Biltemas bromsskivor volvo c70?

_Hagitch_
7 maj 2009 · 21 Inlägg

Tjenare! Tänkte höra om det är någon här som vet om biltemas sportbromsskivor från s70 passar till volvo C70 årsmodell 00? Tänkte att de i princip är likadana bilar. Någon som provat?

Christian S
7 maj 2009 · 4 816 Inlägg

det är samma bromsar till C70 som till S/V70 och 850, det man ska tänka på är om man har en C70 T5 är att det sitter 302mm skivor (samma som X70 R) istället för 280mm som det sitter på dom andra modellerna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
chrix
9 maj 2009 · 188 Inlägg

Min första tanke är... Biltemabromsar på en bil som gör över 120km/h??????  Nja!!!!

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
mixim
9 maj 2009 · 108 Inlägg

Biltemas skivor funkar ypperligt! Tom standardskivorna med mer gods kan rekomenderas över "sportbromsarna", dessa är mer än en stylingpryl. Vet många som kör biltema standardskivor på bana däremot med riktiga belägg (Carbotech XP8 ex) och både bra och fräsch bromsvätska (ATE Super Blu ex..).

//MVH Jocke!
H3dlund Med lem
9 maj 2009 · 1 127 Inlägg

chrix skrev:
Min första tanke är... Biltemabromsar på en bil som gör över 120km/h??????  Nja!!!!

Biltemas skivor och ok är det verkligen inga fel på, värre är det med beläggen dock.

Skivor från org. tillverkaren/mekonomens eller liknande är inte ett dugg bättre/sämre än biltemas. Folk säger att deras skivor slår sig efter ett tag m.m, kan aldrig bero på skivorna. Har man kört så skivorna slår sig går det varmt åt bromsarna! Dags för kylning till skivorna och bättre belägg som tål högre temperaturer.

clonec
9 maj 2009 · 109 Inlägg

men varför sätta billiga skivor på en så fin bil?

hade förstått om man kör en gammal 850 som jag gör.  då e biltemas grejor mycket bra. fast jag har mycket bra rabatter på meca.se så kör jag gärna biltema.

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
chrix
10 maj 2009 · 188 Inlägg

Det värsta med Biltema är att man kanske inte alltid får samma prylar om man köper efter ett år eller mer..
Och det är nog stor risk att det är beroende på vilken bilmodell man köper till..
En jämförelse som visserligen har en liten skillnad, Bilarna vägde ca 150 olika till vårans fördel..
Jag körde då med Brembo ORIGINAL skivor och Belägg från VAG och körde 10 timmar på bana innan beläggen var slut, och hade helt ok bromsar hela tiden...
Några polare åkte med samma storlek på skivor och OK men hade köpt allt på Biltema... Deras belägg höll ca 1.5 timmar och dom hade aldrig riktigt bra bromsar...
Har även haft Biltema belägg på någon gammal bil förut och av erfarenheter så köper jag INTE Bromsar eller styr/kulleder längre...
Det finns MASSOR av BRA saker man kan köpa på Biltema, men har man en bil som man har tänkt att ha kvar så ser jag INGEN anledning till att snåla med säkerheten och köpa Biltema bromsar och Nankang däck wink

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2009 · 13 733 Inlägg

chrix skrev:
Det värsta med Biltema är att man kanske inte alltid får samma prylar om man köper efter ett år eller mer..
Och det är nog stor risk att det är beroende på vilken bilmodell man köper till..
En jämförelse som visserligen har en liten skillnad, Bilarna vägde ca 150 olika till vårans fördel..
Jag körde då med Brembo ORIGINAL skivor och Belägg från VAG och körde 10 timmar på bana innan beläggen var slut, och hade helt ok bromsar hela tiden...
Några polare åkte med samma storlek på skivor och OK men hade köpt allt på Biltema... Deras belägg höll ca 1.5 timmar och dom hade aldrig riktigt bra bromsar...
Har även haft Biltema belägg på någon gammal bil förut och av erfarenheter så köper jag INTE Bromsar eller styr/kulleder längre...
Det finns MASSOR av BRA saker man kan köpa på Biltema, men har man en bil som man har tänkt att ha kvar så ser jag INGEN anledning till att snåla med säkerheten och köpa Biltema bromsar och Nankang däck wink

min erfarenhet oxå

på min 245:a fick jag mängder med små sprickor i bromsskivorna som var från biltema
detta problem har jag ALDRIG haft med några andra skivor

trots att jag härom dagen råkade ut för att ena framoket låste sig hade då några hundra meter hem till polaren så jag körde sista bilen fast det gick "lite" trögt
när jag stannade så kommer kompisen springande och säger att det brinner om oket smile
skivan var nästan gul
kör fortfarande med samma skiva utan att det slår det minsta i ratten
detta var volvo orginal skiva smile


saker jag aldrig mer köper på biltema är
Olja
oljefilter (efter att ha tömt 5liter olja när tätningen släppte på filtret)
bromsskivor
bromsklossar (dåliga bromsar dammar något förbannat blir lätt glasade)
olika leder spindel och styrleder

det är saker jag själv upplevt som helt värdelösa

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
H3dlund Med lem
10 maj 2009 · 1 127 Inlägg

Bromsskivor har jag dock väldigt bra erfarenhet från biltema.

För 5 år sedan bytte vi till biltema skivor fram på morsans golf, nu sen ett år sen jag fick körkort har jag åkt runt i den som bruksbil. Den har plågats rejält på is och asfalt, överhettade bromsarna flera ggr i vintras på isbana då man åker och vänsterbromsar hela tiden, fadade bromsarna rejält. Inget hände.

Har också överhettat dom på sommaren då man kanske kört lite väl inspirerat. Inga fel på skivorna för det..

GolfIIIVr6
10 maj 2009 · 187 Inlägg

Jag köpte biltema skivor till min gamla 940. Var inte så jätte noga med att köra in dem iof... men de slog sig rejält på bara ett par månader sad

Sen dess har jag kört brembo och zimmerman. Inte lyckats få dem att slå sig tongue

jes
10 maj 2009 · 582 Inlägg

vad är det för tillverkare på biltemas bromsar kolla upp det och snacka sen!!t.e.x biltemas kammremmar tillverkas av goodyear......

hej
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2009 · 13 733 Inlägg

jes skrev:
vad är det för tillverkare på biltemas bromsar kolla upp det och snacka sen!!t.e.x biltemas kammremmar tillverkas av goodyear......

fast det är skit samma vem f-n som gör delarna

en farbrik kan göra 100 olika hållbara saker

allt hänger på beställaren

medans
volvo säger att varje 1000 grej som tillverkas ska kontrolleras
kanske
skoda säger var 10.000 grej ska kontroleras

medans biltema kanske säger
skit i att kontrolera kör endå

derför är en sak från biltema billigare för att kontrolera kostar pengar
ibland får man en bra grej ibland får man rena skiten


vet en som köpte 10st 16T aggregat från biltema 1av 10 gick att balansera sad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
_Hagitch_
10 maj 2009 · 21 Inlägg

Tack för alla svar! Belägen har jag hört att dom inte är bra så dessa har jag köpt orginal i alla fall. Verkar som att det får bli orginalskivor ocksåsmile men va ju tvungen att kolla lite. Hade ju sett bra ut i alla fall tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang