5632
Sök

6.5" eller 6.9" i hatthyllan?

5 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Hej,

Jag kör en Renault Laguna -94.
Jag har verkligen noll kunskap om ljud, men jag är ute efter att få lite bättre ljud i bilen.
Jag har inga planer på att köpa slutsteg/baslåda.

Högtalarna fram är det inget problem med, men i hatthyllan har jag två 5.25", som inte låter något vidare.
En polare kan sälja två högtalare till mig för en billig slant, så jag behöver hjälp vad som passar bäst.
De jag kan välja mellan är två 6.9" (3vägs) - (Säkert felstavning, men "Sinnit Concept, Cheshire?)
eller två 6.5" (2väg) Sony xs f1724.

Behöver välja under helgen, så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig snabbt.

Tack på förhand! smile

16 197 Inlägg
8 maj 2009
problemet e ju de att den inbyggda effekten i stereon inte driver nå värre prylar.. ofta så låter billiga saker vettigare än dyra när man inte kör me slutsteg.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

5 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Hmm ok.
Men fram låter bra som sagt.. Om jag hade kopplat ur de där fram, hade de bakre låtit bättre då?
Jag har testat med annan stereo också utan större skillnad, vad skulle jag behöva isåfall?

Tack för svar..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
Om du nu inte ska ha baslåda så kan ju ett par vettiga 6x9or med slutsteg fungera bra i hatthyllan. Men som vanligt så ska du ju egentligen se till så att du har bra ljud fram först och främst, det är ju där du sitter. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du nu inte ska ha baslåda så kan ju ett par vettiga 6x9or med slutsteg fungera bra i hatthyllan. Men som vanligt så ska du ju egentligen se till så att du har bra ljud fram först och främst, det är ju där du sitter. wink

Haha, jo det är sant. Hade dock även vart gött om de inte bara lät som någon bankar på plast för dem som sitter bak.

Är det ens någon idé att sätta i 6.5or/6.9or bak om jag inte vill köpa slutsteg?

En fråga som känns lite dum, men man har ju kört flera andra bilar med originalhögtalare som liknar mina, som låter betydligt bättre bak. (Och min stereo är inte heller sämre).
Vad beror detta på, och kan jag göra något åt det?

16 197 Inlägg
8 maj 2009
Hjortenhag skrev:
ChriZtoffer skrev:

Haha, jo det är sant. Hade dock även vart gött om de inte bara lät som någon bankar på plast för dem som sitter bak.

Är det ens någon idé att sätta i 6.5or/6.9or bak om jag inte vill köpa slutsteg?

En fråga som känns lite dum, men man har ju kört flera andra bilar med originalhögtalare som liknar mina, som låter betydligt bättre bak. (Och min stereo är inte heller sämre).
Vad beror detta på, och kan jag göra något åt det?

problemet e att de e för mycke volym under hatthyllan för ett par små 5,25".. men testa me ett par vettiga 6*9" isf.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 693 Inlägg
8 maj 2009
6,5" ska inte vara något problem om det inte är värstingar förstås, men det antar jag att det inte var.

Men ska du ha 6,9" så är det att rekomendera ett slutsteg till.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
Nya bättre 5,25" kan också fungera om dom bara ska fylla ut lite för dom där bak. Men fördelen med 6x9or är att dom även kan spela bas rätt så bra, om dom får nog med effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Aha, tack.

Jo jag har hört att 6.9or ska kunna pumpa på lite mer med bas, och är jag rätt sugen på dem, men samtidigt som ni säger, så tvivlar jag på att de kommer gå bra utan slutsteg. (Åkte med en polare i veckan som har 6.9or i hatthyllan utan slutsteg, och det lät väldigt bra, därför jag blev fundersam..)

Nya 5.25 hade vart smidigt så man slipper göra om hatthyllan, men hade vart roligt att gå upp någon storlek också.

Men om jag inte vill ha slut, borde 6.5orna ge bättre ljud då? Vill förstås att det ska vara lite bas, men bilen behöver inte "hoppa". ;p
Senast redigerat av Hjortenhag (8 maj 2009)

4 693 Inlägg
8 maj 2009
6x9" ger mer bas, men köp några lite klenare saker då. Inte några med flera hundra watt

Booyakasha!

4 693 Inlägg
8 maj 2009
http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … 92-p78264/ billiga och lagom starka skulle jag tro

Booyakasha!

5 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Gött.

Förstår mer nu, vad som händer när jag sätter in vad och varför ;P

Skönt forum, snabba och bra svar.

4 693 Inlägg
8 maj 2009
Japp, här får man veta mycket. Dom som inte vet, frågar och dom som vet, svarar.

Booyakasha!

Sök