Ljussignal ändras för poliser och ambulanser? myt eller inte?

MikeyMouse
22 april 2009 · 214 Inlägg

Fick höra av en kompis för någon dag sedan att i vissa städer så känner ljussignalerna av när ambulans, polis eller brandkår kommer åkande med siren på och ändrar sig till grönt? någon som vet om det stämmer eller inte? big_smile även en kompis som kör med "saftblandare" på taket i jobbet och att det även reagerar på detta?

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!
gamlingen
22 april 2009 · 5 198 Inlägg

Skulle tro att det har nog inte med saftblandaren i sej att göra, ,möjligen 1 sändare i utryckningfordonet och en mottagare i trafikljus stolpen.

MikeyMouse
22 april 2009 · 214 Inlägg

okej, vad jag har hört sitter det någon slags sensor som känner av skiftande ljus men men vet ej wink jag tror inte på det men man vet aldrig:P

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!
gamlingen
22 april 2009 · 5 198 Inlägg

DÅ skulle ju vem som helst  kunna fixa det..

Liljengard
22 april 2009 · 24 Inlägg

Jag vet att teknologin finns iaf, men då handlar det om sändare och mottagare i stolpe och bil.

Sarge
22 april 2009 · 2 337 Inlägg

Trivector (www.trivector.se) har utvecklat ett system som används inom kollektivtrafiken, där bussar kan ges prioritet i korsningar. Det handlar inte om några direktändringar av trafikljusen. Sen finns ju vissa korsningar i direkt anslutning till ex. brandstationer som är direkt kopplade till stationen för att ge utryckningsfordonen fri väg ut från stationen. Men att vanliga trafikljus skulle kunna styras av saftblandare, det låter väldigt långsökt.

_Jonex_ Byggare Behm
22 april 2009 · 562 Inlägg

gamlingen skrev:
DÅ skulle ju vem som helst  kunna fixa det..

Och det kan man, gamla trafikljusen har en ljussensor , blinkar man med helljuset på 20-50 m avstånd
så slår det om till grönt inom 5 sekunder.
I Ludvika och Borlänge funkar det iaf på kvällar och nätter, kör med det när jag är fylletaxi
Inga andra bilar ute iaf då, drygt och stanna vid Rödljus för ingenting.

På nya ambulanser sitter en det en liten sändare som talar om för trafikljusen att
ambulansen närmar sig och det slår om till grönt. Tror sändaren bara är aktiv när sirénerna är på för
jag har sett ambulanser som fått stanna vid trafikljus när dom kör lugnt.

Detta kom jag på då jag hade en radarvarnare i bilen och fick möte med en ambulans vid trafikljusen,
den larmade som f-n.
Läste sedan att det är RescueAlarmSysterm, RAS,  och används på alla utryckningsfordon i USA.
Det kommer nog införas i Sverige med ,eller kanske till och med håller på att införas ?

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Laud
22 april 2009 · 344 Inlägg

Bussarna i göteborg har prioknappar i bussen, som dom trycker på när dom kommer till rödljus, kanske är en sån i polisenbilen också? Jag vet inte smile

EDIT: Prioknapp = Prioritetsknappar big_smile

Senast redigerat av Laud (22 april 2009)

mir
22 april 2009 · 336 Inlägg

Vad jag vet så kan trafikljusen styras från SOS. Vet iallafall att vissa brandstationer kan styra ljusen. I Falun finns denna funktion iallafall på brandstationen.

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
22 april 2009 · 2 853 Inlägg

De med att blinka me helljusen tror ja va ja vill om, har testat de massor av ggr, o de funkar ibland:P, så att säga att de är något som alltid funkar nja! Man är ensam på vägen, ingen i korsningen, varför skulle de bli grönt just för att man blinkar tongue tror de blir grönt pga av att man kommer med en bil där..

Sen att ambulanser har nå knappar för att styra, trafikljusen, de kan vara mkt möjligt, vilket vore väldigt fördelaktigt då de åker på akuta uppdrag. Men man ser ambulanser både här o lite varstans som kör mot rött i ljusen så jag tror ej att de är någe som brukas så mkt i swe än. samma med poliser.

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
22 april 2009 · 581 Inlägg

Tänk om det kommer två polisbilar i full fart från olika håll i en korsning...och båda har grönt ljus big_smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
_Jonex_ Byggare Behm
22 april 2009 · 562 Inlägg

pattilatti2 skrev:
De med att blinka me helljusen tror ja va ja vill om, har testat de massor av ggr, o de funkar ibland:P, så att säga att de är något som alltid funkar nja! Man är ensam på vägen, ingen i korsningen, varför skulle de bli grönt just för att man blinkar tongue tror de blir grönt pga av att man kommer med en bil där..

Sen att ambulanser har nå knappar för att styra, trafikljusen, de kan vara mkt möjligt, vilket vore väldigt fördelaktigt då de åker på akuta uppdrag. Men man ser ambulanser både här o lite varstans som kör mot rött i ljusen så jag tror ej att de är någe som brukas så mkt i swe än. samma med poliser.

Du menar att det är slumpen som avgör att det blir grönt , om man blinkar eller inte ?

Då har du fel. Det är gamla systemet för att utryckningsbilar ska komma fram men funkar bara där dom
gamla stolparna finns kvar.  Därför funkar det bara ibland..
Välkommen till Ludvika och pröva själv. tongue

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
gamlingen
22 april 2009 · 5 198 Inlägg

Då är det fel på ljusen.

_Jonex_ Byggare Behm
22 april 2009 · 562 Inlägg

supersupra87 skrev:
Tänk om det kommer två polisbilar i full fart från olika håll i en korsning...och båda har grönt ljus big_smile

Regeln är ju den att även om du har gröntljus eller åker på huvudled så betyder blåljus fri väg
om det kommer en polisbil med blåljus från något annat håll.

Blåljus går alltså före alla andra väjningsregler.

Om 2 polisbilar skulle riskera krocka i en korsning från 2 olika håll antar att den som ser bäst vid korsningen försöker stanna för den andra.
Men som jag såg i en tidning för ett tag sedan så händer det ju att polisbilar och ambulanser krockar med varandra i korsningar.
Stress och dålig uppmärksamhet, inte vet jag..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
-Blomman-
22 april 2009 · 1 174 Inlägg

Ni som säger att det funkar att blinka med helljus på natten.. Jag kan meddela er att det inte funkar, för några år sedan funkade det, men inte nu längre.. Det sitter sensorer i vägen ca 200-100meter innan trafikljuset som känner när du kommer med en bil/mc.. Det fordonet som kör över sensorn först, får också grönt först.. Ser rätt många som blinkar på trafikljuset när det är mörkt ute, sen tror dom att bara för att det slår om till grönt när du blinkar, så funkar det.. Men det är för att dom som sagt, kör över sensorn i marken på ungefär samma avståd som du börjar blinka, dvs 200-100 före..

Senast redigerat av -Blomman- (22 april 2009)

"If you're in control, you're not going fast enough"
_Jonex_ Byggare Behm
22 april 2009 · 562 Inlägg

Må det så vara att det inte sitter sensorer på just dom gamla ljusen i Ludvika då, för om man inte blinkar kan man bli stående länge och det är ett irrationsmoment för alla Ludvikabor.
Stått i lokaltidningen också.

Annars så har du ju helt rätt, alla nyare stolpar funkar så.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
no_fake
22 april 2009 · 865 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Må det så vara att det inte sitter sensorer på just dom gamla ljusen i Ludvika då, för om man inte blinkar kan man bli stående länge och det är ett irrationsmoment för alla Ludvikabor.
Stått i lokaltidningen också.

Annars så har du ju helt rätt, alla nyare stolpar funkar så.

Stämmer i stan också att man kan få vänta om man inte blinkar...

no_fake
22 april 2009 · 865 Inlägg

-Blomman- skrev:
Ni som säger att det funkar att blinka med helljus på natten.. Jag kan meddela er att det inte funkar, för några år sedan funkade det, men inte nu längre.. Det sitter sensorer i vägen ca 200-100meter innan trafikljuset som känner när du kommer med en bil/mc.. Det fordonet som kör över sensorn först, får också grönt först.. Ser rätt många som blinkar på trafikljuset när det är mörkt ute, sen tror dom att bara för att det slår om till grönt när du blinkar, så funkar det.. Men det är för att dom som sagt, kör över sensorn i marken på ungefär samma avståd som du börjar blinka, dvs 200-100 före..

Det fordonet som kör över sensorn först, får också grönt först har jag aldrig varit med om...

Brandta
22 april 2009 · 162 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Må det så vara att det inte sitter sensorer på just dom gamla ljusen i Ludvika då, för om man inte blinkar kan man bli stående länge och det är ett irrationsmoment för alla Ludvikabor.
Stått i lokaltidningen också.

Annars så har du ju helt rätt, alla nyare stolpar funkar så.

Det måste vara dom gamla stolparna som du säger, när jag hade praktik på en brandstation visade dom mig det, på de stolparna finns tre små hål på stolpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang