3073
Sök

Varför hatar alla polisen så mycket!?

DFFL
9 020 Inlägg
21 april 2009
_lee_jr skrev:
r-ted skrev:
Polisen följer ett regelverk.

Alltså dom sköter sitt jobb!

inte alla här jag bror de händer lite då o då poliser rita ett streck på asfalten efter sig utan blåljus på tätort områd de står klrt o tydlig max 30km/h men men alla har gjrot fel ibland detta gälelr också för poliser

Poliser får vara lite entusiastiska på gasen när det behövs.
Att du ens påstår att de gjort fel i det du skrev är ju puckat...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Toker
491 Inlägg
21 april 2009
AcesHigh666 skrev:
Supratok skrev:
740Fors skrev:

Inte ofta man träffar besiktningsmän som slår än oprovocerat och kommer undan med det, inte ofta man träffar besiktningsmän som jävlas, käftar och är allmänt dryga. Det är en jävla skillnad på poliser och andra yrkesgrupper, hur fan kan man ens jämföra så?

Poliser ska fan vara som en förebild, speciellt för de unga, jag drömde med om att bli polis som ung men efter ett tag lär man sig vilka idioter inom kåren de finns. Och ja ni behöver ej säga "de finns svin inom alla grupper" jag vet det, men POLISER, de ska fan kunna uppföra sig, jag räknar ej med att andra grupper som står för nått helt annat ska kunna uppföra sig. Under min tid har jag träffat 3 bra poliser av kanske 100? Inte många procent där inte!

Och visst blir många poliser provocerade de med, men de har fan gått utbildning och ska veta hur man ska agera i de situationer, de ska alltså inte vända på batongen för att få mer slageffekt.

Det du skriver gör mig nyfiken.
Du har träffat 100 poliser varav 3 bra och verkar inte särskilt gammal.
Hur kommer det sig att man träffat så många poliser?

Varför tar inte du och utbildar dig till en polis och lär dom där "idioterna" i kåren nånting?
Och blir den förebild som du tycker att Poliser ska vara.
Vem vet, du kanske är en av de som inte passar i kåren?!

Nu är du bara lika löjlig som personen du ifrågasätter... klart som fan att polisen ska kunna sköta sig... dem behöver inte vara trevliga... men dem ska fan inte vara otrevliga utan att det finns bakgrund till det.
Klart som fan att alla som klagar ska utbilda sig till poliser! jättebra... NOT! alla har rätt att kritisera polisen då dem faktiskt sköter saker på tvivelaktiga sätt ibland.

Dock så ska jag tillägga att jag inte haft några negativa erfarenheter med polisen, åtminstånde inte obefogade sådana... jag är trevlig mot dem... och dem är trevliga mot mig...

Likaväl som om han ifrågasätter poliser får jag väl ifrågasätta hans tänkande, eller?
Är inte det vad diskussioner går ut på?

Men vi kanske ska ta fram allt bra jobb polisen gör osså?
Varför bara dra upp alla dåliga erfarenheter?
Har man enbart dåliga erfarenheter så kanske man måste ifrågasätta sig själv.

Det låter väldigt märkligt att ha mött 100 poliser och varav 3 var bra..

Toker Jr 081102

blacken
21 april 2009
För att åtevända till topic, så tror jag inte att det finns ett genuint "hat" gentemot länsman. Utan snarare en sorts uppgiven fördämd frustration över hur en del länsman beteèr sig ibland, som bottnar delvis i att man inte kan "nå" en individ/er i kåren, för dom har en tendens att fjärma sig ifrån vanligt folk. Även att det förkommer en sorts "rasim" ibland länsman dvs "vi och dom" tänkandet som bottnar i länsmans kåranda lite grand.  Med begreppet rasim så menar jag nu inte det gängse synsättet på det begreppet utan att kårens anda helt enkelt tillåter sig att särskilja sig ifrån vanligt folk.

Vad jag menar är att förr så kunde man ha en "relation" till länsman som var personlig, idag så vare sig går det eller existerar ett sådant förfarande just på grund av både dom enskilda länsmännen och kårens "agenda" om man vill säga så. Med agenda så menar jag attityd och agerande. På den tiden jag "härjade" så fanns det en relation till dom enskilda länsmännen, även fast vi var ganska så vilda ibland. Trots att saker och ting var som dom var, så kunde man snacka med varandra med en ömsesidig respekt för varandras "aktiviteter".

Man kände varandra vid sitt namn, man kunde stanna på "byn" och ta ett vänskaplig och socialt skitsnack med varandra.  Dom dök upp i klubbstugan på helger och vardagar och bara "snackade" lite grand ( oftast var det för att höja ett förmanande finger åt vissa aktiviteter som förekom). Ibland  (läs, sällsynta tillfällen) så slogs vi med länsman så det rök om det, och ibland så slog dom oss rejält. Men det till trots så hade vi en bra och ganska så sund relation till ordnings makten och var i det stora hela "vänner".

Man undrar vart det tog vägen..

DFFL
9 020 Inlägg
21 april 2009
blacken skrev:
För att åtevända till topic, så tror jag inte att det finns ett genuint "hat" gentemot länsman. Utan snarare en sorts uppgiven fördämd frustration över hur en del länsman beteèr sig ibland, som bottnar delvis i att man inte kan "nå" en individ/er i kåren, för dom har en tendens att fjärma sig ifrån vanligt folk. Även att det förkommer en sorts "rasim" ibland länsman dvs "vi och dom" tänkandet som bottnar i länsmans kåranda lite grand.  Med begreppet rasim så menar jag nu inte det gängse synsättet på det begreppet utan att kårens anda helt enkelt tillåter sig att särskilja sig ifrån vanligt folk.

Vad jag menar är att förr så kunde man ha en "relation" till länsman som var personlig, idag så vare sig går det eller existerar ett sådant förfarande just på grund av både dom enskilda länsmännen och kårens "agenda" om man vill säga så. Med agenda så menar jag attityd och agerande. På den tiden jag "härjade" så fanns det en relation till dom enskilda länsmännen, även fast vi var ganska så vilda ibland. Trots att saker och ting var som dom var, så kunde man snacka med varandra med en ömsesidig respekt för varandras "aktiviteter".

Man kände varandra vid sitt namn, man kunde stanna på "byn" och ta ett vänskaplig och socialt skitsnack med varandra.  Dom dök upp i klubbstugan på helger och vardagar och bara "snackade" lite grand ( oftast var det för att höja ett förmanande finger åt vissa aktiviteter som förekom). Ibland  (läs, sällsynta tillfällen) så slogs vi med länsman så det rök om det, och ibland så slog dom oss rejält. Men det till trots så hade vi en bra och ganska så sund relation till ordnings makten och var i det stora hela "vänner".

1974 är slut, de upptäckte väl att det inte går att vara polare på förnamnsbasis med alla man ser.
Senast redigerat av FireTraXX (21 april 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
21 april 2009
FireTraXX skrev:
blacken skrev:

1974 är slut, de upptäckte väl att det inte går att vara polare på förnamnsbasis med alla man ser.

Du missade det vad jag sade, Man var KOMPISAR! man KÄNDE! varandra, vid NAMN!. dvs en relation förelåg inte ett opersonlig "morsande på allt och alla". och det var även EFTER 1974 som det förekom..

5 198 Inlägg
21 april 2009
MarcusL skrev:
Volvo740-88 skrev:
Jag hatar inte poliser. Dom är bra. Men det ajg ogillar med dom är att dom kan ta en om man har kört 3 km för snabbt. En kompis till mej körde 50 och 10 meter innan han skulle köra 90 så blev han stoppad för att köra 53 km på men 50 väg innan det blev 90.

Med andra ord, dom kan vara petiga.

Finns det ens vägar som går från 50 till 90? Från 90 till 50 är ju alltid 70 innan...?

50-80 och 80-50 är det här iaf

44 Inlägg
21 april 2009
blacken skrev:
urikai skrev:
blacken skrev:
Då är du djäkligt duktig på det. Du tillhör dom max 10 st pers i världen som klara av det.

Det tar dig minst en sekund innan du ens hinner att röra dig och glöm inte bort att du står och "inte ska", medans "lowlifet" är inställd på att "jag ska".

läs vad jag skrev till nehe

Och läs vad jag skrev "Det tar dig minst en sekund innan du ens hinner att röra dig och glöm inte bort att du står och "inte ska", medans "lowlifet" är inställd på att "jag ska".
" Fokusera på begreppen "inte ska" och "jag ska". dvs "lowlifet" har redan sin "handlingsplan" klar. Medans du inte har det, för du har ingen aning om vad som härnäst ska hända. I ett sådant läge så tar han dig med en kniv,påk eller dylikt på en 3 till 5 meters håll om han är tränad och motiverad att göra så gentemot dig. För oavsett snabb du tror eller tycker att du är, så tar det MINST en sekund innan du ens börjar att röra dig,(våra nervbanor kan inte agera snabbare än så..)

förklara då hur jag kan kolla på ett ljus som tänds sen reagera och trycka på en knapp på 0,2 sek de har jag testat, och de som tävlar i dragracing har ju tid på 0,15-0,2 sek, så hinner du inte reagera på 3m så är du att mkt seg (glöm att kunna använda vapnet som man inte behöver alltid) för de gör jag när jag tränar iaf,fast en måste så klart träna upp snabbheten och ha tränat på såna lägen annars så går de inte,plus västen skydda bra och att man behöver inte skjuta på de avståndet.
Senast redigerat av urikai (21 april 2009)

allt som behövs är en 1 och en 0

239 Inlägg
21 april 2009
Polisen är riktigt dåliga, har vart inne någon gång i häktet och blev behandlad som en riktigt svin. De antog det värsta om en. Och när man sedan försöker få tillbaka saker de beslag tagit, får man knappt hjälp.

Finns säkert bra poliser också, men en del är grisar och de ser oftast upp till att tjejer och vart i bråk med män har oftast alltid rätten på sin sida.

Glad bara jag slipper ha med skiten att göra.

Teddan
2 495 Inlägg
21 april 2009
Haziza87 skrev:
Polisen är riktigt dåliga, har vart inne någon gång i häktet och blev behandlad som en riktigt svin. De antog det värsta om en. Och när man sedan försöker få tillbaka saker de beslag tagit, får man knappt hjälp.

Finns säkert bra poliser också, men en del är grisar och de ser oftast upp till att tjejer och vart i bråk med män har oftast alltid rätten på sin sida.

Glad bara jag slipper ha med skiten att göra.

om du har varitpå häktet så har det inget med polisen att göra.......
Förmodligen var du anhållen, på viket sätt blev du illa behandlad då ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

48 Inlägg
21 april 2009
blacken skrev:

japp.
Det med att de finns rasism kan man till viss del förstå, då dem åker in i södertälje, hammarkullen, angered, botkyrka, tensta, rinkeby, var och varannan natt kul att komma dit hela tiden pga att dem sjukter spränger bomber KASTAR STEN PÅ BRANDMÄN ! Man tappar nog intresset efter ett tag eftersom det är så mycket problem där hela tiden. Och får ta fast samma personer så fort dem kommit ut

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 april 2009
Deras bilar är fräna iaf=D  skulle nog säga att de som hatar polisen har en skruv lös
menar lika stor risk och träffa på 1 spån bakom kassan på ica / mcdonalds som att träffa på en kass polis

menar bara för par ha attityd problem har ju inte alla de

Byggare Behm
562 Inlägg
21 april 2009
Bara för att denna tråd inte är äldre än 2 dagar skriver jag ett längre inlägg och hoppas att folk läser och förstår poängen med det.

Polisens jobb i dagens läge handlar väldigt mycket om att ha en Dialog ( prata ) med folk som inte sköter sig och inte använda våld .
Dock kan jag se att det är svårt att ha en dialog med en ilsken och knarkpåverkad kille med kniv kl 2 på natten. Alltså kommer Polisen i det läget att använda våldet som krävs för att gripa den killen.
Och det ser jag inga fel i , samma sak om jag skulle bli knivhotad på krogen, våld mot våld, ingen tvekan.

Det finns Poliser med ett psyke som med tiden bryts ned ( av diverse obehagliga syner ) och då blir dom rädda när dom ska göra ett sånt gripande vilket resulterar i att dom blir aggressiva när folk kommer mot dom
när dom jobbar, speciellt röriga festkvällar.
Det är naturligtvis inte bra och dom Poliserna ska ha psykisk hjälp eller byta jobb men många visar inte sin svaga sida och då blir problemet kvar.

Poliser påverkas helt klart av jobbet , mord med blod överallt , sönderslagna folk som hoppat framför tåg eller
någon stackars jävel som frontat sin personbil med en lastbil, dom är bara vanliga människor från början och får leva med det mesta i minnet flera år framöver.
Det kan nog också påverka att dom blir petiga och griniga , kanske sover jävligt dåligt pga minnesbilder ?

Det handlar alltså om att förstå varför en del Poliser beter sig som dom gör.

Trots detta finns det folk ( som jag ) som VILL bli Polis... Är vi dumma i huvudet ?

Det är INTE Polisens regler vi ska följa, det är landets, Polisen har inget att göra med vilka lagar som finns, deras jobb är att se till att lagarna följs.  Mer eller mindre...

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

blacken
21 april 2009
urikai skrev:
blacken skrev:
urikai skrev:

Och läs vad jag skrev "Det tar dig minst en sekund innan du ens hinner att röra dig och glöm inte bort att du står och "inte ska", medans "lowlifet" är inställd på att "jag ska".
" Fokusera på begreppen "inte ska" och "jag ska". dvs "lowlifet" har redan sin "handlingsplan" klar. Medans du inte har det, för du har ingen aning om vad som härnäst ska hända. I ett sådant läge så tar han dig med en kniv,påk eller dylikt på en 3 till 5 meters håll om han är tränad och motiverad att göra så gentemot dig. För oavsett snabb du tror eller tycker att du är, så tar det MINST en sekund innan du ens börjar att röra dig,(våra nervbanor kan inte agera snabbare än så..)

förklara då hur jag kan kolla på ett ljus som tänds sen reagera och trycka på en knapp på 0,2 sek de har jag testat, och de som tävlar i dragracing har ju tid på 0,15-0,2 sek, så hinner du inte reagera på 3m så är du att mkt seg (glöm att kunna använda vapnet som man inte behöver alltid) för de gör jag när jag tränar iaf,fast en måste så klart träna upp snabbheten och ha tränat på såna lägen annars så går de inte,plus västen skydda bra och att man behöver inte skjuta på de avståndet.

Då är du BEREDD!. Är du inte det så tar saker och ting längre tid. ta till exempel i trafiken, från och med att du ser en fara tills att du sätter foten på bromspedalen så tar det minst en sek..L

länsman i USA släpper inte en beväpnad person under 20 meter ifrån, sig utan att dra tjänstevapnet samt rikta det mot "hotet"..
Senast redigerat av blacken (21 april 2009)

blacken
21 april 2009
Polisen har inget att göra med vilka lagar som finns, deras jobb är att se till att lagarna följs.  Mer eller mindre...

Där så är det en springande punkt. På 40 talet i Tyskland så var det lagligt att elda med människor för lagen föreskrev det. Och att det var helt okej att lagsystemet med alla applikationer medverkade i det. Så dom gorde helt rätt då?. I och med att lagen i det landet möjligjorde ett sådant synsätt och förfarande?. och följdaktligen så ska dom som inte var beslutande, utan dom som bara verkställde lagen inte dömas eller hållas ansvariga för det som hände?..

509 Inlägg
21 april 2009
Jag drar inte alla poliser över en kant. En trevlig å tillmötesgående polisman har jag absolut inga problem med, värre är de med yngre tykiga aspiranter som tror att dom är kungar bara för dom har polisuniform. Sådana retar mig något.

906 Inlägg
21 april 2009
Nehe skrev:
740Fors skrev:
Som sagt det är individen som bestämmer hur man är mot folket, inte staten som säger hur du ska bemöta allmänheten, visst har de en kursplan men i den kan jag garantera att det inte ingår spydigheter, oprovocerat våld och annat trams som de flesta poliser idag faktiskt håller på med.

Edit: Ett hat växer mot en sorts grupp när de gör saker de ej bör göra, därav har du mycket av hatet mot polisen av väldigt många.

Obefogat hat. Har du träffat alla människor bakom en uniform så du kan hata alla 20.000människor som är poliser i Sverige sommaren 2010?.

Eller är det inte uniformen som utmärker en polis som du säger att du hatar?..

Kan man hata en människa man ej har träffat? Eller hatar man vad de representerar? Är det inte uniformen som representerar en polis? Är det inte då den man ska hata?.

Klart att du anser att polisen är dryga, du visar ju upp ett öppet hat mot människor och i detta fall en viss yrkesgrupp, men då är det inte yrket du påstår dig hata utan människorna som utför det.

Personligen så tycker jag synd om dig som måste leva med ett hat mot människor. Och som polis är det nog smått omöjligt att behaga 9miljoner människor till fullo men så länge det är en klar majoritet av svenska befolkningen som är nöjda med polisen så betyder det ju att det inte är fel på polisen utan på de personer som inte kan känna samma som övriga.

Om du ska argumentera så pratar vi om sak i frågan och inte om hur du tycker om mig och inte. Kan du inte hålla till till ämnet så behöver du inte besvara detta.

Man kan hata människor man ej träffa ja, det kan alla, även du. "Du" kanske hatar polisen i sig, men träffar du bara sämre poliser så drar man sin linje där, de gör de flesta.

Självklart kan en polis ej behaga 9 miljoner människor men de kan fortfarande ha en bra nivå, vilket de flesta poliser inte har idag, backar vi 20 år så hade polisen en bra mycket bättre ton mot allmänheten då.

Visst har våld osv trappats upp men en polis i allmänhet borde ha bättre vett i skallen än att hålla på med ren idioti. Jag förstår om de går fram till en stulen bil med dragen pistol, där de sitter 2 personer som vägrar gå ut, men jag förstår inte att en polis kan gå fram till vem som helst och tänka"nu ska jag vara ett jävla svin, även om det är Greta på 67"

Så du menar att så fort folk avviker från massan så har denne personen fel? Eller är det så att massan inte bryr sig om vad som sker och därför inte klagar? Aldrig hört "så länge det inte drabbar mig så bryr jag mig inte"?

=)

906 Inlägg
21 april 2009
Supratok skrev:
AcesHigh666 skrev:
Supratok skrev:

Det du skriver gör mig nyfiken.
Du har träffat 100 poliser varav 3 bra och verkar inte särskilt gammal.
Hur kommer det sig att man träffat så många poliser?

Varför tar inte du och utbildar dig till en polis och lär dom där "idioterna" i kåren nånting?
Och blir den förebild som du tycker att Poliser ska vara.
Vem vet, du kanske är en av de som inte passar i kåren?!

Nu är du bara lika löjlig som personen du ifrågasätter... klart som fan att polisen ska kunna sköta sig... dem behöver inte vara trevliga... men dem ska fan inte vara otrevliga utan att det finns bakgrund till det.
Klart som fan att alla som klagar ska utbilda sig till poliser! jättebra... NOT! alla har rätt att kritisera polisen då dem faktiskt sköter saker på tvivelaktiga sätt ibland.

Dock så ska jag tillägga att jag inte haft några negativa erfarenheter med polisen, åtminstånde inte obefogade sådana... jag är trevlig mot dem... och dem är trevliga mot mig...

Likaväl som om han ifrågasätter poliser får jag väl ifrågasätta hans tänkande, eller?
Är inte det vad diskussioner går ut på?

Men vi kanske ska ta fram allt bra jobb polisen gör osså?
Varför bara dra upp alla dåliga erfarenheter?
Har man enbart dåliga erfarenheter så kanske man måste ifrågasätta sig själv.

Det låter väldigt märkligt att ha mött 100 poliser och varav 3 var bra..

Självklart får han ifråga sätta, jag har inte räknat med att alla ska tycka samma i en tråd som denna.

Tycker du verkligen de antalet är många? Har säkerligen träffat fler, men har lagt 3 på minnet som betedde sig som ett riktigt bra exempel på hur en polis ska vara, just i denna situation iaf, om de är idioter i andra situationer kan inte jag säga.

Hade jag viljat bli polis så hade jag utbildat mig till det, även om man nu "blivit en av dem" så kan du sällan lära andra någonting på ett sånt sätt, oftast får du höra "du är ny, du kan ingeting" eller "så har vi gjort i många år" Och de gäller alla yrken, även många utanför polisen.

dock förstår jag inte varför man måste ifråga sätta sig själv om man bara har dåliga erfarenheter, kan det inte vara så att de bara vart sämre poliser? Varför måste felet ligga på civila individen?

=)

671 Inlägg
21 april 2009
blacken skrev:
camaro67 skrev:
Kan inte blacken berätta om någon av de gånger som han har haft pistolen mot huvudet? För mig så låter det som om du rör dig i ganska skumma kretsar..

Jag hade släppt av min riksdag vid hennes jobb och skulle åka till mitt. Så mitt i en korsning så blir jag råstoppad av bängen (länsman) ut ur ena bilen så stormade en fullständigt rabiat länsman som sliter upp sin picka och gör mantelrörelse och riktar den mot mitt huvud med fingret på avtryckaren. Varpå jag blir så rackarns skitnervös, och skäller ner länsman efter noter. Det visa det sig senare när det värsta lagt sig, att dom jagade en snubbe som tydligen hade en röd bil (vilken min var)..

En annan gång så stod jag och några polare och hängde utanför en affär. Då går larmet igång utan anledning, vi skiter i det och fortsätter att gaffla om all och ingenting. Då kommer det en barhuvad samt uppjagad länsman med draget vapen runt hörnet och pekar med det mot oss/mej med fingret på avtryckaren..

Och ja, jag rör mig i skumma kretsar, jag hänger ju här i bland tongue..

Du är inte ensam

Jag åkte förbi en mack på "ställ" där stod farbror blå
Jag höll fullt vidare och forcerade mig genom 2 rödljus som precis slog om till grönt.
Det var nämligen rött när jag närmade mig rödljusen och slog om till grönt så jag sicksackade pressade mig fram.
Vid det 3dje rödljuset var det tvärstopp med bilar överallt... nu blev jag fastlåst..
Precis när det slog om till grönt såg jag dem komma,

Körde lugnt o oskyldigt vidare (jag e oskyldig) , stannade bilen strax efter och de ställde sig bakom.
Den ene skrek passageraren stannar kvar i bilen föraren kommer långsamt ur bilen.
Jag stiger ur och skiter nästan på mig när jag ser att den närmre av dem håller i pistolen.
Harklar ur mig jag e bara en svensson du behöver inte hetsa upp dig så här..
Polisen kommenterar något i stil med: Så som du körde kör man bara om man är riktigt tungt kriminell och begått ett bankrån. 
Jag sade att jag åkte bara runt 65kmh,

För jag vet att de såg mig bara åka på ställ,
Sedan var de alldeles för långt bakom för att se vad jag pysslade med...

Åkte därifrån utan böter !
Kompisens farsa stod på macken och undrade om det var jag, ryktet ; )
(alla känner apan)
Har haft tur många ggr..

Meister
6 763 Inlägg
21 april 2009
urikai skrev:
blacken skrev:
urikai skrev:

I Dragracing så kan du räkna ner i och med att de gula lamporna tänds. Dessutom är det många som chansar..

170 Inlägg
21 april 2009
r-ted skrev:
alexm- skrev:
kanske kan vara för att dom gärna kör mot rött, körförfort utan utryckning/blåljus. har sätt många poliser i stan göra detta och det gör att man inte har någon som hälst respekt för de som är makt missbrukare

hur ofta kör inte du för fort utan blåljus ?

det finns tillfällen då ett polisfordon får framföras i högrehastighet utan blåljus

Typ hela tiden eller??? Varje gång jag ser polisen så kör dom fort utan blåljus och det är varje dag utom i rusnings trafik,bostadsområde mm

Gbg

Sök