4811
Sök

Truckbatteri koppla om celler

1 468 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Hej. har blivit lite sugen på att införskaffa ett truckbatteri för att lira lite ibland ihop med mitt slutsteg..

Men min fråga är då.

Batteriet är på 640Ah 24V
Laddare 100Ah 24v

Kan man hitta på någonting eller koppla om lite celler så man får ut ca 350-400 Ah i 18 volt?

Är dock helt okunnig på sådant.

Ska stå endast stillastående vid användning då det väger ca 800kg "lite tungt o trycka in i en bil.".

Mvh

21 761 Inlägg
6 maj 2009
Såna där batterier har flera 2 V block ihopkopplade i serie med varandra, därför går det teoretiskt sett att få 18 V genom att koppla om. Men om man inte har kunskap om truckbatterier så ska man inte göra så tycker jag, det är ju inga små saker direkt. smile

1 468 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
därför ja skrev här för att jag inte kan ett skit om det förutom att varje cell består av 2volt. men kommer nog ta kontakt med nån fabrik eller nån annan som kan allt om de batterierna. det e juh som sagt inga småleksaker direkt om man flyttar runt för skojs skull. hehe.

vill få ut 18 volt för att steget går på full effekt i 18 volt ovh 400 ampeere för att få ut 15.000watt ur steget o se om det verkligen stämmer.
Lite för skojs skull med för att få den verkliga effekten av steget.
Men också om det funkar så kan ja juh alltid försöka bygga in det i nån bil som byggs endast för tävlingar med tanke på den grymma vikten det lär bli.

Drönirettab skrev:
Såna där batterier har flera 2 V block ihopkopplade i serie med varandra, därför går det teoretiskt sett att få 18 V genom att koppla om. Men om man inte har kunskap om truckbatterier så ska man inte göra så tycker jag, det är ju inga små saker direkt. smile

Sök