Turbo och spridare till Volvo S60 2,5T

Chrille1978 Glasmästare
17 april 2009 · 83 Inlägg

Tjena!

Går i tankarna att byta till större turbo och spridare på min S60 2,5T.
Vad heter turbon och spridarna som sitter på S60R?
Har varit i kontakt med Autotech i Trollhättan och dom säger att förutom programvaran är det just turbo och spridare som behövs bytas för att min bil ska ha samma prestanda som R. Stämmer detta?
Tacksam för svar.

Mvh Christian

Senast redigerat av S60-Ghost (17 april 2009)

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Equinox Kicka Laddtryck !
17 april 2009 · 319 Inlägg

KKK24, om jag inte minns fel, är turbon på R:en.

Någon får rätta mig om jag har fel. smile

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Christian S
17 april 2009 · 4 816 Inlägg

ja det sitter KKK24 på S60/V70 R AWD och även på T5 05-> fast då med annan asnlutning för tryckröret.
det sitter gröna spridare som slutar på 968 på S60/V70 R AWD, samma som sitter på V70 R AWD 00.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Chrille1978 Glasmästare
17 april 2009 · 83 Inlägg

Christian S skrev:
ja det sitter KKK24 på S60/V70 R AWD och även på T5 05-> fast då med annan asnlutning för tryckröret.
det sitter gröna spridare som slutar på 968 på S60/V70 R AWD, samma som sitter på V70 R AWD 00.

Okej. Låter bra.
Googlade lite på KKK24 och fick då fram att folk jämför den med T19. Dom två turbinerna har väl inte samma utförande och så, så man bara kan smacka på dom om det är samma vinkel på avgashusen? Bytte turbo på min 855T5R från T15 till T16 då den gamla läckte olja men där skilde sig avgashusen åt, rakt och vinklat.

Orkar inte med massa obyggnader av olika slag utan vill ha det så enkelt som möjligt.

Men en KKK24 passar väl rakt på min bil? Det är väl samma skrot fast större?

Mvh Christian

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Christian S
17 april 2009 · 4 816 Inlägg

du får byta olje och vatten rör och tar du en turbo ifrån en R så passar som sagt inte tryckröret.

att det va vinklat avgashus på turbon du skaffade till 850:n beror på att du fick tag på en till bilar from 99->

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Busgrabb Rejsa ?
17 april 2009 · 2 959 Inlägg

19T är mera bult on och pumpar ju hyffsat med effekt.
Jag körde med 19T och 530cc spridare på min föredetta S60 T5 och E85 mapp, den lämnade 350 Hkr+

Edit: Hur mycket effekt siktar du på ?

Senast redigerat av Busgrabb (17 april 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
Chrille1978 Glasmästare
18 april 2009 · 83 Inlägg

Christian S skrev:
du får byta olje och vatten rör och tar du en turbo ifrån en R så passar som sagt inte tryckröret.

att det va vinklat avgashus på turbon du skaffade till 850:n beror på att du fick tag på en till bilar from 99->

Aha, ok. Jag uppfattade ditt förra svar som att det var just T5 från 05 som hade annat tryckrör. Men ok, då är jag med.
Så olje och vattenrören måste också bytas, okej då. Finns det ingen turbo som ser ut som den jag har idag fast då är större?
Är inte så jävla hemma på detta ämnet, men jag lär mig gärna.
Tacksam för alla svar jag får.

Mvh Christian

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Chrille1978 Glasmästare
18 april 2009 · 83 Inlägg

Busgrabb skrev:
19T är mera bult on och pumpar ju hyffsat med effekt.
Jag körde med 19T och 530cc spridare på min föredetta S60 T5 och E85 mapp, den lämnade 350 Hkr+

Edit: Hur mycket effekt siktar du på ?

Menar du att en T19 skulle vara lättare för mig att montera på just min bil? Eller menar du att den i allmänhet är lätt att montera?
Det där med hur mycket effekt jag vill ha, ja du mycket hehe. Nä men, jag har ingen aning om vad man behöver för grejer till olika hästar och så.
Då autotech sa att jag behöver samma turbo och spridare som s60r har för att få ut runt 300hk så tänkte jag att det kan ju vara roligt.
Men kan jag få ut mer hästar för samma pengar men med andra grejer så är ju det ett plus i kanten..
Som jag skrev i förra svaret, är inte så hemma på dessa grejerna men jag lär mig gärna och är väldigt tacksam för alla svar jag får.

Då jag redan sagt att jag inte är så hemma på dessa grejerna måste jag ställa frågan. Vad är E85?

Mvh Christian

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Busgrabb Rejsa ?
18 april 2009 · 2 959 Inlägg

Jag är inte helt säker på att 19T passar utan några ändringar på lättatryckaren men på T5:an så passar den rakt av. Båda är ju Mitsubishi aggregat så det blir iallafall betydligt mindre ändringar än att montera ett K24 aggregat, dock så har K24:an lite mer att ge.
300 Hkr får du utan problem med ett 19T och S60R spridare + avgassystem då.
E85 är en förkortning för etanol som du kan tanka på nästan alla mackar idag, etanolen har mycket högre oktanhalt än vanligt bensin och då kan man mappa motorn med framförallt tidigare tändning mm och det ger mera effekt. Dock går det åt mera etanol än bensin så S60R spridarna räcker inte om du vill köra på etanol.

Autotech
BMW 335D (2008)
Chrille1978 Glasmästare
18 april 2009 · 83 Inlägg

Busgrabb skrev:
Jag är inte helt säker på att 19T passar utan några ändringar på lättatryckaren men på T5:an så passar den rakt av. Båda är ju Mitsubishi aggregat så det blir iallafall betydligt mindre ändringar än att montera ett K24 aggregat, dock så har K24:an lite mer att ge.
300 Hkr får du utan problem med ett 19T och S60R spridare + avgassystem då.
E85 är en förkortning för etanol som du kan tanka på nästan alla mackar idag, etanolen har mycket högre oktanhalt än vanligt bensin och då kan man mappa motorn med framförallt tidigare tändning mm och det ger mera effekt. Dock går det åt mera etanol än bensin så S60R spridarna räcker inte om du vill köra på etanol.

Kanon. Då behöver jag bara kolla upp om det är någon skillnad på min 2,5t och t5:an. Är det inte det får det bli en t19 och s60r spridare för min del :-) Sen får jag väl bygga avgas också. 3" räcker väl?
Då var E85 som jag misstänkte. Inget som intresserar mig just nu.
Tackar så mycket för alla svar.
Ha en trevlig helg...

Mvh Christian

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
Christian S
18 april 2009 · 4 816 Inlägg

det enda som inte passar rätt på på ett 19T på din bil är tryckröret då anslutningen inte är samma på den.
3" dp med kat och sen 2,5" räcker alldeles utmärkt, vill du att det ska låta lite mer så tar du 3" hela vägen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Chrille1978 Glasmästare
18 april 2009 · 83 Inlägg

Christian S skrev:
det enda som inte passar rätt på på ett 19T på din bil är tryckröret då anslutningen inte är samma på den.
3" dp med kat och sen 2,5" räcker alldeles utmärkt, vill du att det ska låta lite mer så tar du 3" hela vägen.

Okej. Men finns det tryckrör att köpa eller måste man tillverka eget?
Byter jag avgas blir det 3" hela vägen :-P

Tack för alla svar.
Trevlig helg.

Mvh Christian

Jag är inte dum, jag tänker bara sakta...
BMW 523i "E61" (2007)
wallingstam
13 juni 2009 · 474 Inlägg

Busgrabb skrev:
Jag är inte helt säker på att 19T passar utan några ändringar på lättatryckaren men på T5:an så passar den rakt av. Båda är ju Mitsubishi aggregat så det blir iallafall betydligt mindre ändringar än att montera ett K24 aggregat, dock så har K24:an lite mer att ge.
300 Hkr får du utan problem med ett 19T och S60R spridare + avgassystem då.
E85 är en förkortning för etanol som du kan tanka på nästan alla mackar idag, etanolen har mycket högre oktanhalt än vanligt bensin och då kan man mappa motorn med framförallt tidigare tändning mm och det ger mera effekt. Dock går det åt mera etanol än bensin så S60R spridarna räcker inte om du vill köra på etanol.

En fråga bara, hur mycket drog din s60 när den var E85 mappad? Typ när du gasade på och när du bara följde hastigheterna?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Busgrabb Rejsa ?
14 juni 2009 · 2 959 Inlägg

wallingstam skrev:

Busgrabb skrev:
Jag är inte helt säker på att 19T passar utan några ändringar på lättatryckaren men på T5:an så passar den rakt av. Båda är ju Mitsubishi aggregat så det blir iallafall betydligt mindre ändringar än att montera ett K24 aggregat, dock så har K24:an lite mer att ge.
300 Hkr får du utan problem med ett 19T och S60R spridare + avgassystem då.
E85 är en förkortning för etanol som du kan tanka på nästan alla mackar idag, etanolen har mycket högre oktanhalt än vanligt bensin och då kan man mappa motorn med framförallt tidigare tändning mm och det ger mera effekt. Dock går det åt mera etanol än bensin så S60R spridarna räcker inte om du vill köra på etanol.

En fråga bara, hur mycket drog din s60 när den var E85 mappad? Typ när du gasade på och när du bara följde hastigheterna?

Svår fråga....körde aldrig så roll
Men det rör sig om ca 30% mer än på vanlig bensin.

Autotech
BMW 335D (2008)
wallingstam
15 juni 2009 · 474 Inlägg

Busgrabb skrev:

wallingstam skrev:

Busgrabb skrev:
Jag är inte helt säker på att 19T passar utan några ändringar på lättatryckaren men på T5:an så passar den rakt av. Båda är ju Mitsubishi aggregat så det blir iallafall betydligt mindre ändringar än att montera ett K24 aggregat, dock så har K24:an lite mer att ge.
300 Hkr får du utan problem med ett 19T och S60R spridare + avgassystem då.
E85 är en förkortning för etanol som du kan tanka på nästan alla mackar idag, etanolen har mycket högre oktanhalt än vanligt bensin och då kan man mappa motorn med framförallt tidigare tändning mm och det ger mera effekt. Dock går det åt mera etanol än bensin så S60R spridarna räcker inte om du vill köra på etanol.

En fråga bara, hur mycket drog din s60 när den var E85 mappad? Typ när du gasade på och när du bara följde hastigheterna?

Svår fråga....körde aldrig så roll
Men det rör sig om ca 30% mer än på vanlig bensin.

Okej, så man tjänar ingenting på att mappa om till etanol? Med tanke på att den är billigare än bensin tänkte jag.

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
torpis Forummoderator
15 juni 2009 · 10 572 Inlägg

wallingstam skrev:
Okej, så man tjänar ingenting på att mappa om till etanol? Med tanke på att den är billigare än bensin tänkte jag.

Jobbar du som tuner så visst tjänar du på att mappa om bilar...

för kunden så blir det mer pulver och samma soppakostnader och betydligt tätare mackbesök.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
wallingstam
15 juni 2009 · 474 Inlägg

torpis skrev:

wallingstam skrev:
Okej, så man tjänar ingenting på att mappa om till etanol? Med tanke på att den är billigare än bensin tänkte jag.

Jobbar du som tuner så visst tjänar du på att mappa om bilar...

för kunden så blir det mer pulver och samma soppakostnader och betydligt tätare mackbesök.

Ahh, nej någon tuner är jag ju inte. Det var just det om den drog någorlunda lika och etanolen är billigare så skulle det ju vara billigare i längden.
Mvh Kalle

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang