3354
Sök

Impact lk2501 helt plötsligt i protect

206 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Tjena

Idag när jag körde körde och lyssnade till musik så slutade basarna låta och protect-lampan började lysa. Jag stod i stort sett stilla så jag körde inte på något gupp när det hände.

Det är kopplat till 2 st 4 ohms-basar, parallellkopplat till 2 ohm. Jag har kört slutsteget så här i typ 4 månader, så det är inte nerlastat. Det är ingen kortslutning mellan plus och jord tror jag inte, för att mitt andra slutsteg (som är kopplat till samma pluskabel och jordpunkt) fortsatte spela som vanligt.

ja justeja, det var ju typ 25 grader här idag, så det var ju rätt varmt i bilen, den stog ute innan, men jag spelade i alla fall 30 minuter oavbrutet innan det la av.

Slutsteget var rätt så varmt, men inte sjukt varmt, man kunde hålla handen på det. Jag tänkte väl att det bara var överhettat och skulle funka när det var svalt igen, men fem timmar senare fungerade det fortfarande inte, och då var det kallt.

Någon som vet vad det kan vara? tråkigt om det bara pajar utan att jag varken pressat det eller kopplat fel

2 914 Inlägg
30 april 2009
Grodan74 skrev:
Tjena

Idag när jag körde körde och lyssnade till musik så slutade basarna låta och protect-lampan började lysa. Jag stod i stort sett stilla så jag körde inte på något gupp när det hände.

Det är kopplat till 2 st 4 ohms-basar, parallellkopplat till 2 ohm. Jag har kört slutsteget så här i typ 4 månader, så det är inte nerlastat. Det är ingen kortslutning mellan plus och jord tror jag inte, för att mitt andra slutsteg (som är kopplat till samma pluskabel och jordpunkt) fortsatte spela som vanligt.

ja justeja, det var ju typ 25 grader här idag, så det var ju rätt varmt i bilen, den stog ute innan, men jag spelade i alla fall 30 minuter oavbrutet innan det la av.

Slutsteget var rätt så varmt, men inte sjukt varmt, man kunde hålla handen på det. Jag tänkte väl att det bara var överhettat och skulle funka när det var svalt igen, men fem timmar senare fungerade det fortfarande inte, och då var det kallt.

Någon som vet vad det kan vara? tråkigt om det bara pajar utan att jag varken pressat det eller kopplat fel

har du kollat så det inte hänt någonting med kabelskorna (tänkte på plus mellan där du grenar och steget i fråga. (tänkte om det ligger och smånuddar bara så det får förlite ström). annars så kan du pröva kasta in steget i en annan bil där du vet allt funkar. (t.ex. en polares bil eller liknande) alt du byter plats på stegen....
(borde inte överhettats då den tidigare ägaren på det jag har la handen på det och det fräste till. men vem vet ditt kanske är känsligare) (låter som när man steker t.ex. fläsk i pannan)

2 911 Inlägg
30 april 2009
När man råkar ut för detta är det enklast att börja om från början.

Skruva lös jordkabel och se till att det är rent och fint, kontrollera strömkabel och signalkabel och såklart högtalarkablarna så inte de skaver nånstans.
Prova starta steget utan högtalare inkopplad.

Funkar det ändå inte, så skriv här igen vad du testat och vilket resultat smile

206 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
När man råkar ut för detta är det enklast att börja om från början.

Skruva lös jordkabel och se till att det är rent och fint, kontrollera strömkabel och signalkabel och såklart högtalarkablarna så inte de skaver nånstans.
Prova starta steget utan högtalare inkopplad.

Funkar det ändå inte, så skriv här igen vad du testat och vilket resultat smile

Tjena

Jordpunkt och strömkablar är kontrollerade, jag har kollat så att signalkabeln är i i båda ändar, jag har provat att plocka bort högtalarkablarna, men slusteget startar ändå inte hmm fortfarande röd lampa, och powerlampan lyser inte alls.

Jag får hem en multimeter om ett par timmar så ska jag mäta lite grejer, men allt känns som det stämmer, just utom slusteget då

Sök