6495
Sök

Fråga ang strömkabel tjocklekar

303 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
har märkt att de skrivs 21mm2  å 30mm2 osv osv.
förstår inte riktigt måttskalan då ja alltid sagt 8mm kabel 10 mm osv
ta 21mm2 kabel t.ex hur tjock är den i mm om man mäter rakt över den?

måste bara beta detta:)

mvh

660 Inlägg
13 maj 2009
_blitz_ skrev:
har märkt att de skrivs 21mm2  å 30mm2 osv osv.
förstår inte riktigt måttskalan då ja alltid sagt 8mm kabel 10 mm osv
ta 21mm2 kabel t.ex hur tjock är den i mm om man mäter rakt över den?

måste bara beta detta:)

mvh

Man räknar i kvadratmillimeter, alltså hur många kvadratmillimeter koppar det är...

Vet inte riktigt hur jag ska förklara då jag antar att dom flesta borde veta detta då det är grundskolematte... Hoppas det går bra i ditt sökande efter svar!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 maj 2009
Att ange en kabels grovlek i diameter blir svårt (om man nu inte bara mäter ledaren) då isoleringen är olika tjock på olika kablar. Men en 21mm2 kabel tex är ca 6.5mm i diameter (ledaren då alltså).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ljudfantast
1 372 Inlägg
13 maj 2009
för att räkna ut en area tar du radien ggr radien ggr pi om jag inte misstar mig. Så kör uträkningen baklänges för att kunna mäta rakt över kabeln om du skulle vilja det, men varför skulle du vilja göra det?

303 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
hehe ja känner mej lite dum nu^^ ja vet hur man räknar ut de men jag frågar pga att när ja köpte strömkablar på mds köpte jag 8mm kabel å inte 8 kvadratmm kabel... men då måste ju i själva verket 8mm kabel vara 50mm2 om jag inte misstar mej.
men tack för hjälp iaf! men tror de är med isoleringen också...tycker alla leverantörer borde köra med samma system=/

mvh
Senast redigerat av _blitz_ (13 maj 2009)

1 915 Inlägg
13 maj 2009
På hemsidan så har de endast mm2 kablar att sälja 8-50mm2 i storlek.

vad kostade kabeln du köpte per meter ?
27kr/m (8mm2) eller 169kr/m (50mm2) ?

_blitz_ skrev:
hehe ja känner mej lite dum nu^^ ja vet hur man räknar ut de men jag frågar pga att när ja köpte strömkablar på mds köpte jag 8mm kabel å inte 8 kvadratmm kabel... men då måste ju i själva verket 8mm kabel vara 50mm2 om jag inte misstar mej.
men tack för hjälp iaf! men tror de är med isoleringen också...tycker alla leverantörer borde köra med samma system=/

mvh

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök