Slutstegsproblem

Krucial VW-driver
20 april 2009 · 291 Inlägg

Jag har nyligen bytt till BMW från VW. I VW gick anläggningen hur fint som helst, men i beemern har jag haft problem med att få igång allt igen. Jag har kopplat steget (MDS APH2) till lågnivå och remote från stereon (Kenwood). Visst skall dessa kablar sitta i "Subwoofer"-uttaget och inte i "Front"?

Och visst skall remoten sitta i en kabel med text "AMP Turn-on (12V)?

Kablarna till "Subwoofer" har skavts lite grann, men jag har isolerat dem, så det ska ju inte vara något problem där.

Problemet är att steget startar inte alls. De två 35A säkringarna är hela. Remotekabeln är hel. Skall pröva att hitta bättre jord först. Man måste väl skrapa bort all lack för att det skall fungera?

Om inte ovanstående problem löses är det nog fan fel på steget, hur detta i all ära har inträffat, då det fungerade klockrent förut.

De som har BMW E36 får mycket gärna förklara vart de bästa jordpunkterna finns. Det går väl bra att jorda kring säkerhetsbältets bultskruv i chassit?

Tackar på förhand för lösningar!

/chris

koleforsfreak
20 april 2009 · 59 Inlägg

Du kan ju pröva att ta en kabel från batteriet och sätta på remote ingången så det inte är nåt fel där

En man med hjärna kör bil med stjärna.
[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[/img]
michieff ljudfantast
20 april 2009 · 1 372 Inlägg

remoten skickar knappast några 12 volt för att sätta på steget. Det måste vara någon annan ingång du ska koppla remoten till. REM brukar vara rätt ingång. En vanlig setup är att REM, GND och B+ eller BAT sitter på samma sida.

Hur som helst ska du jorda steget ordentligt INNAN du kopplar in någon/några kablar in i steget. varje gång du installerar steget ska alltså jorden anslutas först, annars riskerar du att bränna lågnivåjorden eller något annat som gör att steget blir skadat. Jorda MÅSTE göras på en plats där ström leds bra som tex det du skriver, bältesfästerna bak, och du ska slipa så att det blir bra kontakt mellan kabeln och jordpunkten.

Ingångarna på slutsteget har jag inte på bild så jag kan inte se hur du ska koppla men det brukar (på alla steg jag någonsin kollat på) vara skitenkelt att urskilja hur du ska koppla.

/Mvh

michieff ljudfantast
20 april 2009 · 1 372 Inlägg

Tog en titt på bilder på mds hemsida. Sidan där kanalerna finns samt 3 andra ingångar varav 12V är den till vänster, ska du koppla BATTERI på den till vänster, REMOTEN till den mittersta och JORD till den högra.

angående lågnivåkabelingången så vet jag inte vad du snackar om när du säger subwoofer. Det står tydligt RCA IN och det finns bara en ingång för rca lågnivåkablar. Vad har du för utgångar på stereon för lågnivå?

DusanMandick Random Hero
20 april 2009 · 4 047 Inlägg

michieff skrev:
remoten skickar knappast några 12 volt för att sätta på steget.


/Mvh

Remoten ligger på 12v, alltid!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
_DamnIt R1 driver!
20 april 2009 · 5 128 Inlägg

michieff skrev:
Tog en titt på bilder på mds hemsida. Sidan där kanalerna finns samt 3 andra ingångar varav 12V är den till vänster, ska du koppla BATTERI på den till vänster, REMOTEN till den mittersta och JORD till den högra.

[b[angående lågnivåkabelingången så vet jag inte vad du snackar om när du säger subwoofer. Det står tydligt RCA IN och det finns bara en ingång för rca lågnivåkablar.[/b] Vad har du för utgångar på stereon för lågnivå?

Tror att han syftade på stereon där! I och med att han skriver det så antar jag dessutom att han har 3 utgångar, front, rear och subwoofer!

michieff ljudfantast
20 april 2009 · 1 372 Inlägg

jaha så det är 12v i remoten, det visste jag inte. Kabeln är så tunn att jag inte tänkte mig det.

michieff ljudfantast
21 april 2009 · 1 372 Inlägg

blandar ihop strömstyrka och volt ibland, spec denna tid på dygnet, sry big_smile

kalle_kalle
21 april 2009 · 2 914 Inlägg

haha det är inte lätt alla gånger tongue

bmwpuff
21 april 2009 · 80 Inlägg

som sagt mät om du har 12v till steget och om du har det , ta en kabel bit o lägg från B+ till remote på steget, om det inte startar då , så har du nog ett trasigt steg.

Saab 9-3 (2000)
Nissan 200sx S15 "Kazama" (2000)
Krucial VW-driver
21 april 2009 · 291 Inlägg

bmwpuff skrev:
som sagt mät om du har 12v till steget och om du har det , ta en kabel bit o lägg från B+ till remote på steget, om det inte startar då , så har du nog ett trasigt steg.

Vågar man? Men det är väl bäst att koppla ur B- innan man kopplar in B+ > REM?

Skulle det vara för mycket spänning går väl ändå säkringarna?

Då får jag jorda om på nytt senare, om inte redan lågnivåingångarna är pajade.

Jag har två utgångar på stereon, märkta FRONT och SUBWOOFER. Alltså inget REAR. Då måste det väl vara SUBWOOFER?

tujbo
21 april 2009 · 5 852 Inlägg

Han menar att du ska bygla steget över till rem så att du vet att du inte har remote fel och hur ska du veta att steget startar om du tar bort + ?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
Krucial VW-driver
22 april 2009 · 291 Inlägg

Har inga mätinstrument hemma för tillfället. Går det inte bara prova att lägga en kabel från B+ till REM på steget med säkring på 10A?

YeahBitch
22 april 2009 · 730 Inlägg

Behövs ingen säkring för de. Bara o ta en kabelstump o sätta mellan + och remote.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Krucial VW-driver
24 april 2009 · 291 Inlägg

Nu har jag provat. Den startar med kabel från batteriet, men sedan funkar inte remoten, dvs steget svarar inte när jag sätter på stereon.

Men ett undantag, när jag hade allt inkopplat så trodde jag stereon fick överspänning, men när jag drog ur säkringen i stereon svarade baslådan (som är inkopplad i steget) med ett dunk. Samma när jag satte tillbaka den hela säkringen.

Kan lågnivåjorden gått? För jag har lågnivåkablarna kopplade till SUBWOOFER på stereon. Frågan är om detta ska ha påverkan på strömmen till steget. Steget startar alltså inte från stereon när den sätts på.

Någon som kan hjälpa mig ur detta?

Har ju iaf bra jord och ström till steget från batteriet är klockrent!

Ska tillägga att steget lyser grönt, inget "Protection" alltså.

Senast redigerat av Krucial (24 april 2009)

T-RÖD Hifi Freak
24 april 2009 · 462 Inlägg

Om steget startar när du byglar remot från batteri +12v. Då finns det imprensip bara 2 saker som kan vara fel.

1. Du har kopplat fel vid stereon. alltså inte remote.

2. remoten från stereon är kortsluten. Väldigt vanligt fel. Mät om du har 12v på remotekabeln.

Om du inte har någon ström där.

1. bytt stereo

2. kopla på konstant 12v med strömbrytare.

3. koppla på tändningsström. Så steget startar när du vrider på tändningen på bilen.

Ett tips. sätt en liten 3a säkring på remotekabel för o förhindra att det blir kortis i den... till stereon alltså. Den kabeln är inte avsäkrad. Så kommer den i kontakt med jord. Så brinner den kretsen i stereon.

Lycka till.

/Andreas

Krucial skrev:
Nu har jag provat. Den startar med kabel från batteriet, men sedan funkar inte remoten, dvs steget svarar inte när jag sätter på stereon.

Men ett undantag, när jag hade allt inkopplat så trodde jag stereon fick överspänning, men när jag drog ur säkringen i stereon svarade baslådan (som är inkopplad i steget) med ett dunk. Samma när jag satte tillbaka den hela säkringen.

Kan lågnivåjorden gått? För jag har lågnivåkablarna kopplade till SUBWOOFER på stereon. Frågan är om detta ska ha påverkan på strömmen till steget. Steget startar alltså inte från stereon när den sätts på.

Någon som kan hjälpa mig ur detta?

Har ju iaf bra jord och ström till steget från batteriet är klockrent!

Ska tillägga att steget lyser grönt, inget "Protection" alltså.

Krucial VW-driver
24 april 2009 · 291 Inlägg

Tack, det hjälper nog.

Men det räcker väl inte med att byta remotekabel om den skulle vara kortsluten?

T-RÖD Hifi Freak
24 april 2009 · 462 Inlägg

Nej är remoten kortis. Så har den troligtvist blivit det vid skarven bakom stereon. Kan ju vara vart som helst på kabeln men. Där är det vanligaste.

Och är den kortis så hjälper det oftast inte o byta den. Oftast är det kretsen i stereon som brunnit om det har blivit kortis i remote kabeln.

Men börja med o mät upp allt. Så du har 12v i remote. om inte så är den paj. mät så du har bra kräm i batteri. mät späning vid slutsteg. Och så du har bra jord.

Testa säkringarna. En säkring kan se hel ut. Fast den inte är det...

Lycka till..

/Andreas

Krucial skrev:
Tack, det hjälper nog.

Men det räcker väl inte med att byta remotekabel om den skulle vara kortsluten?

Krucial VW-driver
25 april 2009 · 291 Inlägg

T-RÖD skrev:
Nej är remoten kortis. Så har den troligtvist blivit det vid skarven bakom stereon. Kan ju vara vart som helst på kabeln men. Där är det vanligaste.

Och är den kortis så hjälper det oftast inte o byta den. Oftast är det kretsen i stereon som brunnit om det har blivit kortis i remote kabeln.

Men börja med o mät upp allt. Så du har 12v i remote. om inte så är den paj. mät så du har bra kräm i batteri. mät späning vid slutsteg. Och så du har bra jord.

Testa säkringarna. En säkring kan se hel ut. Fast den inte är det...

Lycka till..

/Andreas

Krucial skrev:
Tack, det hjälper nog.

Men det räcker väl inte med att byta remotekabel om den skulle vara kortsluten?

Och om kretsen i steron brunnit så är det bara ny stereo som gäller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang