Ljuddämpa chassi

hardrocker
19 april 2009 · 86 Inlägg

Tänkte ljuddämpa bilen i golv, hjulhuset och dörrar. Har förstått att i dörrarna är dämpmassa DC-P 500 bra att använda. Men vad är effektivast på golv och hjulhus? Är Bitumenplattor bra? Och har nån testat Micro's självhäftande smältfolie? Ser ju onekligen smidigt ut.

http://www.micro.se/tillbehor/ljudisole ... 50x40-1236

Tack för hjälpen!

Saab 9000 CD 2.3t -97
Phaetoon
19 april 2009 · 8 156 Inlägg

Bitumen/asfaltsmattor är bäst för att styva upp karossen och bli av med ljud som fortplantar sig där.
Det finns även lite dyrare butylmattor som är riktigt bra.
Tycker att du kan dämpa dörrarna med dessa istället för dämpmassa.
Beror lite på varför du ska dämpa ljudet också.
Är det för att få ner bullernivån, eller är det för att få stereon att låta bättre?
Om det är det senare så borde tråden ligga i Billjud och multimedia.
(PM:a mig, eller rapportera din egen tråd (flytt av tråd till Billjud och multimedia) så fixar vi det isåfall.)

Välkommen till Garaget.org!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
evilaudio
19 april 2009 · 16 195 Inlägg

Phaetoon skrev:
Bitumen/asfaltsmattor är bäst för att styva upp karossen och bli av med ljud som fortplantar sig där.
Det finns även lite dyrare butylmattor som är riktigt bra.
Tycker att du kan dämpa dörrarna med dessa istället för dämpmassa.
Beror lite på varför du ska dämpa ljudet också.
Är det för att få ner bullernivån, eller är det för att få stereon att låta bättre?
Om det är det senare så borde tråden ligga i Billjud och multimedia.
(PM:a mig, eller rapportera din egen tråd (flytt av tråd till Billjud och multimedia) så fixar vi det isåfall.)

kan säga att butylmattor e sååååå mycke bättre än "asfaltsmatta"..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
19 april 2009 · 16 195 Inlägg

camaro67 skrev:
Dynamat är ju de man ser att proffsen använder så de lär ju vara bra

som är just Butylgummi... wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
hardrocker
19 april 2009 · 86 Inlägg

Jag vill absolut dämpa för att få ned bullernivån i första hand. Butylmattor låter intressant. Vart  får man tag i de? Men Mekonomens 4mm bitumen kan alltså oxå funka?!

Saab 9000 CD 2.3t -97
evilaudio
19 april 2009 · 16 195 Inlägg

hardrocker skrev:
Jag vill absolut dämpa för att få ned bullernivån i första hand. Butylmattor låter intressant. Vart  får man tag i de? Men Mekonomens 4mm bitumen kan alltså oxå funka?!

BRL har nåt som heter M1 mattor.... finns i BULKpack.. dom e riktigt bra.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
camaro67 Meister
19 april 2009 · 6 763 Inlägg

evilaudio skrev:

camaro67 skrev:
Dynamat är ju de man ser att proffsen använder så de lär ju vara bra

som är just Butylgummi... wink

Jaha då fick jag lära mig något nytt åxo

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 april 2009 · 3 404 Inlägg

Ojojoj dom där M1 mattorna va inga lätta pjäser

BRL skrev:
Standartplast: Antal ark 40st. Mått: 375x265x2mm. Vikt 2,8kg/m2

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
evilaudio
20 april 2009 · 16 195 Inlägg

TenZer skrev:
Ojojoj dom där M1 mattorna va inga lätta pjäser

BRL skrev:
Standartplast: Antal ark 40st. Mått: 375x265x2mm. Vikt 2,8kg/m2

men när ett lager M1 dämpar lika bra (om inte tom bättre) än 3 lager 4mm asfaltsmatta så känns de som att de kvittar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
hardrocker
20 april 2009 · 86 Inlägg

Det är inte lite overkill med M1 då om jag mest är ute efter att dämpa bullret? Jag är alltså ingen billjudbyggare. M1 är väl ganska väsentligt mycket dyrare än bitumenmattor från Mekonomen.

Saab 9000 CD 2.3t -97
M1Get
20 april 2009 · 360 Inlägg

Är själv lite nyfiken på det hära med ljuddämpa så lånar tråden lite:

Hur ska man sätta isoleringen i dörrarna? Tar man bort inredningen så kan man ju sätta den direkt på första "väggen", men då blir det troligen problem med å få på inredningen igen. Eller ska man sätta den på insidan (på andra sidan "väggen") som inredningen sitter på eller ska man sätta den på ytterväggen?

- M1Get

michieff ljudfantast
20 april 2009 · 1 372 Inlägg

till TS.

Ja en vanligt Bitumen-matta kommer fylla upp ditt behov. Dessa är inte lika dämpande och vibrationsslukande som tex M1/Dynamat men det duger gott och väl. Finns på Biltema, 4mmare som dämpar bra (har i min bil).

edit: det krävs lite mer jobb med bitumen, värmning med pistol för att det ska sitta bra i dörrar tex och rena ytor.


Till M1Get.

Fokusera på ytterväggen av dörren först, alltså den mot yttersidan på bilen, och sedan kan du även dämpa "skelettet" inuti dörren men prio 1 skulle jag vilja säga är ytterväggen.

Mät och prova med påtejpade bitar av tex massonit på insidan mot dörrpanelen och kolla om dörrpanelen går på. Ett bra tips sedan när du dämpat så mycket som du vill, är att täta ordentligt mellan dörrpanel och dörr.

Senast redigerat av michieff (20 april 2009)

hardrocker
20 april 2009 · 86 Inlägg

Tackar för svaren! Nån som har erfarenhet av dämpmassa DC-P 500? Jag tänkte ha det i dörrarna och bitumen/M1 på golv och hjulhus. Hur är dämpmassan jämfört med Bitumen t ex? Nån som provat dessas produkter? http://www.sontech.se/

Och hur dämpar man bäst hjulhusen? Jag trodde att man bara la några mattor (M1/bitumen) på hjulhusen inifrån kupén, alltså under ordinarie mattan. Har kollat runt lite på olika forum och ser att folk säger att man ska in I hjulhuset, vid däcket, skrapa bort roskskydd tills det är plåtrent, på med matta och sen på med rostskydd igen! Är det verkligen så man bör göra?

Senast redigerat av hardrocker (20 april 2009)

Saab 9000 CD 2.3t -97
snurbo_diesel Egen företagare
20 april 2009 · 864 Inlägg

jag har biltemas i skuffen på min och de dämpar riktigt bra, har dubbla biltema sen dubbla brl M1 matta över det, stumt som fan. Flexa upp till 2cm innan och nu nästan inget. Enda med BRL´s mattor så är dom rätt dyra tycker jag. Men men, vill man bli av med allt plåt som skramlar så får man betala lite smile

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
hardrocker
22 april 2009 · 86 Inlägg

Tackar för svaren! Nån som har erfarenhet av dämpmassa DC-P 500? Jag tänkte ha det i dörrarna och bitumen/M1 på golv och hjulhus. Hur är dämpmassan jämfört med Bitumen t ex? Nån som provat dessas produkter? http://www.sontech.se/ Eller Biltemas Ljudisoleringsfilt under vanliga mattan?

Och hur dämpar man bäst hjulhusen? Jag trodde att man bara la några mattor (M1/bitumen) på hjulhusen inifrån kupén, alltså under ordinarie mattan. Har kollat runt lite på olika forum och ser att folk säger att man ska in I hjulhuset, vid däcket, skrapa bort roskskydd tills det är plåtrent, på med matta och sen på med rostskydd igen! Är det verkligen så man bör göra?

Saab 9000 CD 2.3t -97
PoloPowerTurbo
5 maj 2009 · 14 Inlägg

Hej finns det någon vänlig själ som skulle kunna ränka ut hur många kvadratmeter brl´s bulkpack M1 matta innehåller??  dvs 37.5cm x 26.5cm och så är de 40 ark i ett paket

får bara konstiga svar på miniräknaren som inte verkar stämma med verkligheten.

Tack på förhand!!

Sandvik
5 maj 2009 · 547 Inlägg

3,975 m3

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
PoloPowerTurbo
5 maj 2009 · 14 Inlägg

Sandvik skrev:
3,975 m3

nja jag vill ha svaret i m2 (kvadratmeter) och en matta är ju mindre än 1m2:/

Sandvik
5 maj 2009 · 547 Inlägg

Oj, m2 såklart, satt i andra tankar.. Ursäkta. smile Men de är 3,975 m2

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang