4690
Sök

Inge tryck i basen när man stängt bagageluckan

333 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
tjaa tjaa

Polarn och jag byggde ihop en låda till hans audi a4. vi byggde en portad låda efter som de blir mer tryck i basen eller de va de vi trodde;) lådan spelar grymt bra när man har bagage luckan öppen men så fort man stänger luckan  så försvinner basen helt och  hållet. så min fråga är vad de kan vara för fel eller om vi har gjort något fel;)

Mvh Markus

283 Inlägg
16 april 2009
det sitter väl massa ljudisolering i skuffen:)

21 761 Inlägg
16 april 2009
Det brukar ofta bero på två saker, antingen för stor låda och/eller för låg avstämning. Men sedanbilar har också problemet med att ryggstödet i baksätet blockerar mycket av ljudet så att ljudet åker bakåt i skuffen istället för in i kupen. smile

Vilken bas är det frågan om?
Hur stor är lådan och vilken avstämning är det?
Spelar lådan bakåt eller mot ryggstödet?
Finns skidlucka i ryggstödet?
Senast redigerat av Drönirettab (16 april 2009)

333 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
vi har slitit bort skyddet vid armstödet bak o så har vi plaserat basporten där

1 163 Inlägg
16 april 2009
prova vänd baslådan , kan fungerar , ljudet brukar reagera så att ifall trycket blir mycket bättre med öppen skuff så blir det bättre om man vänder lådan!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

333 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
det är en pioneer bas kommer inte ihåg just nu va de va för betäkning på den men den e ny o stor:P
lådan e på ca 45lite o basen spelar bakåt mot luckan
skid luckan är ett minne blåt:D

Bjustarzan
17 april 2009
lådan kan var fel avstämd till bilen men oftast så har man det där fenomenet i sedan bilar låter mera när man öppnar skuffen

Möbelutkörare
358 Inlägg
17 april 2009
en polare hade liknande problem i sin 850 sedan. med då var felet att han hade en sluten låda. när han bytte till en portad låda försvan problemet.
jag har oxå en 850 sedan med portad 12" låda och den spelar på bra oavsett om jag öppnar skuffen eller inte.
jag tror din låda är lite stor för de utrymme han har i sin bil.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Hewi
571 Inlägg
17 april 2009
Om du har porten spelandes genom armstödet och basen spelandes bakåt så blir det inte bra hur du än dimensionerar lådan skulle jag tro , sätt port på samma sida som basen till att börja med och prova sedan med lådan vänd mot kupén alternativ vänd mot bagageluckan , skall det bli riktigt bra med den vänd mot kupén så måste du täta runt om lådan emot ryggstödet så att inget ljud smiter bakåt i bagaget.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

333 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
okej tack för alla tips:D

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 april 2009
Dels fasfel som pwilhelm säger (visst jobbar porten i motfas med elementet men det är meningen, så när man flyttar porten så förskjuts fasen, inte rent hur det jobbar i lådan men hur det jobbar akustiskt och det kan ta ut frekvenser då dessa kan nå öronen samtidigt från elementet och porten och då tar de ut varandra)

Dels kan lådan även vara för lågt avstämd...detta fenomen brukar dyka upp då. Som det redan påpekats.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök