Saab 900 Turbo - Projektet avstannat och bilen är snart till salu!

Dött
  • 2 Följare
  • 169 650 Visningar
  • Projektet avslutat 13 maj 2013
_DamnIt R1 driver!
6 juni 2009 · 5 128 Inlägg

volvonisse440 skrev:

_DamnIt skrev:
Update!
Har riktigt glädjande besked idag (iaf för mig)!
Har besiktigat bilen idag.. Mycket nervositet va det vid väntandet på att dom skulle hitta både det ena och det andra felet. Bland annat va jag rädd att dom skulle säga att min öppna dump va otillåten, min dämpare lät för mycket och att jag hade kass drivknutsdammask (Som för visso stämmer..)

Men såhär blev beskedet!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/678113_7lmjzi.jpg
Enda jag fick va en "bra att veta" och det lyder såhär:
Färdbroms bromsskiva, bak, båda sidor, rostangrepp/liten anliggningsyta.
Men det beror på att jag knappt haft några bromsar bak innan roll
Annars gick det perfekt smile

Om någon är intresserad av lite värden och så, så är dom såhär iaf:
CO - 0.0 (0.5)
CO 2500 0.0 (0.3)
HC 027 (100)
LAMBDA 1.01 (0,97-1.03)
Så mina avgasvärden är skit bra.

Bromsarna va ännu mer glädjande då jag inte kunde lufta oket höger bak!
Vänster fram 1,6   Höger fram 1,6
Vänster bak  1,0   Höger bak   1,0

Så nu står bilen äntligen hemma igen! smile
Allt för nu, kommer mer sen när jag monterat filtret! smile

tänkte bara trassla mej in i tråden och säga grattis.. för så snälla är dom inte i sundsvall...
va in på besiktningen 3 ggr pga lycktorna var bländande.. och när jag skulle ställa in dom, pajjade alla 4 ställ skruvarana så jag fick tag på 3 och fick vänta en vecka på den sista pris drygt 1000 kr för dom 4 skruvarna.. och till sist var man klar och skulle besikta, men då hade ena skruven blivet fel monterad.
så då fick jag åka hem igen och börja om wink ..- så nu får man panik ångest varje gång man ska besikta bilen .. "thumbs down for sundsvall"

Hehe, enda dom ställde till med för mig va att dom gjorde nådastöten för mitt växellänkage så nu får jag inte i backen och 5an får jag i genom att lyfta backspärren sad

_DamnIt R1 driver!
6 juni 2009 · 5 128 Inlägg

Aaaaaaalm skrev:
Du får gärna lära mig sen big_smile Får inte du heller i backen utan den hoppar ur?

Mvh. Magnus

P.S. Gött att den gick igenom utan anmärkning big_smile Min ska in på ombes på tisdag tror ja..

Jag hittar inte backen alls.. sad Lyfter jag på backspärren får jag i 4an men hittar 5an! Backen är borta neutral
Hehe, vad ska jag lära dig? Bygga eller? tongue Och tack så mycket i övrigt smile

Aaaaaaalm
6 juni 2009 · 584 Inlägg

_DamnIt skrev:

Aaaaaaalm skrev:
Du får gärna lära mig sen big_smile Får inte du heller i backen utan den hoppar ur?

Mvh. Magnus

P.S. Gött att den gick igenom utan anmärkning big_smile Min ska in på ombes på tisdag tror ja..

Jag hittar inte backen alls.. sad Lyfter jag på backspärren får jag i 4an men hittar 5an! Backen är borta neutral
Hehe, vad ska jag lära dig? Bygga eller? tongue Och tack så mycket i övrigt smile

Nej men ställa växellänkaget tongue Har ingen aning om hur man gör men jag tror det har med att göra att backen hoppar ur på min bil.. Tycker din bil börjar se riktigt bra ut big_smile

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
Aaaaaaalm
6 juni 2009 · 584 Inlägg

Elda skrev:

Aaaaaaalm skrev:

_DamnIt skrev:

Jag hittar inte backen alls.. sad Lyfter jag på backspärren får jag i 4an men hittar 5an! Backen är borta neutral
Hehe, vad ska jag lära dig? Bygga eller? tongue Och tack så mycket i övrigt smile

Nej men ställa växellänkaget tongue Har ingen aning om hur man gör men jag tror det har med att göra att backen hoppar ur på min bil.. Tycker din bil börjar se riktigt bra ut big_smile

att backen hoppar ur är en vanligt fenomen på ng900, det enda sättet att lösa det är att kasta lådan ot H-vete och trycka dit en där backen funkar.

Är de så illa yikes Uuh va drygt..

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
_DamnIt R1 driver!
6 juni 2009 · 5 128 Inlägg

Aaaaaaalm skrev:

_DamnIt skrev:

Aaaaaaalm skrev:
Du får gärna lära mig sen big_smile Får inte du heller i backen utan den hoppar ur?

Mvh. Magnus

P.S. Gött att den gick igenom utan anmärkning big_smile Min ska in på ombes på tisdag tror ja..

Jag hittar inte backen alls.. sad Lyfter jag på backspärren får jag i 4an men hittar 5an! Backen är borta neutral
Hehe, vad ska jag lära dig? Bygga eller? tongue Och tack så mycket i övrigt smile

Nej men ställa växellänkaget tongue Har ingen aning om hur man gör men jag tror det har med att göra att backen hoppar ur på min bil.. Tycker din bil börjar se riktigt bra ut big_smile

Ska justera det, får bara hitta någon som vet hur man gör, har själv ingen aning tongue

_DamnIt R1 driver!
7 juni 2009 · 5 128 Inlägg

Nu är det så att jag letar efter något mekaniker eller så, som har kunskapen av att justera växellänkaget då jag själv inte har kunskapen om det!
Skulle någon kunna försöka förklara detaljerat hur jag gör? Eller om det finns någon i centrala Skåne som mot en smärre summa skulle vilja hjälpa mig med det? Jag fraktar själv bilen till dig och jag är med hela tiden när det görs.
Om du har beskrivning kan du skriva här, men övrigt så PMa mig så kan vi ta om plats, tid och pris.
Tack på förhand /Marcus

Senast redigerat av _DamnIt (7 juni 2009)

_DamnIt R1 driver!
7 juni 2009 · 5 128 Inlägg

Elda skrev:
kollat på STCS?

Nej, har jag inte gjort. Får kika där smile

volvonisse440 yrkeschaufför
7 juni 2009 · 709 Inlägg

Elda skrev:

Aaaaaaalm skrev:

_DamnIt skrev:

Jag hittar inte backen alls.. sad Lyfter jag på backspärren får jag i 4an men hittar 5an! Backen är borta neutral
Hehe, vad ska jag lära dig? Bygga eller? tongue Och tack så mycket i övrigt smile

Nej men ställa växellänkaget tongue Har ingen aning om hur man gör men jag tror det har med att göra att backen hoppar ur på min bil.. Tycker din bil börjar se riktigt bra ut big_smile

att backen hoppar ur är en vanligt fenomen på ng900, det enda sättet att lösa det är att kasta lådan ot H-vete och trycka dit en där backen funkar.

saab har ju aldrig varit ricktid populära pga v-lådan .. dom är väldigt känskliga..

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
_DamnIt R1 driver!
7 juni 2009 · 5 128 Inlägg

Får kolla där, tack så mycket smile

Mannis
7 juni 2009 · 33 Inlägg

Fan läst nästan ihjäl mig nu, kjolpaketet blir skit bra! e själv lite utav en snickare smile ! vart e update????????????????????????

_DamnIt R1 driver!
7 juni 2009 · 5 128 Inlägg

Mannis skrev:
Fan läst nästan ihjäl mig nu, kjolpaketet blir skit bra! e själv lite utav en snickare smile ! vart e update????????????????????????

Tackar så hjärtligt! big_smile Hehe, nästa update har sprungit iväg någonstans roll Hehe, nej men nästa update kommer så fort jag har fått fixat mitt växellänkage. Har bara 3an och 4an på bilen nu sad

Jaså? Ska du bygga själv då? Är faktiskt skoj smile

adfs
7 juni 2009 · 116 Inlägg

Vart köper du fogskum?

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
volvonisse440 yrkeschaufför
8 juni 2009 · 709 Inlägg

Elda skrev:

volvonisse440 skrev:

Elda skrev:

att backen hoppar ur är en vanligt fenomen på ng900, det enda sättet att lösa det är att kasta lådan ot H-vete och trycka dit en där backen funkar.

saab har ju aldrig varit ricktid populära pga v-lådan .. dom är väldigt känskliga..

prat roll har bara rasat 1 låda på min 900 det året jag ägt den lol  Man ska inte göra massa burnouts o skit för då går det åt helvete. så länge man kopplar när man växlar och ser till o ha grepp äre lungt.

okey .. så man bränner en låda om år menar du ??..
bilar är till för att härdas.. om det inte är nått fel på saabs lådor så då undrar man ju vad mitsubishi evolotion har lyckats med för några mirakel.. man åker 4 hjuls ställ och almänt svinar  och forfarande inget fel på lådan trotts att den är 16 år gammal wink .. hur gammal är din 900 ?? hahaha ownage..


BTW älskar killen home made body kit.. länktar ruggigt till nästa update.. kollar tråden varje dag

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
_DamnIt R1 driver!
8 juni 2009 · 5 128 Inlägg

adfs skrev:
Vart köper du fogskum?

Närmaste byggvaruhus!

_DamnIt R1 driver!
8 juni 2009 · 5 128 Inlägg

volvonisse440 skrev:

Elda skrev:

volvonisse440 skrev:

saab har ju aldrig varit ricktid populära pga v-lådan .. dom är väldigt känskliga..

prat roll har bara rasat 1 låda på min 900 det året jag ägt den lol  Man ska inte göra massa burnouts o skit för då går det åt helvete. så länge man kopplar när man växlar och ser till o ha grepp äre lungt.

okey .. så man bränner en låda om år menar du ??..
bilar är till för att härdas.. om det inte är nått fel på saabs lådor så då undrar man ju vad mitsubishi evolotion har lyckats med för några mirakel.. man åker 4 hjuls ställ och almänt svinar  och forfarande inget fel på lådan trotts att den är 16 år gammal wink .. hur gammal är din 900 ?? hahaha ownage..


BTW älskar killen home made body kit.. länktar ruggigt till nästa update.. kollar tråden varje dag

Nu ska vi inte bråka här pojkar smile SAABs lådor är skit dåliga om man leker för mycket med dom, men kör man ordentligt så håller dom skit bra smile

Hehe, tackar så mycket smile Nästa update kommer så fort jag fått fixat mitt växellänkage! Inte så kul att bygga till en bil som har 2 växlar roll

Mannis
8 juni 2009 · 33 Inlägg

Man vet aldrig smile seså fixa växellådan nu o börja updater, väldigt nyfiken på det klara resultatet!

_DamnIt R1 driver!
8 juni 2009 · 5 128 Inlägg

Mannis skrev:
Man vet aldrig smile seså fixa växellådan nu o börja updater, väldigt nyfiken på det klara resultatet!

Ska ringa runt lite och se om det är någon som kan fixa det för en billig peng till mig big_smile Orkar inte bröja på det med nu när jag precis haft halva motorn nere i bitar lol

lelleal
8 juni 2009 · 1 150 Inlägg

de är växelådan som är kass vanligt fel på dom!

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
_DamnIt R1 driver!
8 juni 2009 · 5 128 Inlägg

lelleal skrev:
de är växelådan som är kass vanligt fel på dom!

Så du tror v.lådan har rasat? Jag tvivlar faktiskt på det, då jag har haft problem med växellänkaget ett tag

lelleal
8 juni 2009 · 1 150 Inlägg

brukar va snkringen när man inte får i backen smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang