Spela in en bas på bästa sätt?

skarmarn
30 april 2009 · 85 Inlägg

Hej jag undrar hur man spelar in en bas på enklaste sätet.  Jag tänkte om man kunde koppla in slutsteget till en stereo och spela genom den eller orkar inte den det? Eller finns det något annat smidigt sätt att göra det på?

Volkswagen Golf III CL "BOB the second" (1993)
DusanMandick Random Hero
30 april 2009 · 4 047 Inlägg

hört om folk som ställer bilen i ett garage över nån natt för o spela musik på en lagom volym o har batteriet på underhållsladdning samtidigt

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Faniskogen Skogsfan
30 april 2009 · 649 Inlägg

Det finns rätt många trådar angående detta, sök på det så kommer du finna svar!

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
skarmarn
30 april 2009 · 85 Inlägg

okej ska kolla upp det. Jag provade att koppla basen till en stereo och körde en hertz skiva över ett par nätter men det var ingen vidare kraft i stereon så det vart inge tryck i den man kunde höra på en del hertzer:P

Volkswagen Golf III CL "BOB the second" (1993)
Janneutanb
30 april 2009 · 7 272 Inlägg

Sålänge du inte är riktigt finkänslig så spela på som vanligt bara...

Audi-powah
30 april 2009 · 497 Inlägg

ska du spela in en bas rätt så kör med så ren singal ifrån hu/slutsteget som möjligt och unjefär halva dess max slagläng under 20+ timmar beroende hur hård basens uphägning är.
är det max db du letar efter så finns det inget som heter inspelning det äer bara full spita som gäller dock är det inget jag rekommonderar då jag gillar kombinerad musik/db baslåda som gäller därav en inspelningtid av minst 20 timmar.

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
30 april 2009 · 497 Inlägg

skarmarn skrev:
okej ska kolla upp det. Jag provade att koppla basen till en stereo och körde en hertz skiva över ett par nätter men det var ingen vidare kraft i stereon så det vart inge tryck i den man kunde höra på en del hertzer:P

detta är inget jag skulle göra om du ska spela in en bas då en hu inte har vad som krävs för få den rätta slaglängden för att spela in basens upphägningar och  absolut inte en hertz kör på den lägsta hz som basen kan produsera enligt specs!

Audi S3 "Quattro" (2002)
kalle_kalle
30 april 2009 · 2 914 Inlägg

jag spelar in mina basar via att spela som vanligt men spelar inte så det låter illa. det är som att du spelar som vanligt.
spela på som vanligt och sänk om det börja låta illa.

evilaudio
30 april 2009 · 16 195 Inlägg

spela in??   full mutter direkt bara ;D

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Herr_Nilzzon
30 april 2009 · 329 Inlägg

evilaudio skrev:
spela in??   full mutter direkt bara ;D

ja precis tycker jag spelade in mina aldeles utmärkt under elmia helgen tongue

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Volvo 960 "950 T5" (1991)
Volvo 760 "V8" (1983)
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
evilaudio
30 april 2009 · 16 195 Inlägg

Herr Nilsson skrev:

evilaudio skrev:
spela in??   full mutter direkt bara ;D

ja precis tycker jag spelade in mina aldeles utmärkt under elmia helgen tongue

hehe... exaakt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kalle_kalle
30 april 2009 · 2 914 Inlägg

evilaudio skrev:

Herr Nilsson skrev:

evilaudio skrev:
spela in??   full mutter direkt bara ;D

ja precis tycker jag spelade in mina aldeles utmärkt under elmia helgen tongue

hehe... exaakt.

vet inte hur du körde men tror inte man ska elda på fullt direkt tongue men jag spela dom första slagen lite lugnt sen är det bara spela på tills det låter illa då är det lugnt smile nu har jag spelat typ 10 h med den tongue jag eldar på allt mitt system orkar med smile

dbjanoz
1 maj 2009 · 1 785 Inlägg

skarmarn skrev:
Hej jag undrar hur man spelar in en bas på enklaste sätet.  Jag tänkte om man kunde koppla in slutsteget till en stereo och spela genom den eller orkar inte den det? Eller finns det något annat smidigt sätt att göra det på?

Det är inte riktigt samma sak med inkörnings tiden på en bilmotor och en högtalare.

En bas blir ganska snabbt inspelad vid hyfsat normal spelning kanske det tar 20timmar

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Rickard-v
1 maj 2009 · 2 665 Inlägg

Spela så det låter illa ska man aldrig göra.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
snurbo_diesel Egen företagare
1 maj 2009 · 864 Inlägg

håller med evilaudio och herr nilsson, fullt ös på en gång.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Lonefox Bad music kills good sound
2 maj 2009 · 7 241 Inlägg

För att reda ut lite....

För det första: Vad är det som händer när man "spelar in" en högtalare? Man mjukar upp de upphängningen sosom spindeln (jo det kallas för det) som håller talspolen i rätt läge, likaså upphängningen som håller konen i läge. När dessa mjukas upp så ändrar elementet karaktär och låter mer och mer som tillverkaren har tänkt sig. Detta kan ta ALLT från ngr få timmar till 150-200 timmar.

För det andra: Vad är det då som gör att detta mjukas upp? RÖRELSE.
Så vad man då kan göra och många gör......spela på. Spela som vanligt UTAN att spela så det låter illa.
Elementen rör sig och styvheten släpper mer o mer och elemnten börjar bete sig som de skall.
På vissa element kan man mer eller mindre HÖRA när elementen beter sig som de skall.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Atlaz745 Mannen myten legenden
2 maj 2009 · 179 Inlägg

hehe, då vet ja..

wooooommm, pschii, wooooommmm
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang