blacken skrev:
Då så vill jag att du definierar den PRINCIPIELLA skillnaden i detta fall. Eller går du på den berömda devisen ifrån "Djurfarmen" "Vi är alla jämlika, men en del av oss är mera jämlika än andra"...
Stämmer, finns ingen millimeter-rättvisa, det är en utopi .
Så då kan jag lugnt utgå ifrån att du tycker att det är helt okej att länsman gör vad han vill i detta land och har inga som helst moraliska implikationer i sitt handlande och aldrig kan dömas oavsett vad vederbörande gör/har gjort.. ..
Ja faktiskt, tänk vad mycket människor polisen möter varje dag som tror att dom äger landet och kan göra vad dom vill, vore total katastrof i detta land utan poliser.
Sen tycker iaf inte jag att en svensk polis kan ställa till med speciellt stor skada utan att begå tjänstefel
eller lagbrott själv.
Och vad vem säger/har sagt att jag INTE är på länsmans "sida" jag har bara krävt att dom ska acceptera att även dom måste följa spelreglerna i ett demokratiskt samhälle. Och inte köra sitt eget "race" som en del länsman kan göra ibland. Och när dom gör så så ska dom nitas stenhårt för sina tilltag..
Ärligt talat, vad har du skrivit om Polisen som är positivt i denna tråd ? Inte ett ord vad jag kan se av våra diskussioner iaf. Därför tror jag mig veta att du inte är på polisens sida.
Jag tycker synd om den där polisen som sköt ihjäl en kille hemma på familjens gård för att killen hotade polisen med en kniv.
Han lär ångra sig men fatta vad psykiskt drygt att sitta åtalad och lyssna på allt om och om igen,
som han inte ångrar sig nog.. Polisen varnade killen och uppmanade han att inte komma närmare
och släppa kniven , istället sprang killen rakt emot polisen med kniven.
Tjänstefel att skjuta killen ? Tycker inte jag, han fick sina chanser, dock träffade skottet fel och killen dog istället för att bli avväpnad men polisen skulle inte ens behövt vara där om killen lugnat ned sig när familjen bad om det.
Och med sitt val av tjänsteammunition/tjänstevapen så bevisar det att vad FN,EU, osv tycker i frågan, så skiter Svenska staten i vad dom säger och kör sitt eget "race" i frågan. Och där så har du en fingervisning om hur mycket deras åsikt väger hos Svenska staten, typ nada..
Tycker fortfarande inte att det spelar någon roll, polisen har inte för avsikt att skjuta ihjäl folk, bara skada dom för att säkra ett gripande. Så vad det är för ammo dom använder för att skjuta folk i benet tycker
jag är en ganska oviktig fråga.