4559
Sök

Skillnad mellan GAS Silver C2 och Rockford Fosgate Power 500W mono ?

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Tjena!

Ska köpa detta paketet och använda:

http://www.blocket.se/vi/21278469.htm?ca=15_s

Killen ska hjälpa mig koppla in allting och dessutom ska han hjälpa mig med mina 6*9or och steg m.m.

Vi ska dra iväg tillsammans till BRL och köpa in min huvudenhet m.m.

Allting får jag för 6000:- (han hjälper mig gratis)

Har kikat lite på BRL och har några frågor.

Det slutsteget som medföljer är Rockford Fosgate Power 500W mono  (han betalade det 5000 kr hos BRL)

medan GAS Silver C2 + JBL GT5240BR (både slutsteg+baslådan) kostar 5000:-

Vad är skillnaden mellan dessa två slutsteg?

2 914 Inlägg
20 april 2009
Ju färre delar som ingår i anläggningen, desto bättre ljud för samma pris!

2 914 Inlägg
20 april 2009
en till grej, varför baslåda + 6x9, köp hellre 6.5 eller 5.25

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Ju färre delar som ingår i anläggningen, desto bättre ljud för samma pris!

Det är lika många delar...

Min fråga är bara vad skillnaden är mellan att köpa Rockford-steget och Gas steget?

BRL säljer den baslåda + GAS steget för 5000..

Enbart Rockford-steget ligger på 5000.. och baslådan på 3000.. = 8000kr

Vad är skillnaden mellan dessa två steg ?

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:

Har redan bra framsysten och 6*9or.. därav anledningen ska ja koppla bort högtalarna i bakdörrarna och lägga 6,9or bara för att fylla ut ljudet.. sedan ska jag köpa 6,5" när jag får lite mer pengar smile

2 656 Inlägg
20 april 2009
XtremeTuning skrev:
kalle_kalle skrev:

Har redan bra framsysten och 6*9or.. därav anledningen ska ja koppla bort högtalarna i bakdörrarna och lägga 6,9or bara för att fylla ut ljudet.. sedan ska jag köpa 6,5" när jag får lite mer pengar smile

6*9 e inget man ska sattsa på när man ha baslåda skippa de o köp dig ett par 6*5or

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 april 2009
en skillnad är att rf-steget lämnar 1X500w rms i 1ohm medan silversteget lämnar 1X590 i 4ohm.

kraftskillnad?

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
michieff skrev:
en skillnad är att rf-steget lämnar 1X500w rms i 1ohm medan silversteget lämnar 1X590 i 4ohm.

kraftskillnad?

Okej, jag är inte så jätteduktig när det gäller ljud.

Vilket är bättre?

är det bättre med 500W RMS i 1ohm eller 590W RMS i 4 ohm?

Vilket steg är bättre för att driva den baslådan?

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
ekelund88 skrev:
XtremeTuning skrev:
kalle_kalle skrev:

6*9 e inget man ska sattsa på när man ha baslåda skippa de o köp dig ett par 6*5or

Okej, jag förstår.. hmm problemet är bara att jag inte har råd just nu.
Får väl bli senare i sånna fall smile.. eller räcker det att köpa några högtalare för 700-800 ?
kanske koaxial i bakdörrar?

Kommer att köpa baslådan + steget för 6000 kr.
Sen en huvudenhet för 2500-3000 kr.

Sen kommer jag kanske behöva vissa kablar men allting hamnar på runt 8-10k.

Räcker för denna månadslönen iaf smile
Senast redigerat av XtremeTuning (20 april 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 april 2009
jo det är saftigt men så ere med billjud, det blir njutning sen iaf big_smile inget område att snåla på

ohm är belastningen på steget i stort sett. Jag är inte heller superhaj på allt vad ellära har att säga men silversteget kör 590w max rms på 4 ohms belastning medan rf-steget måste gå ner i hela 1ohmsbelastning för att köra 500w rms. Ju högre ohmtal desto lägre belastning på steget krämmässigt (rätta mig om jag har el). Vet inte om rf-steget kör 1ohm stabilt men 590W i 4ohm låter riktigt bra.

Kan iofs vara kalle anka-watt tongue? 5000 för rfsteget verkar helt sjukt mycket

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
michieff skrev:
jo det är saftigt men så ere med billjud, det blir njutning sen iaf big_smile inget område att snåla på

ohm är belastningen på steget i stort sett. Jag är inte heller superhaj på allt vad ellära har att säga men silversteget kör 590w max rms på 4 ohms belastning medan rf-steget måste gå ner i hela 1ohmsbelastning för att köra 500w rms. Ju högre ohmtal desto lägre belastning på steget krämmässigt (rätta mig om jag har el). Vet inte om rf-steget kör 1ohm stabilt men 590W i 4ohm låter riktigt bra.

Kan iofs vara kalle anka-watt tongue? 5000 för rfsteget verkar helt sjukt mycket

Okej, förstår vad du menar.

Men varför kostar rf steget 5 papp? Kika på BRLs hemsida så hittar du det där.

Är det i mindre format, bättre kylning eller vad är det som är grejen smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 april 2009
jag vet faktiskt inte, kan bero på att de är dyra komponenter och kanske rent ljudkvalitetsmässigt ska kunna ge en bra återgivning på så sätt, helt enkelt dyrt material. Effektmässigt om du vill spela krämigt så skulle jag ta gas slverc2 i detta fall, men det är ju bara jag. Jag tycker inte det är värt att betala 5000 kr för ett 500watts-steg men det kan ha o göra med att jag inte är ljudexpert smile PLUS att c2steget är ett 2kanaligt, så du kan switcha steget med ett fram/baksystem i framtiden om du skaffar ett monoblock.

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
michieff skrev:
jag vet faktiskt inte, kan bero på att de är dyra komponenter och kanske rent ljudkvalitetsmässigt ska kunna ge en bra återgivning på så sätt, helt enkelt dyrt material. Effektmässigt om du vill spela krämigt så skulle jag ta gas slverc2 i detta fall, men det är ju bara jag. Jag tycker inte det är värt att betala 5000 kr för ett 500watts-steg men det kan ha o göra med att jag inte är ljudexpert smile PLUS att c2steget är ett 2kanaligt, så du kan switcha steget med ett fram/baksystem i framtiden om du skaffar ett monoblock.

Okej, nej men alltså jag ska få:

1. Rockford-steget
2. Baslådan
3. Kabelkit som är perfekt för det steget+baslådan
4. Hjälp med att installera det

allting för 6000:-  (det är nytt och oanvänt, nästan 2 års garanti kvar, köpt på BRL, baslådan kostade 3k och steget 5k, sen kabelkittet vet jag ej men han har kvitto på allt)

Så det är värt det antar jag smile?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2009
Nu kan jag säga att de 500W är LÅGT räknat.
RF har fistoriskt sett alltid underspecat sina steg, framförallt Power-stegen. Dock är det en viss skillnad idag mot 90-talet då "cheateramps" var populära (låg effekt vid uppmätning vid höga impendanser och låg spänning medans effekterna sköt i höjden vid lågaimpendanseroch högre spänning, Soundstream Class A 10.0 är ett typexempel med sina 2x25W i 4 ohm stereo vid 12.2V och 1KW vid 0.5-1Ohm mono 14.4V)

Tar bara mitt "lilla" RF T3002 Power med sina 2x50W som spelade ett par dubbelspoliga Kicker Solobaric 12" av lite äldre modell nästan fullt ut då vi lastade ner det till 1 ohm mono (vilket ej är rekomenderat i längden men jag ville visa killen skillnad på steg o steg).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
RF har fistoriskt sett alltid underspecat sina steg, framförallt Power-stegen. Dock är det en viss skillnad idag mot 90-talet då "cheateramps" var populära (låg effekt vid uppmätning vid höga impendanser och låg spänning medans effekterna sköt i höjden vid lågaimpendanseroch högre spänning, Soundstream Class A 10.0 är ett typexempel med sina 2x25W i 4 ohm stereo vid 12.2V och 1KW vid 0.5-1Ohm mono 14.4V)

Tar bara mitt "lilla" RF T3002 Power med sina 2x50W som spelade ett par dubbelspoliga Kicker Solobaric 12" av lite äldre modell nästan fullt ut då vi lastade ner det till 1 ohm mono (vilket ej är rekomenderat i längden men jag ville visa killen skillnad på steg o steg).

Du menar alltså att detta steget är bra? (skulle inte kosta 5k annars antar jag?)

(Jag tog mig tiden och skapade ett nytt konto wink det är jag Sef som du hjälte me bilstereon)

7 241 Inlägg
20 april 2009
XtremeTuning skrev:
michieff skrev:

Okej, nej men alltså jag ska få:

1. Rockford-steget
2. Baslådan
3. Kabelkit som är perfekt för det steget+baslådan
4. Hjälp med att installera det

allting för 6000:-  (det är nytt och oanvänt, nästan 2 års garanti kvar, köpt på BRL, baslådan kostade 3k och steget 5k, sen kabelkittet vet jag ej men han har kvitto på allt)

Så det är värt det antar jag smile?

Garantin är eg. personlig ställd på första köparen men de flesta butiker o kedjor accepterar att låta garantin "vandra" i ren goodwill...det gynnar dem mer i längden....

Dock stör jag mig på att alla butiker som sålt den lådan envisas med att kalla det bandpass då det på bilderna (och på JBL:s sida) visar klart att det är en basreflexlåda big_smile

Men för 6K inklusive kablage o installation tycker jag det är värt det.

7 241 Inlägg
20 april 2009
XtremeTuning skrev:
Lonefox skrev:

Du menar alltså att detta steget är bra? (skulle inte kosta 5k annars antar jag?)

(Jag tog mig tiden och skapade ett nytt konto wink det är jag Sef som du hjälte me bilstereon)

Ah ok. big_smile
Jo det tillhör iaf den bättre skaran av steg.

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
UPPDATERAR:

Skrev ett mail till BRL och frågade.

Hejsan! Jag ska köpa steg+badlåda till bilen, undrar bara:

Vilken kombination är bäst?

Rockford Fosgate Power 500W mono för 4998:- + JBL Bandpass GT5-2402BR för 2998:-

eller

Baspaketet för 4998:- med JBL Bandpass GT5-2402BR + GAS Silver C2 steget?

Pengarna är inget problem, undrar bara med vilken kombination man får bäst ljud?

Tack på förhand!

Mvh Seffe

Du får mest tryck med Rockford-steget.
Givetvist är det andra steget ett kanonsteg som levererar riktigt bra med effekt.

MVH BRL

Så, nu har jag fått svar smile
Senast redigerat av XtremeTuning (20 april 2009)

Sök