MB 300td projekt..

Simppi too fast to live, too young to die
9 april 2006 · 357 Inlägg

hej alla.
jag tänkte ta och fixa till min Mercedes lite grann...vet att motorn håller väldigt bra , tål mycket fast den e original... det e alltså en Mercedes 300 turbodiesel (tourist) 1984 (123)... detta innebär alltså att den har automatlåda...endast kört ca 25000 mil med den.
vet inte exakt men turbon lär ladda ungefär 1,5 bar original, och utan några ändringar i motorn ska den hålla runt 3 bar...tänker dock inte ladda så mycket (kanske 2 - 2,5 bar?), vill väl inte ha sönder den direkt när den e i så fint skick. en cooler tänkte jag också kunde få tjänstgöra i bilen...
men nu undrar jag om automatlådan håller påfrestningen... de e ju ganska bra vrid i dieseln också så...?? nån som vet eller har synpunkter?

kommer också göra nåt åt utsidan på bilen men inte så mycket. tänkte slänga på ögonlock, kanske sänka bilen lite...och sist men inte minst ska den ha 18" kromfälgar under... detta är ju nu en kombi och dom har inte världens snyggaste bakljus... undrar om nån sett några andra baklysen åt sådana bilar? och vita blinkers fram?

tacksam för tips och synpunkter! smile

Diesel Linus
12 april 2006 · 106 Inlägg

Vita blinkers finns hos realcar för typ 500:-
Det låter som ett häftigt projekt men det där med att ladda 2 bar tror ja inte på!

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!
Simppi too fast to live, too young to die
12 april 2006 · 357 Inlägg

okej tack för det! ska kolla där.
en här från grannkommunen lär ha laddat 3 bar på en original w123 diesel ...men man vet aldrig med rykten .. ska nog va lite försiktig med att ladda, köper en laddtryckmätare först så jag ser hur mycket den laddar original, sen får man se hur mycket man vågar ta ur den...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang