4853
Sök

Kan man gaina så basen dödas?

stahre
17 april 2009
Trådstartare
Tja. Har sökt på gain och får fram mijl av trådar så startar en egen. Jag undrar om man kan ta död på en bas med för mkt gain? Jag fick med en gain kontroll till steget som jag driver basen med, men trodde det var en baskontroll först så jag hade den på noll när jag ställde in steget. Men tyckte inte att jag fick tillräckligt med tryck då jag bara vred gainreglaget på steget. Men nu har jag vridit upp gainen så som det ska vara på steget och sen har jag den lilla kontrollratten på ca 40-50%, då ger det bra tryck så det känns i kroppen. Men kan man alltså förstöra basen eller steget på detta vis? Låter bra om basarna, dom hinner med o slår inte igenom på något sätt.
Mvh

1 562 Inlägg
17 april 2009
stahre skrev:
Tja. Har sökt på gain och får fram mijl av trådar så startar en egen. Jag undrar om man kan ta död på en bas med för mkt gain? Jag fick med en gain kontroll till steget som jag driver basen med, men trodde det var en baskontroll först så jag hade den på noll när jag ställde in steget. Men tyckte inte att jag fick tillräckligt med tryck då jag bara vred gainreglaget på steget. Men nu har jag vridit upp gainen så som det ska vara på steget och sen har jag den lilla kontrollratten på ca 40-50%, då ger det bra tryck så det känns i kroppen. Men kan man alltså förstöra basen eller steget på detta vis? Låter bra om basarna, dom hinner med o slår inte igenom på något sätt.
Mvh

beror nog på effekten du kan skicka på.

Hewi
571 Inlägg
17 april 2009
Nej det är ingen fara så länge som du inte spelar så basarna låter dåligt!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 april 2009
Så länge basarna inte låter illa så är det ingen fara.

Troligen så sätter du en maxgain på steget (vanliga gainkontrollen) som man inte överstiger med fjärrkontrollen.
Ställ du gainen UTAN kontrollen inkopplad först och ställ en bra nivå så att basarna fort. låter bra.
Koppla sedan in kontrollen och se om du kliver förbi denna volym.
Gör du inte det...kanon. Då kan du använda kontrollen som tänkt.

Kliver du däremot förbi gainen på steget, var vaksam och dra inte upp för mkt.
För om man gainar upp fär mkt så kan man få insignalen oren och denna förstärks och basen kan gå sönder pga detta.
Distortion är största boven bakom brända basar och inte effekt. Distortion kan uppstå på olika sätt varav det jag nämnde är ett av dem.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
17 april 2009
mange_240 skrev:
stahre skrev:
Mvh

beror nog på effekten du kan skicka på.

Hellre för mkt effekt än för lite effekt...
Vid för lite effekt gainar folk gärna upp för mkt och distortionen riskerar att komma som ett brev på posten och då ökar risken för att bränna elementen...

820 Inlägg
17 april 2009
Detta kanske är lite offtopic eller fel men var det inte så att på 60-70talet så kom disten på förstärkare fram på just det sättet - att drog på tills högtalaren "sprängdes" i stärkaren och vips, så hade man dist.
(spelar själv gitarr, så om någon har bättre koll än mig, säg till) smile

Om man säger

stahre
17 april 2009
Trådstartare
Okej tack för det, då ska jag spela på så jag spyr:D Men en följdfråga nu då. När jag ställde in steget så hörde jag aldrig den där orena/disten i basen, även fast jag vred om gain till max. Fick då hjälp av en polare som fick lyssna då det kanske var fel på mina öron, men han hörde heller inte något oljud från basen...
Vred dock tillbaka gainen en liten del så den inte var på max(precis som man ska göra när man hört att basen låter börjar låta illa).

7 241 Inlägg
17 april 2009
stahre skrev:
Okej tack för det, då ska jag spela på så jag spyr:D Men en följdfråga nu då. När jag ställde in steget så hörde jag aldrig den där orena/disten i basen, även fast jag vred om gain till max. Fick då hjälp av en polare som fick lyssna då det kanske var fel på mina öron, men han hörde heller inte något oljud från basen...
Vred dock tillbaka gainen en liten del så den inte var på max(precis som man ska göra när man hört att basen låter börjar låta illa).

Då kommer jag med en följdfråga...eller två big_smile

Vad för basar och vad för steg?

stahre
17 april 2009
Trådstartare
udimension EL-D61 + dubbla impact 2710 (portad låda)

7 241 Inlägg
17 april 2009
stahre skrev:
udimension EL-D61 + dubbla impact 2710 (portad låda)

OM steget nu orkar leva upp till sin effektspec och du har basarna kopplade parallellt så har du dubbla RMS-effekten måt vad de "tål" vilket gör att du ger dem ren effekt hela vägen...inte undra på att det fort låter bra wink

stahre
17 april 2009
Trådstartare
Jag hoppas att det lever upp till specen, men verkar så tycker jag, och jag har basarna parallell kopplade... Jag hoppas att basarna pallar med effekten men bättre med mer effekt än för lite;)
Hade en mds fanatic bas innan och den lät skit med detta steg när jag vred på, och kunde inte ha gainen på knappt hälften än vad jag har nu...

7 241 Inlägg
17 april 2009
Men som sagt.......
Så länge det spelar bra och låter rent.......köt på det. smile

2 914 Inlägg
18 april 2009
stahre skrev:
Jag hoppas att det lever upp till specen, men verkar så tycker jag, och jag har basarna parallell kopplade... Jag hoppas att basarna pallar med effekten men bättre med mer effekt än för lite;)

jag kör på 800 watt max (KZ-212 2x12 800W) (det enda jag vet om watten på basarna) och 650 watt rms på steget (allt jag vet om stegets watt) (ungefär 1300 watt max skulle jag tro) (rockford fosgate power 650 mosfet) spelar på som vanligt (högt enligt mig)
jag har dock gain på noll då jag har "dansande wonderbum" på spegeln inne i bilen
tkr jag inte behöver nåt mera då smile
Senast redigerat av kalle_kalle (18 april 2009)

Sök