4010
Sök

Obligatorisk kontroll med felkodsläsare på besiktinigen inom kort!?

* Klåpare
1 718 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Kan detta verkligen vara sant?
En arbetskamrat påstår på fullt allvar att det inom kort (hur lång tid det nu kan vara) kommer bli obligatorisk kontroll med felkodsläsare i diagnostiseringsuttaget när man besiktar bilen.
   Anledningen till detta skulle tydligen vara att komma åt bl.a. chippade bilar, men det tycker jag låter väldigt långsökt... Men jodå, så kommer det bli, säger han med höjd röst och höjda ögonbryn.

I alla fall, är det någon av er som hört nåt om detta eller är det ett dåligt skämt som jag olyckligt nog har svalt med ull och hår?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Random Hero
4 047 Inlägg
24 april 2009
låter osannolikt då inte alla bilar har obd uttag, ska de liksom ställa sig o läsa blinkkoder lr bygla kablar i lite äldre bilar då lr ? tongue
Senast redigerat av DusanMandick (24 april 2009)

Dog food lid. Backwards

Byggare Behm
562 Inlägg
24 april 2009
Tror inte på detta, det finns ju olika uttag och kodläsare..
Om det införs skulle det isf bara gälla nya bilar, på gamla bilar får dom ett h-vete.
KCR-boxar och fabrikstrimchip syns väl ändå inte bland felkoderna ?

Men man ska ju egentligen inte bli förvånad, dagens teknik i all ära..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

2 911 Inlägg
24 april 2009
Felkodsläsare säger nada om bilen är chippad eller inte.
Skulle de på nåt sätt se det kan de ändå inte avgöra effekthöjningen och det gör hela undersökningen värdelös då de inte kan ge några anmärkningar.

så ja, det är nog en konstig skröna

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 april 2009
tivlar strakt på att de kommer bli så fast iof kanske skulle funka på de typgodkända bilarna man inte får ändra nått på men tex de gammla med blink koderna funkar de ju inte på  + att de bilarna är så gammla så de har ju inte riktigt samma krav

fast chipp ger ju inte felkoder:S
Senast redigerat av MrEricsson (24 april 2009)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
24 april 2009
hade dom varit smarta som staten aldrig är men ändå
så skulle dom ju byggt in så dom har en bromsbänk för effekten i samma rulle som dom kollar bromsarna på ^^

1 688 Inlägg
24 april 2009
Team-Adolfsson skrev:
hade dom varit smarta som staten aldrig är men ändå
så skulle dom ju byggt in så dom har en bromsbänk för effekten i samma rulle som dom kollar bromsarna på ^^

Låter kostsamt att bygga en bänk med både effekt och bromstest i, sen tar det ju tid att surra bilen med.
Plus att dom behöver ha en bänk för 4x4 med ställbart axelavstånd Blir inte billigt med typ 4 st om det skall gå någorlunda smidigt och fort genom besiktningen. smile

Hur var det med smart nu igen? tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

12 086 Inlägg
24 april 2009
Om de nu skulle bli så är de ju bara att koppla en brytare på någon väsentlig kabel så man inte får kontakt med styrenheten, woala så är de problemet löst smile

* Klåpare
1 718 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Tack för alla svar, det lutar onekligen åt att uttalandet är helt befängt...

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 april 2009

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

140 Inlägg
25 april 2009
hej med andra ord en uppkoppling är endast till för att kolla avgas och miljö värden på bilar med obd uttag ( de flesta bilar efter 95 har det )

3 235 Inlägg
25 april 2009
JapMax skrev:
Om de nu skulle bli så är de ju bara att koppla en brytare på någon väsentlig kabel så man inte får kontakt med styrenheten, woala så är de problemet löst smile

Du hann före mig, precis så tänkte jag också:)

1 867 Inlägg
25 april 2009
Eller så har man helt enkelt en bil som går igenom? Svårare är det inte.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Muttley
25 april 2009
vad bra då kan de släcka service lampor och allt sådant=)
de ser ju ändå avgasvärdena med slangen.

* Klåpare
1 718 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
http://bilprovningen.se/externt/bpwebabout.nsf/va_viewXDomainSearch/4DDD3EED8EC49FC2C12574CE00463FAF?OpenDocument

Se där ja! Då fanns det substans i det i alla fall. Bara det att han har misstolkat det hela fullständigt... Eller hittat på lite egna anledningar för att jälvas med mig... tongue

140 Inlägg
3 maj 2009
hehe tror mer på det sista tyvärr ,, men ge igen :9

689 Inlägg
3 maj 2009
Enligt lag så ska alla BENSINbilar som är tillverkade från 01 ha EOBD-diagnosuttag.. Diesel vet jag inte
Vet dock inte när dom ska börja kolla felkoder på bilarna, men vet att de är innan 2010 iaf..

Oseriös Aktör
592 Inlägg
3 maj 2009
detta har varit en del av bilbesiktninen i Finland redan en god stund. Dyrt är det med

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

I brist på annat :)
526 Inlägg
3 maj 2009
Att bedömma från alla inlägg så:
1. Besiktningen kommer inte jaga chippade bilar via EOBD
2. Endast specifika felkoder ger 2:a?
3. Bilar tillverkade innan 05 löper mindre risk att bli kollade

fanns mycket fakta tongue men det där med att bilprovningen ska kolla efter chippade bilar vet jag inte om det någonsin kommer funka, hur ska de göra? Provköra? Ja, då vet vi ju hur det går, de började ju stort med att krascha en Supra....

Vart är världen på väg tongue

2 911 Inlägg
3 maj 2009
nuffe skrev:
Att bedömma från alla inlägg så:
1. Besiktningen kommer inte jaga chippade bilar via EOBD
2. Endast specifika felkoder ger 2:a?
3. Bilar tillverkade innan 05 löper mindre risk att bli kollade

fanns mycket fakta tongue men det där med att bilprovningen ska kolla efter chippade bilar vet jag inte om det någonsin kommer funka, hur ska de göra? Provköra? Ja, då vet vi ju hur det går, de började ju stort med att krascha en Supra....

Vart är världen på väg tongue

Du vet väl hur det är, enbart ett rykte kan göra en höna av en fjäder wink

Sök