vita relät är bältesvarningen.

dobbelina
15 oktober 2017 · 4 Inlägg

Aronson skrev:
Det är strömställarn till varningsblinkersen som är reläet,det vita relät är bältesvarningen.

Hej Aronson!

Jag pillade upp den svarta avlånga burken och däri sitter 2 kopparspolar
som onekligen ser ut som relä/relän.

Har upptäckt att blinkersen slutar att fungera ibland.
Och ibland funkar dom lite halvdant med ett oregelbundet klickande från reläet.
Slår man på och av varningsblinkers knappen sätter dom igång och fungerar igen ett tag.

Bara så jag får bekräftat, det är hela burken på bild1 som skall bytas ut då?

Senast redigerat av dobbelina (16 oktober 2017)

Brådhis * Voff voff *
15 oktober 2017 · 10 276 Inlägg

Ja, varningsblinkersknappen sitter på/ihop med blinkersreläet på 850!

Byter du ut den enheten på bilden så kommer dina problem försvinna. Ett inte helt ovanligt fel på gamla knappen som satt i 850 92-94.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (15 oktober 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dobbelina
15 oktober 2017 · 4 Inlägg

Hej Brådhis!

Tack för ditt svar, då vet jag vad jag skall beställa.

Brådhis * Voff voff *
16 oktober 2017 · 10 276 Inlägg

dobbelina skrev:
Hej Brådhis!

Tack för ditt svar, då vet jag vad jag skall beställa.

Inga problem! Hoppas det löser sig. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang