4628
Sök

Frågor ang. billjud i 850 sedan. Vill ha många svar!!

Elektriker
139 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Tjenare!
Har ett par frågor ang. min installation i 850'n
Har 2st MDS Audiophile 1290(12") och ett Blitz Audio 2160 steg(=2kanaler, 2*300W@4ohm. 1*600W@4ohm)
Har läst i bruksanvisningen att det går att koppla i 2ohm, men bara i stereo.(basarna e på 4ohm)

Då till min första fråga,
(har hört detta från en kompis)
Vid bryggkoppling, ska man halvera impedansen då?
ex. har jag 2st 4ohm's basar, (i serie) blir det uträknade motståndet då 4ohm eller 8ohm?

vilket borde jag tjäna mest på?
räcker effekten från steget till att driva båda basarna fullt ut?
1.Att köra bara en bas o mata den med 1*600W (o brygga steget)
2.Att använda 2st basar och brygga i serie
3.Att använda 2st basar och brygga parallelt (om det går att koppla så)
4.Att använda 2st basar och köra i serie

Varför skulle man inte kunna koppla i 2ohm i bryggat?

Sen till en annan fråga, när man stämmer av en låda som ska spela musik (vanlig hobbylåda) vilken frekvens ska man försöka ligga på? (som ovan, det är en volvo 850 sedan, med dämpade dörrar)

Hoppas på mkt svar och tips
mvh Freddan

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 april 2009
Vad som händer vid bryggkoppling är att steget rent elektriskt ser lasten som halva lasten man lägger på per kanal. 4 ohm bryggat ses som 2 ohm per kanal (därför ditt steg inte går att brygga hårdare än 4 ohm, gäller väldigt många framförallt billigare stereosteg).

Hittad einte direkt ngt info på dina basar men jag snappade upp 350W RMS och 600W MAX ngnstans.

Dock skulle jag INTE driva dina basar med detta steg då jag vill kalla de effektangivelserna för ILS-effekt (If Lightning Strikes) då det enligt specen i manualen ligger på 2x40WRMS http://www.smartlots.com/product-manual … manual.pdf (se sida 5)

Så du tjänar ärligt talat mest på att köpa ett annat steg (kanske begagnat) som lämnar runt 6-800W RMS i två ohm. Gärna då ett monoblock. Eller varför inte etts tereosteg som lämnar 2x300W i 4 ohm stereo och köra en bas per kanal istället.

Ang din fråga kring avstämning så varierar avstämningen mkt med din smak, men 40-45Hz brukar vara en rätt generell avstämning som funkar hyfsat i bil.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

247 Inlägg
19 april 2009
Freddah850 skrev:
Tjenare!
Har ett par frågor ang. min installation i 850'n
Har 2st MDS Audiophile 1290(12") och ett Blitz Audio 2160 steg(=2kanaler, 2*300W@4ohm. 1*600W@4ohm)
Har läst i bruksanvisningen att det går att koppla i 2ohm, men bara i stereo.(basarna e på 4ohm)

Då till min första fråga,
(har hört detta från en kompis)
Vid bryggkoppling, ska man halvera impedansen då?
ex. har jag 2st 4ohm's basar, (i serie) blir det uträknade motståndet då 4ohm eller 8ohm?

vilket borde jag tjäna mest på?
räcker effekten från steget till att driva båda basarna fullt ut?
1.Att köra bara en bas o mata den med 1*600W (o brygga steget)
2.Att använda 2st basar och brygga i serie
3.Att använda 2st basar och brygga parallelt (om det går att koppla så)
4.Att använda 2st basar och köra i serie

Varför skulle man inte kunna koppla i 2ohm i bryggat?

Sen till en annan fråga, när man stämmer av en låda som ska spela musik (vanlig hobbylåda) vilken frekvens ska man försöka ligga på? (som ovan, det är en volvo 850 sedan, med dämpade dörrar)

Hoppas på mkt svar och tips
mvh Freddan

steget är inte 2 ohm stabilt bryggat därför kan du inte de men visst ja kan lasta ner mitt steg i typ 0,75 ohm utan att de pajar och de är ju 1 ohm stabilt men sen är frågan om hur varmt det blir för lastar ja ner mitt mono block så blir det lite varmare en vad det blir nu de blir jumet... nu när man spelar hur mycket som hälst är de lika kalt som när man starta en timme innan smile  tongue
Senast redigerat av 740Glt16valve (19 april 2009)

:):) 740:):)

Elektriker
139 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Vad som händer vid bryggkoppling är att steget rent elektriskt ser lasten som halva lasten man lägger på per kanal. 4 ohm bryggat ses som 2 ohm per kanal (därför ditt steg inte går att brygga hårdare än 4 ohm, gäller väldigt många framförallt billigare stereosteg).

Hittad einte direkt ngt info på dina basar men jag snappade upp 350W RMS och 600W MAX ngnstans.

Dock skulle jag INTE driva dina basar med detta steg då jag vill kalla de effektangivelserna för ILS-effekt (If Lightning Strikes) då det enligt specen i manualen ligger på 2x40WRMS http://www.smartlots.com/product-manual … manual.pdf (se sida 5)

Javisst, har själv den boken i datan o löst smile
men frågan är då, som det oxå står på sidan 5, det finns ngt som står 2ohm @70Wrms och under det MAXIMUM power out 300W hur har det då fått ur de effekterna då?

Har även experimenterat lite med slutna lådor, som många säger, men tkr jag får bättre resultat med portad smile

Om jag skulle vara dum mot steget o driva det på 1ohm i bryggat, skulle basarna kunna ta stryk utav det, om steget skulle gå?

Elektriker
139 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
steget är inte 2 ohm stabilt bryggat därför kan du inte de men visst ja kan lasta ner mitt steg i typ 0,75 ohm utan att de pajar och de är ju 1 ohm stabilt men sen är frågan om hur varmt det blir för lastar ja ner mitt mono block så blir det lite varmare en vad det blir nu de blir jumet... nu när man spelar hur mycket som hälst är de lika kalt som när man starta en timme innan.

aa, det var ju inte mkt till svar, men vad tror du om hur jag ska bygga? Tänkte jag kanske skulle bygga mig en ny låda under veckan.
På din 15" hade du port på den?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 april 2009
Freddah850 skrev:
Lonefox skrev:

Javisst, har själv den boken i datan o löst smile
men frågan är då, som det oxå står på sidan 5, det finns ngt som står 2ohm @70Wrms och under det MAXIMUM power out 300W hur har det då fått ur de effekterna då?

Har även experimenterat lite med slutna lådor, som många säger, men tkr jag får bättre resultat med portad smile

Om jag skulle vara dum mot steget o driva det på 1ohm i bryggat, skulle basarna kunna ta stryk utav det, om steget skulle gå?

De 300 är den sk MAX-effekten, dvs hur mkt steget orkar kräma ut absolut max med hög distortion...och distortion vill vi inte ha. wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
19 april 2009
Har kollat på parametrarna till basarna (MDS1290), men det finns ju olika parametrar när man kikar i lådförslagen på MDS:s hemsida. Ändå är förslagen uträknade vid ungefär samma tidpunkt enligt ritningarna. Då är det inte lätt att veta vilka man ska utgå ifrån. Dessa basar passar dock bättre i sluten låda, oavsett vilka av parametrarna man tittar på. smile

Elektriker
139 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har kollat på parametrarna till basarna (MDS1290), men det finns ju olika parametrar när man kikar i lådförslagen på MDS:s hemsida. Ändå är förslagen uträknade vid ungefär samma tidpunkt enligt ritningarna. Då är det inte lätt att veta vilka man ska utgå ifrån. Dessa basar passar dock bättre i sluten låda, oavsett vilka av parametrarna man tittar på. smile

Samma fel som många en har ringt o fråga om, basarna är inte MDS 1290 utan MDS Audiophile 1290, parametrarana är inte samma, o har dragit en fel låda p.g.a detta wink

Har testat slutna, men tkr portat blir bättre smile

21 761 Inlägg
19 april 2009
Men vilken bas är det då i så fall, Audiophile limited-12?
Eller finns den inte med i deras arkiv?

Den enda basen med "1290" i modellnamnet som finns i deras ritningsarkiv, är ju den jag har kollat på. smile

Elektriker
139 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Men vilken bas är det då i så fall, Audiophile limited-12?
Eller finns den inte med i deras arkiv?

Den enda basen med "1290" i modellnamnet som finns i deras ritningsarkiv, är ju den jag har kollat på. smile

basens parametrar finns inte på deras hemsida, finns 1290P, Audiophile Limited, och min då Audiophile 1290.
Men min finns bara i programmet smile

21 761 Inlägg
19 april 2009
Aha, i Probox menar du?

Angående din fråga om lämplig avstämning i din bil så tror jag att 40 Hz +- några Hz kan vara lämpligt för vanlig musiklåda. smile
Senast redigerat av Drönirettab (19 april 2009)

247 Inlägg
19 april 2009
Freddah850 skrev:
steget är inte 2 ohm stabilt bryggat därför kan du inte de men visst ja kan lasta ner mitt steg i typ 0,75 ohm utan att de pajar och de är ju 1 ohm stabilt men sen är frågan om hur varmt det blir för lastar ja ner mitt mono block så blir det lite varmare en vad det blir nu de blir jumet... nu när man spelar hur mycket som hälst är de lika kalt som när man starta en timme innan.

aa, det var ju inte mkt till svar, men vad tror du om hur jag ska bygga? Tänkte jag kanske skulle bygga mig en ny låda under veckan.
På din 15" hade du port på den?

har ju förklarat ett antal gånger olika saker för dej och du ser ju hur min tia spelar och vet och den spelar inte dåligt så orkar inte skriva allt:) vi tar de i skolan wink du vet ju att ja kan få fart i dina tolver men har ju förlklarat några förslag med men du har ju inte följt dom oftast men vi tar de i skolan smile hehe lycka till smile blir de inte bra de man bygger första gången så bygger man om och om tills de blir bra smile

:):) 740:):)

Sök