Ljudet bara dog

Youhan
20 april 2009 · 70 Inlägg

Hallå alla goa o glada..
Ljudet i bilen bara försvann plötsligt.. stick with me.. detta kan bli långt..

Mitt ljud består av 2 slutsteg... högtalare etc tvekar jag på att det spelar nån roll...
Stegen får ström från batteriet där de passerar 2 säkringar.. först en gemensam 15cm från batt. och sedan vars en i en "grendosa" som splittar pluskablen till 2... stegen ligger på reservhjulets gamla plats, rakt på metal =/

Första som hände var att säkringen till ena steget small när jag var lite oförsiktig... nåväll.. mitt stora steg med bas och 6x9or spela fortfarande så oroade mig inte.. en vecka senare bara dog ljudet även där bak..
Denna gången var det lite jobbigare..

Jag har kollat:
Alla säkringar (Observera att ena säkringen i "grendosan" fortfarande är sönder)
Kört voltmätare på strömkablar och remote
Testat att flytta runt på kablar mellan stegen.
Kollat så allt är rättkopplat.
Där finns inga säkringar i slutsteget

Allt är som det ska, men stegen startar nog f*n ändå inte..

Snälla hjälp mig o stora ljudguru's!big_smile

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
Drönirettab
20 april 2009 · 21 761 Inlägg

Så du har alltså mätt spänningen på stegets kopplingsplintar där strömkablarna och remotekabeln sitter?
Och spänningen var helt okej?
Lyser det någon powerlampa på steget?
Lyser det någon protectionlampa? smile

Youhan
20 april 2009 · 70 Inlägg

Jepp jag har mätt, när jag mätte på själva strömportarna så fick jag 7,xx på "stora steget" (2x100w) och 2,xx på lilla steget(2x40w).. powerlampan tänds inte... protection är där ingen, men funktionen kanske finns?
känner till vädligt lite om protection mode... nån som kan berätta mer om de?

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
Sandvik
20 april 2009 · 547 Inlägg

7volt är ju för låg spänning för att steget ska starta. Hur kan du ha 2 volt på "lilla" steget ifall säkringen är sönder? Låter väldigt konstigt detta.. Vad har du för spänning på batteripolerna? Kollat så jorden har bra kontakt?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Youhan
20 april 2009 · 70 Inlägg

tycker också det känns konstigt.. mäter jag direkt på kabeln så ger den 12 direkt.. men när jag håller på polerna på steget så får jag dem siffrorna.. testade att koppla in lilla steget på samma strömsladd för att kolla ifall det bara hände på det ena steget... Jorden ska fungera bra den med..

Det kan inte vara att en säkring är nära att smälla? fast då kanske den inte hade givit 12 volt när jag mätte direkt på sladden. Försvinner lite av "volten" när det går igenom steget, eller det ska vara samma var man än mäter?

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
Sandvik
20 april 2009 · 547 Inlägg

Ska nog vara samma, var ute och mätte i min egen bil nu.. 12,61 på batteriet och 12,55 på båda stegen.

Verkar väldigt konstigt dedär..

Kanske Batterinörden har några ideér? Brända kretsar i stegen? Jordfel?

Edit: Var har du jordat? Och använder du samma jordpunkt till båda stegen?

Senast redigerat av Sandvik (20 april 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Youhan
20 april 2009 · 70 Inlägg

Okej, tror vi börjar närma oss felet iallafall.. Läste på mds.se att slutstegen inte ska stå på metall.. kan det vara en anledning till att mina klyddar nu.. dem har ju stått på metal där reservhjulet igentligen ska vara.

Fast båda borde inte dött.. specielt inte det lilla som inte änns var inkopplat när detta hände..(PGA säkringsproblemet)

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
Sandvik
20 april 2009 · 547 Inlägg

Du skrev att du hade en bas och 6x9or inkopplade på stora steget? Hur har du kopplat då?

6x9or på en kanal = 2ohm och en 2ohm bas på andra kanalen?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Youhan
20 april 2009 · 70 Inlägg

jordningen är kanske inte den bääästa.. men har funkat utmärkt i ett halvår.. det är en liten metallknopp i bagageluckan som är till för spännremmar.. båda stegen har varit jordade på samma ställe.. men nu under felsökande hade jag bara ett steg inkopplat åt gången..

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
Youhan
20 april 2009 · 70 Inlägg

6x9or kopplade som vanligt på vars en kanal.. och basen bryggad mellan dem 2 kanalerna..

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
Drönirettab
20 april 2009 · 21 761 Inlägg

Mät spänningen på stegen igen, men den här gången sätter du minusmätpinnen på en annan plåtren karossdel och ser vilken spänning det visar. Om spänningen är ungefär samma som på batteripolerna så sitter felet i jordningen till stegen, men om spänningen fortfarande är låg så får du flytta plusmätpinnen till något annat ställe på pluskabeln (lämpligast före och efter säkringen).

Du hittar mest troligt felet med hjälp av spänningsmätning på olika ställen. smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 april 2009 · 8 744 Inlägg

Youhan skrev:
6x9or kopplade som vanligt på vars en kanal.. och basen bryggad mellan dem 2 kanalerna..

Kör du med filter till basen? Annars så mår nog den inte å bra. Men du borde ändå skaffa ett annat steg till den, ingen bra lösning det där.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frippe_L Gladen Audio
21 april 2009 · 2 388 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Youhan skrev:
6x9or kopplade som vanligt på vars en kanal.. och basen bryggad mellan dem 2 kanalerna..

Kör du med filter till basen? Annars så mår nog den inte å bra. Men du borde ändå skaffa ett annat steg till den, ingen bra lösning det där.

Kallas för simultankoppling eller tri-mode.

Vanligt att koppla så iaf på 90-talet i klasser där man tävlade med så lite effektspec på stegen som möjligt.

Men som sagt ska man ha ett passivt filter på suben för man kan inte använda dem inbyggda i steget.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Youhan
21 april 2009 · 70 Inlägg

Kör inget filter till basen.. Köpte den på BRC i malmö, och dem sa att det är ingen fara att koppla såhär, men om du sätter basen på eget slutsteg med lowpassfilter så kommer det låta mycket bättre.. Dock höll jag INTE med på den biten, därav sitter dem kopplade så.

Tror ni att det kan vara farligt för basen? Jbl Gto 12'' bandpasslåda (Se mina bilder)

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 april 2009 · 8 744 Inlägg

Frippe_L skrev:

ChriZtoffer skrev:

Youhan skrev:
6x9or kopplade som vanligt på vars en kanal.. och basen bryggad mellan dem 2 kanalerna..

Kör du med filter till basen? Annars så mår nog den inte å bra. Men du borde ändå skaffa ett annat steg till den, ingen bra lösning det där.

Kallas för simultankoppling eller tri-mode.

Vanligt att koppla så iaf på 90-talet i klasser där man tävlade med så lite effektspec på stegen som möjligt.

Men som sagt ska man ha ett passivt filter på suben för man kan inte använda dem inbyggda i steget.

Jo jag vet, körde så koppling när jag hade moped (förlåt...) och tja, fungerar gör det ju. Men då krävs som sagt ett filter för basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Youhan
21 april 2009 · 70 Inlägg

Har fortfarande samma problem,

Idag testade vi slutstegen i en kompis bil.. Dem fungerar utmärkt..
Vi testade hans slutsteg i min bil.. de gick INTE.
Vi bytade alla mina säkringar.. de gick INTE
Vi tog hans pluskabel & jordning och min remote.. det funka inte

Min remote ger 12v,
Mina strömsladdar ger 12v
När stereon är avstängd och jag mäter på skruvarna som spänns över plus och jord kablarna så får jag 12v
När stereon är på och gör samma mätning får jag betydligt lägre tal (mellan 1,3v och 6,7v)

På min kompis slutsteg vid samma eventsmätningar är det stadiga 12v

Hoppas denna information kan hjälpa er att hjälpa mig smile

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
kalle_kalle
21 april 2009 · 2 914 Inlägg

Youhan skrev:
Har fortfarande samma problem,

Idag testade vi slutstegen i en kompis bil.. Dem fungerar utmärkt..
Vi testade hans slutsteg i min bil.. de gick INTE.
Vi bytade alla mina säkringar.. de gick INTE
Vi tog hans pluskabel & jordning och min remote.. det funka inte

Min remote ger 12v,
Mina strömsladdar ger 12v
När stereon är avstängd och jag mäter på skruvarna som spänns över plus och jord kablarna så får jag 12v
När stereon är på och gör samma mätning får jag betydligt lägre tal (mellan 1,3v och 6,7v)

På min kompis slutsteg vid samma eventsmätningar är det stadiga 12v

Hoppas denna information kan hjälpa er att hjälpa mig smile

du har alldelens för lite ström. hur grov kabel har du? har du kollat alla kopplingar på pluskabeln? kolla jorden så du har skysst jord. kolla allt sådant, gör som batterinörden sagt, kolla sätt ena multimeterkontakten vid slutsteget och den andra kontakten (vet inte vad jag ska nämna pinnarna där till) sätter du där du VET att det är bra jord, inte där du TROR där du VET att det är bra kontakt
sen kollar du mellan batteripolerna när du spelar. är det markant lägre där bak har du nåt fel i jordningen, skarvar som är dåliga som fan osv.

Senast redigerat av kalle_kalle (21 april 2009)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
21 april 2009 · 2 853 Inlägg

hehe, så när du mäter me stereon på då switchar de fr rätt till fel..

Koppla ur remotkabeln, ur kontakten. sätt tillbaks den så den inte är i kontakt me strömkabeln. om den skulle vara det.

kolla anslutningarna i säkringshållarna. samt så ska du ha rätt säkringar, för strömförsörjningen.

kolla så du har strömkabeln i 12v+ anslutningen o inte i jord :p om du skulle missat de,tongue

men ja tror de funkar efter du tagit ur remoten o satt tillbaks den.

som tidigare, anslutningar ska vara ordentliga, gör du skiten slarvigt, då skriver du härsmile
det funkar ju i din polares bil tongue

har du i rätt remoten vid cdn?

Senast redigerat av pattilatti2 (21 april 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 april 2009 · 8 744 Inlägg

Låter helt klart som jordfel tycker jag! Dålig kontakt med jorden så steget jordar genom lågnivå, vilket duger bra så länge som det är av och du bara mäter. Men när du sen slår på så blir det för hög ström och signaljorden klarar inte av det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Youhan
22 april 2009 · 70 Inlägg

Tack för alla svar!
Men hur kan det vara jordningen, det fungerade inte när vi använde min kompis jordningssladd heller..
Vid det försöket var det hans +, hans jord och min remote.. Steget startade INTE då heller =S dock startar steget med hans Remote. Både hans och min remote skickar 12v

Gör Remoten något mer än att skicka 12v?, kan det vara att remoten är dålig på något sätt trots att jag mäter upp 12v på den?

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang