BMW 325 e36 (A) jag hade en SAAB 900 som första bil (eller hade en escort innan men den räknas inte ) väldigt drift säker och går att piffa upp för en billig peng. annars rekommenderar jag 206:an eller civic vet dock inte hur de är i försäkring
740 ja dom är ju inte extremt fula (A) och går knappt få snygga (ifall man inte breddar och håller på) så köp inte en sådan visst drifsäker och bakhjulsdrift så som vinterbil är den väl helt okej MEN ENBART SOM VINTER BIL! SNÄLLA!
Senast redigerat av MikeyMouse (12 maj 2009)
VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!
Jag provkörden en Bmw 325 E36 i helgen och det var faktist en riktigt kul bil när det svängde. Billig är den väll kanske inte men desto roligare. Annars är väll opel Calibra en idé
Håller med de som sagt Bmw E36, underbar bil och en bra och rolig förstabil.
OM du inte vill ha Bmw, så går det att hitta Saab billigt numera och det är lätt att få en massa hästar i en sådan. Men det är lite mer rakt fram bil än nånting man slänger runt i kurvor...
Lycka till med köpet!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Eftersom budgeten är begränsad till runt 20 så hade jag nog valt en golf 3 gti Dom finns ibland för billigare peng Se till att dom är besiktade och skattade nyligen så du inte behöver ha det bekymret direkt. Går få ganska fina för inte så mycket pengar och det är ganska lätt att laga om man är lite händig
740 är ju annars en bra bil men drar mycket soppa i stan och är ju inte så snygga. Då är ju hellre en 940 att föredra men även den drar tyvärr mycket soppa:/
Tkr tråden börjar balla ur..effekt är väl inte det bästa om man är nybliven körkortstagare? Trimma så får du si och så mkt HK, den är snabbast osv...
Ingen som har försäkring och skatt i bakhuvudet? Kompisen hade en 9000 2.3T som förstabil för 2 år sen, tyckte inte han gjorde mkt mer än att tanka så fort han tryckte på gasen..
Mitt tips till dig: Köp ngt litet som har en motor på 1.8-2.0 L som väger runt tonet och du får en rolig och relativt ekonomisk sommar med många roliga mil!
Har funderat på volvo 740, men är det värt det? Dom rostar väl ganska kraftigt och drar rätt mycket va?
Trevlig, lättmekad, riktigt bra enligt Svensk bilprovning, hög kvalitet, gott om delar överallt, tuff, fantastisk säkerhet för åldern. 740 GL -88 tar ca 0,88 bl körning. 88- har bra rostskydd. 740/940 brukar fortfarande kallas bästa begagnatköp i tester om man söker en stor bil för liten peng. Mina personliga åsikter om 740 är att de är skitsnygga som original eller rätt stylade. Är de däremot småskabbiga eller volvoraggarstylade med turbofälgar utan täckbrickan i mitten, klistermärken, tydlig framrutestreamer, bortaget märke i grillen, två ton skit i backspegeln, rakt eparör, julaklädsel o s v ser de förjävliga ut! Exempel på lyckad 740: http://www.garaget.org/?car=61540 Trafikmagasinet, 740 http://www.youtube.com/watch?v=LmMFaUPodQ4
Jag rekommenderar starkt att du gör som en annan. Köper dig en gammal alfa! Går dog inte att få mer kul i kurvorna för pengarna. En fin 155:a kan du få för 20k, och snygga är dom.
Kanske en BMW 318 eller en 320. Hyffsat billiga i drift och försäkring. BMW brukar ju oftast ha bra körglädje i sina bilar. Inte någon pygmé-bil heller. Och BAKHJULSDRIFT! :d
Snygga och snygga, en 740 har ju iaf lite pondus Dvs finns många andra bilar från samma period som ser mesigare ut. Perfekt förstabil att mecka med, jag håller ju på med min andra nu Driftsäkra om man inte kommit över värsta haschbilen från ghettot som 10 pers redan har haft som förstabil och aldrig bytt olja på.
Förstabilen fick jag rostlaga lite golv och hjulhus, byta en generator samt två bromsok under 3 år. Nuvarande har jag fått byta ett halvljusrelä och ett gäng glödlampor som har med driftsäkerheten att göra på lite över två år.
Sen får man räkna med rost på alla äldre bilar som har gått i trakter det är det saltas osv.
Edit: Snyggaste bilen som räknats upp i denna tråden lär ju vara Saab 9000 med låga fronten från tidigt 90. Den bilen är även säkrare än dom andra som räknats upp så känns ju som ett jäkla bra val som förstabil.
Tkr tråden börjar balla ur..effekt är väl inte det bästa om man är nybliven körkortstagare? Trimma så får du si och så mkt HK, den är snabbast osv...
Ingen som har försäkring och skatt i bakhuvudet? Kompisen hade en 9000 2.3T som förstabil för 2 år sen, tyckte inte han gjorde mkt mer än att tanka så fort han tryckte på gasen..
Mitt tips till dig: Köp ngt litet som har en motor på 1.8-2.0 L som väger runt tonet och du får en rolig och relativt ekonomisk sommar med många roliga mil!
Mvh
EmilHammarlund skrev:
XombeR skrev:
Har funderat på volvo 740, men är det värt det? Dom rostar väl ganska kraftigt och drar rätt mycket va?
Trevlig, lättmekad, gott om delar, tuff, fantastisk säkerhet för åldern. 740 GL -88 tar ca 0,88 bl. a körning. 88- har bra rostskydd. Bästa köp!
Saab 900, korcksäkrare än en 740, billig försäkring och skatt, 2 liters motor och god komfort (bättre än golf och peggorna iaf)
Säkerhet Saab 900/9-3 enligt Folksam 94-98 medel 98-02 säkrast
Om man bortser från att Folksam räknar 740 att ha ' Bra Säkerhet ' och Saab 900 (OG och NG) som medel när det gäller personskador vid fordonskollisioner