Bra, Billig, Snygg bil för en 18åring?

Hellquist
20 maj 2009 · 499 Inlägg

Ollieee skrev:
Självklart måste man ju lägga in ett gott ord för BMW e36!

Jag har sett en hel del e36 i olika motorstorlekar för under 20k. Fick min egen 97:a för under 20k.
2,5l sexa, bakhjulsdrift osv = riktigt kul!

Plus att den är ganska snål om man vill. Jag kör med en hel del gaspådrag och den drar cirka 0,8l/milen i snitt.

Dom känns moderna och gedigna inuti jämfört med många andra bilar från samma tid. Dessutom får det lätt att piffa upp dem utvändigt om man vill.

Nu har jag sagt mitt iaf! smile

Det tråkiga är att det ska till en M3 om det ska bli lite att åka med. De andra är ju otroligt trötta. Som första bil kanske än 328 kan vara något? Då är ju det mesta kul. De ligger fint på vägen osv men skulle må bra av effekt.

850 Turbo hade jag satsat på. Jag har en av varje och hade valt Volvon före BMW..

Senast redigerat av Hellquist (20 maj 2009)

Hellquist
20 maj 2009 · 499 Inlägg

Elda skrev:

steifan skrev:
En polare hade en Saab 900 T16 APC 4-d '84 som förstabil med strax över 20 000 mil på mätaren.
http://www.garaget.org/?car=14259 Gick ett år innan han spräckte växellådshuset ironiskt nog.
Skoj bil dock smile Riktig svensson-OG-9-3-killer på rakorna wink (måste vart nån 2,0 med väldigt litet t som utmanade när jag testkörde tongue)

EDIT:

og9-3

1450 kg
205 hk

0.14~ hk/kg
VS

og900


1370 kg
175 hk

0.12~ hk/kg.


MEN, og900 har en mycket lägre utväxling vilket gör att i farter under 200 försvinner den smile

Mja, du får ju räkna tvärt om.  7kg/hk och 7,8kg/hk. Det är stor skillnad. Är ju ett helt kg till att släpa på...

Satsa på överladdat!

hogberg Lärare
20 maj 2009 · 50 Inlägg

XombeR skrev:
Bra = en bil som inte reservdelarna kostar en förmögenhet till, en som drar lite, komfortabel och har relativt bra funktioner smile

Det låter som du är ute efter en Smart Fortwo... Bränslesnål, vilket är bra då man vill köra mycket. Hyffsat billiga reservdelar. Ofta AC och annan rolig utrustning.  Kul, modern bil med gokartkänsla, och om du är bra på att pruta, kan du få en för ca 20.000:- på blocket... P.S Skatten är låg och försäkringen ok, dessutom slipper du tre baksäteschaufförer, vilket också kan vara bra när man inte är så erfaren i trafiken.

Lycka till!

"Om något funkar, skruva sönder det och kolla varför!"
Holiace
21 maj 2009 · 1 754 Inlägg

En Galant GTI eller Lancer GTi kanske skulle vara något?
0-100 på 9 resp. 8 och drar inte så mycket heller.

Senast redigerat av Holiace (21 maj 2009)

Jag kan inget om allt.
XombeR Vill lära mig ALLT!
21 maj 2009 · 29 Inlägg

Holiace skrev:
En Galant GTI eller Lancer GTi kanske skulle vara något?
0-100 på 9 resp. 8 och drar inte så mycket heller.

Aaa har funderat på Galant med smile
Men, saab elle Galant? vad tycks? Eller kanske en volvo v eller s model?

Nybörjare när det kommer till bilar :)
Team-Adolfsson Gödseldräng
21 maj 2009 · 4 529 Inlägg

mercedes 190 2.6 wink
eller en 2.5 16v om du har gott om pengar tongue

Oceanmist Emelie Hallberg
21 maj 2009 · 829 Inlägg

Köpte en  740 nyligen och är otroligt nöjd smile dock är den i kanonskick men den drar ju en del hmm

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
21 maj 2009 · 3 404 Inlägg

XombeR skrev:
Jag har funderat på denna, kanske inte just DEN bilen, men samma model osv: http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 23&w=3

Vad tycker ni?
Fördelar/nackdelar med saab 9-5?

Saab är väldigt trevliga bilar, bra utrymmen, ok komfort, spänstiga, trevliga att köra, GRYMMT MYCKET bil för pengarna osv.

Vad gäller soppa så drar min ca 0,7-0,85 i 110-120 och 0,9-1,1 blandat (med mkt köer), en 9-5 SC 2.0t ligger mest för jämnan på 0,9, borde bli aningen snålare med 2.3T

Både 9000 och 9-5 är riktigt bra bilar, det finns dock en del att kolla på innan man slår till. Är allting som sig bör så har jag svårt att tro att du hittar en bättre bil för pengarna (fråga på STCS vad du bör leta efter).

Försäkringarna är dock en mindre rolig historia, men vilken bil är det när man är 18år? tongue

Senast redigerat av TenZer (21 maj 2009)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2009 · 13 754 Inlägg

ewrs skrev:
Hello! Jag fick en varning innan för att jag skrev att Volvo 740 var fula och aldrig gick att få snygga, plus att de drar mycket bensin. Säger inget mer, men nu vet du det. big_smile

En Golf 2:a med klarglaslyktor, emblemlös grill o.s.v. röstar jag för! smile

/ewrs

dom är faktist inte helt fel
faktist roliga att köra oxå..
har tagit fram min mk2 golf ur gömmorna
eftersom jag ska sälja min 855turbo
visst den är inte i närheten av lika pigg som en 300hk 855:A
men den är helt klart rolig
och verkligen inte ful

jag har en Cl som jag själv utrustat med "gl paketet"
väljer man en Gti så får man vara bredd på att försäkringen blir SVIN dyr

om jag skulle välja en bil som 18åring skulle valet stå mellan
854 2.5se,940 2.3s,Golf mk2 ,pegutt 206 av sniknare modell

enda anledningen en volvo kan ses som en fördel är att dom inte kostar flera miljoner
mk2 golfen är nästan den vättigaste 18års bilen
nu har jag passerat 18års gränsen med 13år smile
men jag gillar fortfarna att köra dessa mindre bilar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Smiley Legitimerad Lamphållare
21 maj 2009 · 369 Inlägg

Bmw 525 med m50b25 motorn, ca 190hk, toppar 250km/h, bra väghållning, snygg kaross, drar ca litern per mil, borde kunna hitta en fräsh för 20tusen.

Annars finns också Bmw 520i samma block som i 525an, 150hk drar ca 0,8l milen, du bör kunna få en riktigt fräsh för 10-15tusen dvs samma pris som volvo 740, fast bmwn är snyggare, har mer effekt och drar ungefär samma som 740in om inte mindre.

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
jajjaj Avstängd
21 maj 2009 · 103 Inlägg

Köp  en honda civic vti och du ångrar dej alldrig , jag lovar dej !!

Puttski
21 maj 2009 · 250 Inlägg

Tycker definitivt att du ska köpa dig en Golf, antingen 2a eller 3a det e vilket som..

Jag har ju en Golf 3 Gti 16v och den är ganska rolig att köra, 150 hk o ganska lågt växlad så den accelererar bra. Drar ca 0,85 - 0,9 när man trycker lite hårdare på gasen. Körde ecodriving med den o kom ner till 0,62 i förbrukning, det var jag riktigt nöjd med.

Antalet mil är inte så viktiga, kolla istället antalet ägare och hur den är i skicket. Golfarna är mycket hållbara bilar som är billiga att styla och har mycket billiga reservdelar.

Volkswagen - Das Auto
XombeR Vill lära mig ALLT!
22 maj 2009 · 29 Inlägg

Ok, jaa kanske blir en golf endå då big_smile

Nybörjare när det kommer till bilar :)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 maj 2009 · 3 404 Inlägg

Köp inte en Golf... Tråkigare bil får man leta efter, allting är så "perfekt" så det blir grymt tråkigt och inredningen är bland det tråkigaste jag varit med om. Har visserligen aldrig kört en Golf men åkt med, meckat samt kört andra folkor modell mindre.

Köp då hellre en 740 i så fall, det enda jag kan komma på som är bra måste va försäkringarna som jag har för mig är helt ok. Annars nja, men prova och bilda dig en egen uppfattning

Senast redigerat av TenZer (22 maj 2009)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Liemann Turbo behov
22 maj 2009 · 72 Inlägg

Jag säger som min far sa när jag tog körkort.. Köp en bil som tar dig från A till B.
Skaffa vad du vill sen när du har inkomst och har råd att tanka/försäkra.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
23 maj 2009 · 3 404 Inlägg

Liemann skrev:
Jag säger som min far sa när jag tog körkort.. Köp en bil som tar dig från A till B.
Skaffa vad du vill sen när du har inkomst och har råd att tanka/försäkra.

Eller så köper man en bra, rolig, bekväm och praktisk bil som tar dig från A till B som inte kostar skjortan från början wink Den som endast ser bilen som ett transportmedel har nog hittat fel forum...

Senast redigerat av TenZer (23 maj 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Jagkallasempe
23 maj 2009 · 11 Inlägg

Ta en volvo 740 som första bil smile Billig, snygg och bra wink

azXig Finlirare
23 maj 2009 · 478 Inlägg

En del här verkar tro att man kan få äta kakan och ha den kvar.
Tex det går inte att få en bil som är:
#Snabb
#Urstark
#Bensinsnål
#Kul att köra
#Bra komfort
#Lätt
#Bra väghållning

Allting handlar om kompromisser. Vill man ha en snabb bil med många hästar så måste man räkna med att den kommer bli törstig. Vill man har bra komfort så får man ingen vidare väghållning kanske för en hyffsat billig bil. En Volvo 740 HAR helt enkelt bättre komfort jämfört med en Golf från samma årtal. Men sen har den ju ingen väghållning heller. Oftast har tyngre bilar bättre komfort iaf.

Så du får ställa dig frågan:
Snabb/stark och törstig eller Långsam/Svag och snål
Bra komfort eller bra bra välhållning

kenny_crx
23 maj 2009 · 836 Inlägg

azXig skrev:
En del här verkar tro att man kan få äta kakan och ha den kvar.
Tex det går inte att få en bil som är:
#Snabb
#Urstark
#Bensinsnål
#Kul att köra
#Bra komfort
#Lätt
#Bra väghållning

Allting handlar om kompromisser. Vill man ha en snabb bil med många hästar så måste man räkna med att den kommer bli törstig. Vill man har bra komfort så får man ingen vidare väghållning kanske för en hyffsat billig bil. En Volvo 740 HAR helt enkelt bättre komfort jämfört med en Golf från samma årtal. Men sen har den ju ingen väghållning heller. Oftast har tyngre bilar bättre komfort iaf.

Så du får ställa dig frågan:
Snabb/stark och törstig eller Långsam/Svag och snål
Bra komfort eller bra bra välhållning

Ta bort urstark från listan så säjer jag crx så har du alla dom kriterierna som du skrivit upp där!

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Rock-Star
23 maj 2009 · 2 982 Inlägg

bmw E39.
520

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang