5694
Sök

Problem med ljudet vid baslåtar

3 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Har köpt en ny stereo (JVC KDR301) till min v40 och kopplat in 6,9or där bak men har original högtalarna kvar där fram (disk instrumentbrädan, basdörr). Första dagen då allt kopplades in kunde man kräma på
riktigt bra med godkänt ljud (upp till nivå 40 lät det bra fram) men nu när jag spelar en låt som har lite bas i sig så börjar låten hacka fram (ljud upphåll ngn sekund 3 sekunders spelande osv).

Undrar vad det är detta beror på eftersom det har blivit sämre bara efter en dag, om det kommer en baslåt så kan jag aldrig spela över nivå 30 och ibland inte ens över 25 utan att det börjar hacka.

Jag funderade först på om det var originalhögtalarna som inte klarar av trycket men eftersom jag kunde dra på så mycket mer första dagen känns det konstigt.

Kan det vara något elfel?

Har stereon pajat?

Hur löser jag det?

Tacksam för svar

Jävel
2 018 Inlägg
10 maj 2009
Låter som att du har för lite effekt i stereon så att den inte orkar driva högtalarna och 6.9orna vid dom frekvenserna?
För som jag uppfattar hade du inget separat slutsteg till resten eller?
Bara en gissning.

You got to risk it, to get the biscuit :)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
10 maj 2009
har du bilen igång när du testar??

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

3 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Nej jag har inget slutsteg hade hoppats slippa den kostnaden men har haft på känn att det kan vara det som är problemet tyvär. Har koplat 6,9orna i original kablarna, dock har jag för mig att 6,9orna låter bra och att det bara är det fram som hackar.

Jag skulle visa en kunnig en gång och då hade jag bara tändningen på och då funkade det hur bra som helst, men när jag är ute och kör då är problemet där

303 Inlägg
10 maj 2009
inte så att nån kontakt till en högtalare vibrerar på nån plåtyta när de kommer bas eller dylikt så att de smygjordar lite ibland?

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Men om bara en högtalare smygjordar så borde inte ljudet försvinna i alla.
Snarare att det är något glappt i stereon.
Var du bakom stereon när du kopplade in ditt nya ljud?
Kanske kom emot någon kabel då så den sitter löst.

Booyakasha!

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Jaha okej. Jag får väl tro på dig, men gäller det nyare grejer bara? Det blir inte så på gamla hemförstärkare iaf, det vet jag.

Booyakasha!

3 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Jag har tagit ut stereon och kollat så alla kablar sitter i som det ska, det där med kortslutningen, hur kan jag hitta var den ligger emot, är jag tvungen att ta ut originalhögtalarna och linda lite eltejp om jag hittar något?

Jag tycker det konstiga är att det inte hände när jag bara satt på tändningen, då funka det perfekt men när jag är ute och kör så händer det. Känns som något el fel eller nått

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 maj 2009
Softis> Äldre och nyare hemmaförstärkare har som i bilsteg separata transistorer som samverkar i förstärkardelen. Dessa segment brukar alltsom oftast vara separerade kanalmässigt medans i billigare hemma (microanläggningar) och i bilenheter så sitter dte en komplett förstärkarmodul med transistorerna inbyggda (enkelt förklarat) som bara är separerade siganalmässigt, så om en kanal kortsluts så stängs hela model ner.

remie> Enklaste som jag ser det är att lossa högtalarna och kontakten till enheten och använda en multimeter med summer.
Sätt multimetern till en jordpunkt i bilen och sätt sedan plus mot en kabel, detta gör du med varje kabel. Får du en ton på ngn kabel så har du kortisen i den kabeln. I det läget skulle jag bytt kabeln.

Varför det inte funkar när du kör är att bilen vibrerar, kablar skakar och kan då få kontakt mot jord medans när bilen står still så ligger kablarna stilla och kanske i ett läge där dte inte kortar. OM det nu är kortis.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök