3232
Sök

Audi Quattro

121 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
Hej alla!
Jag har äntligen fått råd att köpa en A4Ts Q och gläder mig som ett barn åt detta men undrar om någon har bra råd om körtekniken. Jag har läst en del om överstyrning/understyrning och att det kan växla okontrollerat mellan dessa. Bilen är från 1998 och motorn från 2000. Motorn har gått ca 6000 mil och bilen ca 12500. Alla sorters råd, tips och kommentarer tar jag gärna emot.
Lev väl alla

Non omnia possumus omne

342 Inlägg
8 april 2006
ha en bra handbroms!
bilarna brukar understyra först och sen skicka ut baken när man ger på gas.. så det känns som man får börja svänga lite tidigare än man tror.. skitsvårt att förklara.. :-/
okontrollerat skulle jag inte kalla det.. men ganska tvärt!
sen är det bara att hålla jämn gas med 4hjulsspinn helst med alla 4 hjul rak.. wink
går även utmärkt att släppa gasen för att få viktförskjutning och på så vis få ut den på sladd också..
det bästa rådet är väl att ge dig ut på en stor plan å testa lite av varje.. smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
8 april 2006
Haha! Ja hur kör man Quattro?! De e bara att testa, Handbroms e aldrig fel.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

Audiholic
20 Inlägg
8 april 2006
Bara att gasa och styra smile
Senast redigerat av Audi4ever (8 april 2006)

Kör: Audi A4 1,8 (2,0) TQ -95:a (Siktar på 400+hk)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 april 2006
hur man kör? nja, man får inte fega för mycket, då får man brutal understyrning... gasa på ordentligt så kommer rumpan... (detta gäller såklart i största grad på snö) på torr asfalt sitter de som fastlimmade...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

121 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Tack ska ni ha, ni som svarat hittills. Jag körde en sväng i går på landet med lite kurvor och det är ju riktigt roligt! big_smile  Det där med fastlimmat stämmer bra och även att trycka på lite i kurvorna. En lång brant backe försvann som en avgasrök!!!! big_smile
En fråga till: siffrorna i färddatorn syns med ojämn ljusstyrka. Vanligt fel?
Senast redigerat av Frenzy (9 april 2006)

Non omnia possumus omne

451 Inlägg
9 april 2006
hmhm visa din närmaste Vag handlare de kan nog fixa de .. den ska inte va så annars ..

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 april 2006
kul att du är nöjd, om du har några seriösa trimplaner så ska du nog byta koppling dock, den är inte av det tåligaste slaget när man börjar ösa in mycket luft och bränsle med höjd effekt och vridmoment som följd. sinterkoppling å quattro = en redig jävla hästspark  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

LicensSvetsare
280 Inlägg
9 april 2006
Jag är själv ganska ny Quattro åkare, men var jag har fått erfara är att om man vill ha så bra hållning som möjligt är det baara o ösa på ordentligt med gas, och ligga i rätt växel för hastigheten! Om man står på riktigt jävligt i t.ex rondeller tenderar baken att skjuta ut lite även på min lilla audi!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

Sök