12757
Sök

6x9" Hatthylleproblem i Yaris Verso "minibuss" Hel helg åt....skogen...

75 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Har hela helgen filat på en hatthylla i 25mm tjock MDF blev kanon men nu har jag fått kalla fötter då jag upptäcker att det ej går att få tätt runt hyllan samt att bakstolarna sitter monterade med 15cm luft under då dom går att fälla ner i golvet. Några frågor till er proffs...
1. Visst är det så att 6x9 behöver så tätt som möjligt för att funka bra, i mitt fall är det även 5cm luft runt hela hatthyllan då den ligger löst.
2. Lådor verkar vara det enda sättet för mig att montera 6x9 i min tokiga Yaris, jag vet att detta ej är det bästa men kan det bli OK ändå?
3. Någon som vet nån i Stockholm som har lådor på lager då jag behöver dom tills på torsdag (då jag är ledig igen)?
Tack på förhand.

2 914 Inlägg
20 april 2009
ftaube skrev:
Har hela helgen filat på en hatthylla i 25mm tjock MDF blev kanon men nu har jag fått kalla fötter då jag upptäcker att det ej går att få tätt runt hyllan samt att bakstolarna sitter monterade med 15cm luft under då dom går att fälla ner i golvet. Några frågor till er proffs...
1. Visst är det så att 6x9 behöver så tätt som möjligt för att funka bra, i mitt fall är det även 5cm luft runt hela hatthyllan då den ligger löst.
2. Lådor verkar vara det enda sättet för mig att montera 6x9 i min tokiga Yaris, jag vet att detta ej är det bästa men kan det bli OK ändå?
3. Någon som vet nån i Stockholm som har lådor på lager då jag behöver dom tills på torsdag (då jag är ledig igen)?
Tack på förhand.

6x9 är OA (ska inte ha någon låda) är konstruerade så att dom "ska ha" skuffen som låda,
det jag skulle tro är att dom har kravet att ha stum infästning för att få rätt klang smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2009
En låda kan fungera om den görs väldigt stor. Vet att bland annat MDS har lådor till 6x9or men dom är väldigt små, men det kan ju vara värt att testa iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
20 april 2009
Om man gör 15-20 liter till vardera 6x9" så borde de åtminstone kunna spela en del bas, men precis som andra skriver så är de egentligen gjorda för att ha hela bagageutrymmet som "låda". smile

75 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
20 liter, wow det blir inte mycket kvar till matkassarna...Verkar som att jag testa med MDS smålådor till en början och sen kan jag ju spåra totalt och köra maten på takräcket...ska elda upp MDF skivan ihelgen för jag orkar inte se den...Skit snygg blev den iallafall.

21 761 Inlägg
21 april 2009
Jag tolkar det iaf som att hatthyllan har så pass mycket "luftläckage" runt omkring sig, att det kan bli akustisk kortslutning. Men det är kanske en feltolkning av mig. smile

21 761 Inlägg
21 april 2009
Ja, så kan det förstås också vara. smile

75 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Tack för era inlägg, efter att ha skruvat ur högtalarna ur skivan och ställt den på balkongen tänkte jag iallafall prova den på torsdag...Jag har ej testat den i bilen men när jag upptäckte att jag kanske tänkt fel då det är luft runt hela skivan samt under bakstolarna tänkte jag ge upp...men nu har jag nya krafter. Tack mina G.ORG bröder...Bifogar två bilder på hyllan nu när det känns lite bättre och jag återkommer på tordag kväll om det funkar eller ej. Funkar det så skall jag klä översidan med skumgummi och sedan svart högtalartyg.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28430/633431_02tay7.jpg
Under arbete.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28430/633432_1lh631.jpg
Skivan är 25mm tjock så den väger en hel del och ja...bilen har olika form på vänster resp. högersidan då den har en högerhängd dörr bak. Kolla svettdropparna på vänster sida
Senast redigerat av ftaube (21 april 2009)

75 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Nu är det provspelat...la in hyllan löst bak och virade ihop sladdarna...i med en CD och höjde volymen. Lät mycket bättre än vad jag hade befarat. Vad tvungen att ta bilen på en tur då jag inte ville störa grannarna. Jag tackar er för support och en spark i baken. I helgen skall plattan kläs med svarttyg för jag vill ju att det ej skall synas vad som ligger bak i bilen. Tack alla som brytt sig om mitt inlägg.

21 761 Inlägg
23 april 2009
Kul att det fungerade. smile

Sök