Vad behöver jag för kabelkit?

nuffe I brist på annat :)
28 april 2009 · 526 Inlägg

Har i nuläget ett Kenwood KAC-5203 men har inhandlat ett Carpower HPB-604 och frågan är då vad jag behöver för
kabelkitt för att driva detta utan att kabeln smälter tongue

Carpower HPB-604
Max. power 700WMAX
RMS power 2 ohm 4 x 100WRMS
RMS power 4 ohm 4 x 75WRM
Bridged power 4 ohm 2 x 200WRMS
Load impedance (min.) 2 ohm (bridged: 4 ohm)
S/N ratio > 93dB (A)
THD <0.2%
Operating voltage 10-16V DC current /50A
Admiss. ambient temp. 0-40 °C

Kenwood KAC-5203
2 x 175 Watt, 1 x 350 Watt max
2 x 55 W 2 Ω 14,4 V 0,08% THD
1 x 150 W 4 Ω 14,4 V 0,8% THD
Stabil i 2 Ω stereo eller 4 Ω mono
Inbyggt lågpassfilter 80Hz 12 dB/okt
MOSFET nätdel
Lågnivåingång 0,2 - 5 V
Högnivåingång
Skyddskretsar
Maximal strömförbrukning 17 Amp

Edit: Ska driva båda samtidigt inte bara Carpowersteget. tongue

Senast redigerat av nuffe (28 april 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 april 2009 · 8 744 Inlägg

21mm2 kabel bör du klara dig med till dom, så kan du dela upp den sen i ett distributionsblock.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_IsakssoN_
28 april 2009 · 310 Inlägg

Kör med 32mm2 kabel..
Bättre att ta i för mkt än för lite.. Tänk bara på att ha samma grovlek på jordkabeln som på strömmen..

Sen anser jag att det finns 2 typer av lågnivå kablar.. Billiga och bra..
Låt hellre kabeln kosta 600:- istället för att köpa nån skräpkabel för 99:-... tro mig, destå dyrare kabel destå bättre ljud..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
nuffe I brist på annat :)
28 april 2009 · 526 Inlägg

Tack för svaren :-)

Kom på en sak till gällande dragning av högtalarkabeln i Audi:n (trunk -> framdörrrarna). Ska dessa gå på högersidan båda två (eftersom strömmen ligger på vänster) eller kan dessa kablar ligga på samma sidan som strömmen dvs. en på varje sida??

Senast redigerat av nuffe (28 april 2009)

T-RÖD Hifi Freak
28 april 2009 · 462 Inlägg

21mm2 strömkabel räker till betydligt kraftigare steg än det du har. Som någon skrev här bättre med för grov än för tunn. Nej det stämmer inte alltid. Det kan bli för grov kabel också som försämrar ljudet. Så ja hade helt klart kört med 21mm2 kabel. Och då jorden i samma grovlek. Gärna så nära steget som möjligt..

Ja kommer köra med 33 i min bil. Men då kommer det sitta dubbla steg. 1 DLS ultimate A4 och ett DLS ultimate a6. Så finns ingen anledning o dra grövre kabel. Kostar bara mer och krångligare o dra i bilen.

Vad gäller lågnivå. Så nej dyrare behöver inte låta bättre. Har testat många kablar i mina dar. Så ja säger testa dig fram. Men det kan vara svårt i en bil. Men du ska givetvis ha en skärmad kabel. Någon som ja kan rekommendera. Som ja kommer köra med i mitt bygge. Är DLS ultimate kabel. Det är den kabeln som ja personligen tycker låter bäst och kostar inte så mycket heller. ca 450kr för en 5m kabel.

Strömkabeln ska du dra på separat sida. ex strömkabel på vänster och högtalarkabel och lågnivå på höger sida. Ja brukar dra mina lågnivå och högtalarkablar i tak eller i mitten av bilen. för o eleminera störningar. men det beror på hur seriöst man vill göra det..

Obs kom i håg o ha lika långa högtalarkablar på höger o vänster sida....

Hoppas deta hjälper dig en bit på vägen.

Lycka till

Mvh Andreas

Senast redigerat av T-RÖD (28 april 2009)

nuffe I brist på annat :)
28 april 2009 · 526 Inlägg

T-RÖD skrev:
21mm2 strömkabel räker till betydligt kraftigare steg än det du har. Som någon skrev här bättre med för grov än för tunn. Nej det stämmer inte alltid. Det kan bli för grov kabel också som försämrar ljudet. Så ja hade helt klart kört med 21mm2 kabel. Och då jorden i samma grovlek. Gärna så nära steget som möjligt..

Ja kommer köra med 33 i min bil. Men då kommer det sitta dubbla steg. 1 DLS ultimate A4 och ett DLS ultimate a6. Så finns ingen anledning o dra grövre kabel. Kostar bara mer och krångligare o dra i bilen.

Vad gäller lågnivå. Så nej dyrare behöver inte låta bättre. Har testat många kablar i mina dar. Så ja säger testa dig fram. Men det kan vara svårt i en bil. Men du ska givetvis ha en skärmad kabel. Någon som ja kan rekommendera. Som ja kommer köra med i mitt bygge. Är DLS ultimate kabel. Det är den kabeln som ja personligen tycker låter bäst och kostar inte så mycket heller. ca 450kr för en 5m kabel.

Strömkabeln ska du dra på separat sida. ex strömkabel på vänster och högtalarkabel och lågnivå på höger sida. Ja brukar dra mina lågnivå och högtalarkablar i tak eller i mitten av bilen. för o eleminera störningar. men det beror på hur seriöst man vill göra det..

Obs kom i håg o ha lika långa högtalarkablar på höger o vänster sida....

Hoppas deta hjälper dig en bit på vägen.

Lycka till

Mvh Andreas

Det hjälpte en bra bit på vägen smile

Så jag kommer mer eller mindre att få lägga ihop vänsterkabeln (vira in den) lite eftersom den ska dras längre än vänsterkabeln?
Vad bör jag ha för kablar efter distrobutionsblocket?
Bör jag byta lågnivåkabeln också? Har i nuläget en skärmad....

Senast redigerat av nuffe (28 april 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
28 april 2009 · 7 241 Inlägg

Hur kan en för groc elkabel påverka ljudet negativt?
Ju mindre spänningsfall man har desto bättre är det.
Men framförallt skall man se till att man har en STABIL strömförsörjning.

Och angående att jordkabeln SKALL vara lika grov som pluskabeln är bara att glömma då man börjar räkna på kabels inre resistens.

Som exempel:
6m 50mm2 kabel har 2,1mOhm.
40cm 20mm2 har 0,35mOhm.

Sedan att man måste avsäkra efter den klenaste kabeln gör man lätt med ett säkringsblock som man tar in den grova kabeln i, sätter dit säkringar efter den klenare kabels maxkapacitet och därifrån använder samma tjocklek som jordkabeln, detta för att helt anpassa kablarna efter avsäkring innan steg och att det förenklar inkopplingen då de flesta steg tar max 20-21mm2 in.
Dessutom förenklar det otroligt mkt om man har flera steg, då anpassar man bara antalet utgångar på säkringsblocket efter antal slutsteg.

Likaså myten om att högtalarkablarna skall vara lika långa stämmer ej.
Detta fanns det ett rejält utlägg om på Lazat då folk hade suttit och räknat på att det krävs ofantliga kabellängder (tror det var två eller tre varv runt jorden) för att det skulle kunna ge ngn som helst hörbar skillnad.
Tror det var en som byggde för pure passive som räknade på det för att försöka "tidskompa" med bla kabel.....

Senast redigerat av Lonefox (28 april 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
nuffe I brist på annat :)
12 maj 2009 · 526 Inlägg

21mm2 blir det då smile
Över till distrobutionsblocket.... Räcker det med 10mm2 till stegen från blocket eller kan jag ha ännu mindre?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 maj 2009 · 8 744 Inlägg

10mm2 borde bli lagom då, men grövre skadar ju inte. Tunnare ska du dock inte ha tycker jag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Pro_fxr jobbar påre
12 maj 2009 · 751 Inlägg

för grov kan den aldrig bli... eftersom att steget tar bara emot så mkt ström de kräver.man kan aldrig mata mer ström än de kräver. tekniskt omöjligt typ... dessto grövre kabel man har dessto mindre "motstånd" testa å sätt en smal slang på vattenkranen å dra på fullt på kranen.de kommer bildas tryck vid kranen så att slangen nästan vill flyga iväg..sätt en jätte grov..de bildas inge tryck alls... och alltså allt vatten kommer igenom ... så NEJ ta inte för liten kabel.hellre för grov än för klen.... jag tog den grövsta ja hitta. ändå har ja inte nå speciellt stor anläggning i min bil..

Audi A5 (2008)
michieff ljudfantast
12 maj 2009 · 1 372 Inlägg

akta dig lite för kabelkit bara! (färdiga sådana). Ibland (tex blekinge bilradio om sina) så kan det vara blandad aluminium i ström/jordkabeln för att hålla priset nere.

kalle_kalle
12 maj 2009 · 2 914 Inlägg

michieff skrev:
akta dig lite för kabelkit bara! (färdiga sådana). Ibland (tex blekinge bilradio om sina) så kan det vara blandad aluminium i ström/jordkabeln för att hålla priset nere.

det har jag också märkt yikes vissa trådar är koppar och vissa är alu (nu är det gamla kablar jag tänker på).

michieff ljudfantast
12 maj 2009 · 1 372 Inlägg

men skenet kan bedra. MDS kopparsyrefattiga strömkablar är typ alufärgade men är jäkligt fin (praktiskt ren) koppar.

Senast redigerat av michieff (12 maj 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Pro_fxr skrev:
för grov kan den aldrig bli... eftersom att steget tar bara emot så mkt ström de kräver.man kan aldrig mata mer ström än de kräver. tekniskt omöjligt typ... dessto grövre kabel man har dessto mindre "motstånd" testa å sätt en smal slang på vattenkranen å dra på fullt på kranen.de kommer bildas tryck vid kranen så att slangen nästan vill flyga iväg..sätt en jätte grov..de bildas inge tryck alls... och alltså allt vatten kommer igenom ... så NEJ ta inte för liten kabel.hellre för grov än för klen.... jag tog den grövsta ja hitta. ändå har ja inte nå speciellt stor anläggning i min bil..

Njao nog kan en kabel bli för grov allt. När den inte går in i steget eller kabelskon, ja då är den för grov! wink Fast det är sällan man har det problemet, om man inte håller på med extrema grejer. Men ja jag håller helt klart med, ju grövre kabel desto bättre. Fast i det här fallet så räcker 10mm2 till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang