3987
Sök

Angående att Koppla neon slingor & Ljus till en Strömbrytare.

631 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#1
Tja,

Har sökt runt här lite och kollat med lite folk, men det blir så mycket konstiga svar, så jag ställer frågan/diskutionen här.

Jag ska ha lite neon slingor och dioder på några strategiska stället i bilen.. T.ex Under Bilen, under Sätena i bilen, Bak vid basarna, m.m.   

Det jag funderar lite på , är hur Ni andra som har dragit sådant , eller har erfarenhet, har gjort...     Jag vill ju  ha allt ljus på samma switch, och det ska ju inte synas något.. Hmm..     

Så frågan är, hur har ni dragit sladdar, vad har ni använt för att " förlänga " kablarna , hur är dom ihopkopplade.. Och drar ni ström från batteriet.. eller .. err..   

Ja som sagt, kan ju inte så mycket om detta som ni märker.. men alla tips & Råd är välkommna..
Förrutom dom som säger till mig att strunta i neon då .. Redan bestämt mig smile

Tack!
Senast redigerat av Arradin (21 april 2009)

Bärs!
3 456 Inlägg
21 april 2009
#2
När du skriver "Switch", är det detsamma som en flerläges strömbrytare?

Garaget.org peakade 2008.

631 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#3
Äh, Dumt ordval.. Strömbrytare menar jag, för van att prata " engelska " ...

En strömbrytare  med AV eller PÅ  , helt enkelt.

I brist på annat :)
526 Inlägg
21 april 2009
#4
Jag har neonrör under sätena på båda sidor, neonslinga i båda dörrarna fram samt neonrör vid pedaler samt passagerarsidan. Allt detta är styrt via en strömbrytare.

Jag utgick från en vanlig "lampkabel" + & - från batteriet och in med den i kupén. Sedan gick + till brytaren och vidare till alla neonpryttlar. Alla minusar kopplade jag till minus på batteriet.

I ditt fall så skulle du ju kunna dra en kabel till strömbrytare som sitter någonstans i kupén och sen se till att få dit alla pluskablar. Minus kan du bara se till att få fast i närmaste jordpunkt :-) Se till att få tag i antingen en liten diskret strömbrytare som smälter in i kupén eller en snygg brytare. Du kan ju alternativt använda remote-vad-det-nu-heter där du använder en typ larmdosa till att stänga av och på sakerna.

När det gäller kablage så behöver du inte något speciellt komplicerat. Kablarna jag använder är lika grova som ledarna i en vanlig kabel som sitter på en brödrost ^^
Senast redigerat av nuffe (21 april 2009)

864 Inlägg
21 april 2009
#5
Är det inte smartare att ha separat knappar? Eftersom det inte är helt tillåtet att ha neonljus under bilen så kan det ju vara bra att kunna stänga av det och ändå kunna ha ljus vid fötter skuff etc...

631 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#6
nuffe skrev:
Jag har neonrör under sätena på båda sidor, neonslinga i båda dörrarna fram samt neonrör vid pedaler samt passagerarsidan. Allt detta är styrt via en strömbrytare.

Jag utgick från en vanlig "lampkabel" + & - från batteriet och in med den i kupén. Sedan gick + till brytaren och vidare till alla neonpryttlar. Alla minusar kopplade jag till minus på batteriet.

I ditt fall så skulle du ju kunna dra en kabel till strömbrytare som sitter någonstans i kupén och sen se till att få dit alla pluskablar. Minus kan du bara se till att få fast i närmaste jordpunkt :-) Se till att få tag i antingen en liten diskret strömbrytare som smälter in i kupén eller en snygg brytare. Du kan ju alternativt använda remote-vad-det-nu-heter där du använder en typ larmdosa till att stänga av och på sakerna.

När det gäller kablage så behöver du inte något speciellt komplicerat. Kablarna jag använder är lika grova som ledarna i en vanlig kabel som sitter på en brödrost ^^

Tack!

Svar på alla mina frågor! Helt perfekt !    *bugar och bockar*

Frågan är ju bara hur man drar från rör under bilen.. Genom motorutrymmet? verkar jobbigt..  Och det kan ju inte ligga mot varma saker direkt..

:Tuffhaggman:
Nej, jag ser ingen mening med separata knappar.. Jag vill ha det " för show " , och det kommer därför endast vara på när jag står still.. ser ingen anledning att ha massa blått medans jag kör smile


Tack igen !

I brist på annat :)
526 Inlägg
21 april 2009
#7
Arradin skrev:
Tack!

Svar på alla mina frågor! Helt perfekt !    *bugar och bockar*

Frågan är ju bara hur man drar från rör under bilen.. Genom motorutrymmet? verkar jobbigt..  Och det kan ju inte ligga mot varma saker direkt..

:Tuffhaggman:
Nej, jag ser ingen mening med separata knappar.. Jag vill ha det " för show " , och det kommer därför endast vara på när jag står still.. ser ingen anledning att ha massa blått medans jag kör smile


Tack igen !

Gör helt enkelt så att du tar och slaktar en gammal radio och tar antennen, sticker ner den i motorutrymmet så den kommer ut under bilen, sen tejpar du fast kabeln och drar upp kabeln och sen igenom torpedväggen, rekommenderligen samma hål där du tog ström från batteriet smile

864 Inlägg
22 april 2009
#8
Arradin skrev:
Tuffhaggman:
Nej, jag ser ingen mening med separata knappar.. Jag vill ha det " för show " , och det kommer därför endast vara på när jag står still.. ser ingen anledning att ha massa blått medans jag kör smile

Dåså, då är det bara att utgå från det Nuffe har sagt.... smile


Sök