Opel Calibra 8v turbo bygge!

Siko
27 maj 2009 · 168 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/103287/669747_w7jtc4.jpg
Så nu blir det en liten paus med bygget, skolan har blivit för mycket gjusst nu så, men intercooler, tryckrör och dumpventil , pysventli samt mätare och slangar etc är på väg nu så mer bilder kommer snart, hej å hå^^

Tommy_F Dkv
28 maj 2009 · 592 Inlägg

Trevligt project! Hade samma planer på min calibra fast la det på is,... Hur mycket tänker du ladda? Och hur ska du göra med soppan? Extrasprut? Och vad blir det för ic, dump mm? Skulle va roligt med en lite mer detaljerad plan smile

Själv hade jag tänkt mig nåt i den här stilen på ett ladd vid en 0,5-0,6 bar:

* Progressiv bränsletrycksregulator, 1:1:2 ska köra på ca 3,5 bar.
* Beigea spridare ifrån c20xe (opel), flödar 214 cm3/min vid 2,5 bar.
* Extrasprut med 2st kallstartsventiler som slår igång vid 0,25 -0,3 bar.
* Ic ifrån en Saab og900 T16.
* Bypass/dump (återcirkulerande) ifrån Saab turbo.
* T25 turbo ifrån Saab 9000 2,3t.
* Egenbyggd 3" downpipe.
* Oljekyl ifrån Saab 9000 2,3t, 10 raders.
* Sandwichadapter för oljekylen.
* Öppet luftfilter (BMC dubbelkonat).
* Turbotrycksmätare med ett enkelt mätarhus.
* NGK BCPR7ES tändstift.
* Spännd luftmängds mätare, ca 7kugg till att börja med.
* Tryckrör byggs av avgasrörs delar.
* Stålomspunna och div andra slangar för olje till/från försel till turbon osv.
* Vevhusfilter på vevhusventilationen istället för vevhusvent slangen så att laddtrycket
inte kan komma från insuget och in i vevhuset... och pluggar då anslutningen på insuget.
* Grenröret behåller jag orginal och bygger en abdapter till turbon bara, blir lättast så.
* + en del småkrafs som tex: Banjobult och Banjoanslutning, röda Vakuumslangar, röda siliconslangar,
slangklämmor, Y-abdapter, tryckvakt och en del annat smålull som jag nog kommer på sen...



Lycka till iaf! smile Tycker det är roligt att man hellre bygger turbo på sin 8v en att slänga i en vanlig 16v! Så kör på!! wink

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
LartiC
28 maj 2009 · 403 Inlägg

Kanske kan få inspiration av min Turbokadett  ? Det e precis samma motor jag har plockat ut runt 220-240hk

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456
Saab 9000 2,3 Aero "nyköpt av Bert Karlsson" (1994)
Saab 900 "BREDDAD" (1996)
Opel Kadett D "TURBOkonverterad GSI" (1981)
Tommy_F Dkv
29 maj 2009 · 592 Inlägg

LartiC skrev:
Kanske kan få inspiration av min Turbokadett  ? Det e precis samma motor jag har plockat ut runt 220-240hk

Helt klart! Fast trodde han skulle köra med oöppnad motor? därför jag undrade. Fast du kanske ska bygga om den "riktigt"?

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Siko
1 augusti 2009 · 168 Inlägg

Uppdaterar mig snart bygget har gått lång väg nu sen senaste uppdateringen, så seriöst jag kan och har råd med gör jag det.

Tommy_F Dkv
1 augusti 2009 · 592 Inlägg

Okej, men det låter ju roligt! smile Vad har du för setup just nu då? Roligt med c20ne turbo! smile

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Siko
1 augusti 2009 · 168 Inlägg

Japp, men motorn rasa lite smått, en kolv gick sönder, blåste den inte men den typ flagnasönder. så har bytt den pluss nya kolvringar sen nya vevlager , ramlager har införskaffat intercooler öppetluftfilter tryckrör massa silikonslangar , pysventil mätare. har somsagt tagit bort styrservon och ac så har lättat bilen en massa och ac tar ju bort minst 10 kusar eftersom den är så seg att dra igång och så väger den lite tongue så det nya som kmr nu är bilder från när motorn lyffts ur och sätts i, tyvärr gick min kamera sönder imellan renoveringen av lagrena så har inga bilder genom den fasen men en massa andra småbilder. planen jusst nu är att se till att motorn funkar felfritt efter renovering, sen ska turbon på igen då kmr flera bilder och kanske en film:P

LartiC
1 augusti 2009 · 403 Inlägg

Opel Astra 2,0 T packning årsmodell 98- 02 eller vad det e  står pall för Bra mycket mos ! 500hk lätt
Till att rekomendera.

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456
Saab 900 "BREDDAD" (1996)
Saab 9000 2,3 Aero "nyköpt av Bert Karlsson" (1994)
Opel Kadett D "TURBOkonverterad GSI" (1981)
Siko
9 augusti 2009 · 168 Inlägg

tack för tipset=)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang