5447
Sök

Et-mått golf 3:a

The Queen
200 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#1
Har kollat ut ett par nya fälgar till min Golf 3:a -94 och är en bultcirkel på 4*100. Orginal et-mått är 38mm men de fälgar jag tittat på har ett et-mått på 40mm. Funkar det? Eller tar det i?

Golf Racing*

1 050 Inlägg
28 april 2009
#2
Golf_bunny skrev:
Har kollat ut ett par nya fälgar till min Golf 3:a -94 och är en bultcirkel på 4*100. Orginal et-mått är 38mm men de fälgar jag tittat på har ett et-mått på 40mm. Funkar det? Eller tar det i?

Med ET40 så kommer fälgens insida ut +2mm.
Detta ger dig lite extra utrymme i hjulhuset.
Det bör fungera utmärkt bra. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
28 april 2009
#3
E-30 skrev:
Med ET40 så kommer fälgens insida ut +2mm.
Detta ger dig lite extra utrymme i hjulhuset.
Det bör fungera utmärkt bra. big_smile

Nä, 2 mm längre in...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

1 050 Inlägg
28 april 2009
#4
Ulf_W skrev:
E-30 skrev:
Med ET40 så kommer fälgens insida ut +2mm.
Detta ger dig lite extra utrymme i hjulhuset.
Det bör fungera utmärkt bra. big_smile

Nä, 2 mm längre in...

Nix, tvärtom +2mm ut på insidan av fälgen.
Jag hade själv tidigare ET35 som ökades till ET38, efter bytet behövdes ej längre spacers
för att fälgens insida ej skulle gå emot fjäderbenet.
Fälgbredden var densamma 8" big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

564 Inlägg
28 april 2009
#5
E-30 skrev:
Ulf_W skrev:
E-30 skrev:
Med ET40 så kommer fälgens insida ut +2mm.
Detta ger dig lite extra utrymme i hjulhuset.
Det bör fungera utmärkt bra. big_smile

Nä, 2 mm längre in...

Nix, tvärtom +2mm ut på insidan av fälgen.
Jag hade själv tidigare ET35 som ökades till ET38, efter bytet behövdes ej längre spacers
för att fälgens insida ej skulle gå emot fjäderbenet.
Fälgbredden var densamma 8" big_smile

Jag tror ni menar samma sak fast säger olika. lol

Om dom nya fälgarna är lika breda som originalfälgen så kommer dom nya sitta 2mm längre in i hjulhuset. Dvs det ska passa utan problem. (Så länge det är samma bredd på fälgarna!)


//Johan

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
28 april 2009
#6
E-30 skrev:
Ulf_W skrev:
E-30 skrev:
Med ET40 så kommer fälgens insida ut +2mm.
Detta ger dig lite extra utrymme i hjulhuset.
Det bör fungera utmärkt bra. big_smile

Nä, 2 mm längre in...

Nix, tvärtom +2mm ut på insidan av fälgen.
Jag hade själv tidigare ET35 som ökades till ET38, efter bytet behövdes ej längre spacers
för att fälgens insida ej skulle gå emot fjäderbenet.
Fälgbredden var densamma 8" big_smile

Nu blir det ju fel, med et38 istället för et35 så skrapar det ju garanterat i mer om du tidigare behövt spacer.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
28 april 2009
#7
groze skrev:
Jag tror ni menar samma sak fast säger olika. lol

Vad han menar har jag ingen aning om.
Om en fälg som är 8" bred har ET 35 så sitter den 3mm längre ut än en 8" fälg med ET 38 så mycket vet jag iaf.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

564 Inlägg
28 april 2009
#8
Ulf_W skrev:
groze skrev:
Jag tror ni menar samma sak fast säger olika. lol

Vad han menar har jag ingen aning om.
Om en fälg som är 8" bred har ET 35 så sitter den 3mm längre ut än en 8" fälg med ET 38 så mycket vet jag iaf.

Helt rätt!

cool

1 050 Inlägg
28 april 2009
#9
Har precis hjälpt kompisen med att montera sina nya 8x19" ACE Bond Oxxo med ET45.
Tidigare hade han ACE Monaco 8x19" med ET43, fast dessa tog i vid fullt rattutslag inne i hjulhuset.
Efter bytet till ET45 så går det helt utmärkt att vrida ratten fullt ut, det tar ej längre emot? lol

Detta beror på att fälgen "INSIDA" har förflyttats UTÅT med +2mm. big_smilewink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
28 april 2009
#10
E-30 skrev:
Har precis hjälpt kompisen med att montera sina nya 8x19" ACE Bond Oxxo med ET45.
Tidigare hade han ACE Monaco 8x19" med ET43, fast dessa tog i vid fullt rattutslag inne i hjulhuset.
Efter bytet till ET45 så går det helt utmärkt att vrida ratten fullt ut, det tar ej längre emot? lol

Detta beror på att fälgen "INSIDA" har förflyttats UTÅT med +2mm. big_smilewink

Ett annat ord för ET är INpressning, en högre siffra innebär MER INpressning alltså länge IN.
Att det tar i innerskärmen beror på att YTTERkanten på däcket är långt UT, alltså tar det i innerskärmen framför eller bakom hjulet vid fullt rattutslag.

Äh jag orkar inte länge, grattis till att det inte tar i...
Jag ska gå ut och ta bort mina 16mm spacer bak så jag får lite ökad spårvidd
Senast redigerat av Ulf_W (28 april 2009)

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"


Sök