2620
Sök

JBL GTO1214 eller GAS ALPHA 1225X

278 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
Tjena, är ny här på garaget och har precis införskaffat mig en bil. Nu hade jag tänkt bygga lite ljud i bilen men jag vet inte vad jag ska ha för bas/slutsteg.. Så nu tänkte jag fråga er vad man ska ha för saker, jag äger en golf gti om det är till någon hjälp xD.... Jag har hittat 2 olika sorters basar jag tänkte köpa men jag vet inte vilken av dom man ska ta, självklart vill jag att det ska bli billigt men även ska det bli bra ljud ofc.

bas nr 1 : http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca … s_id=16125

Bas nr 2 : http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U3100

Steget som jag hade tänkt : http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U4000

JBL basen är ju 1000 kr dyrare typ men den är kanske mycket bättre? jag vet faktiskt inte. Men somsagt vill ju ha så bra ljud som möjligt också men jag tror jag ska köra på de steget som där är länk på iallafall..

Jag ska även bygga låda själv osv. Kom gärna med andra förslag som är bra.

Mvh Fabbe

87 Inlägg
14 maj 2009
ja tror att Gas basarna duger bra och så e dom billigare också.ska du ha portad eller sluten låda.

278 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
jimmy_s skrev:
ja tror att Gas basarna duger bra och så e dom billigare också.ska du ha portad eller sluten låda.

Jag tänkte ha portad låda. Men Man kanske ska satsa på 3 gas basar då istället för 2 jbl ? smile

87 Inlägg
14 maj 2009
Ja tror att jbl basarna passar bättre i portad låda.Men de e bara va ja tror ja vet inte:)

278 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
jimmy_s skrev:
Ja tror att jbl basarna passar bättre i portad låda.Men de e bara va ja tror ja vet inte:)

Hehe okej, jag vet inte själv faktiskt men folk säger jbl basarna är bättre. Någon mer som kan svara ? tongue

205 Inlägg
14 maj 2009
Jag har JBL (http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … f=prisjakt)

och hade GAS innan med 2st 12". Vilket skämt GAS var, helt klart..

JBL!

16 197 Inlägg
14 maj 2009
robstar skrev:

JBL!

vet inte om ja kan hålla me dig där..  men men smaken e ju som baken.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

278 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
robstar skrev:

JBL!

Okej aah det är ju domdära basarna jag är inne på också i den lådan du har, vilket steg kör du på basarna ?

278 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
robstar skrev:

JBL!

vet inte om ja kan hålla me dig där..  men men smaken e ju som baken.

Hehe har du GAS eller ?

4 693 Inlägg
14 maj 2009
Kolla hans bil, X antal GAS basar. 40 om jag inte minns fel.

Men jag har haft en JBL 1214. Jag har orginal lådan kvar, men basen är trasig. Men den höll i 2 år av dunkade varenda dag på nästan högsta volym.

Fick bakrutan i min dåvarande Volvo 343 att svajja big_smile

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 maj 2009
Vilken bas du väljer är mindre intressant, det som kommer spela roll är installationen, som alltid. Men om nu valet står mellan 3st GAS basar eller 2st JBL så tycker jag nog att du ska välja JBL, lättare att få till en bra låda till färre basar. Och effekt har du ju så det räcker till med det steget (förutsatt att du har nog med batterier och rejäla kablar).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

278 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vilken bas du väljer är mindre intressant, det som kommer spela roll är installationen, som alltid. Men om nu valet står mellan 3st GAS basar eller 2st JBL så tycker jag nog att du ska välja JBL, lättare att få till en bra låda till färre basar. Och effekt har du ju så det räcker till med det steget (förutsatt att du har nog med batterier och rejäla kablar).

Batteriet vet jag inte hur det är, det är original tror jag, det har varit ljudbygge i bilen förr så Strömkabeln är dragen och även RCA kabeln,  jag har inte mätt hur tjock strömkabeln är men jag skulle gissa på runt 35-50mm2 och även jordkabeln är så tjock. Men jag tror jag kommer satsa på 2 jbl basar för dom verkar vara bra, ska bara få måtten uträknade av en kompis. Men tror du det blir plats i kofferten med dom 2 basarna i en baslåda ?

278 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:

Men jag har haft en JBL 1214. Jag har orginal lådan kvar, men basen är trasig. Men den höll i 2 år av dunkade varenda dag på nästan högsta volym.

Varför gick den sönder tror du ? vill ju att mina ska hålla längre än 2 år iaf xD

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 maj 2009
fabbemannen skrev:
ChriZtoffer skrev:

Batteriet vet jag inte hur det är, det är original tror jag, det har varit ljudbygge i bilen förr så Strömkabeln är dragen och även RCA kabeln,  jag har inte mätt hur tjock strömkabeln är men jag skulle gissa på runt 35-50mm2 och även jordkabeln är så tjock. Men jag tror jag kommer satsa på 2 jbl basar för dom verkar vara bra, ska bara få måtten uträknade av en kompis. Men tror du det blir plats i kofferten med dom 2 basarna i en baslåda ?

Notera att jag skrev batterierna! wink Man brukar räkna med ett batteri per 1000Wrms och om du inte vet hur det är så tycker jag verkligen att du ska ta och fixa ett till eller byta ut det. Generatorn då, är den original? Hur mycket är den på?

Att få plats med dom lär väl inte vara några problem, beroende på vad du bygger i för bil och hur du bygger dock. Men om det är Golfen så ska det då inte vara några som helst problem. 4st 12" basar däremot är lite trångt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
14 maj 2009
fabbemannen skrev:
Softis skrev:

Varför gick den sönder tror du ? vill ju att mina ska hålla längre än 2 år iaf xD

Jag köpte ett nytt steg till lådan och fick mycket bättre ljud och då kunde jag inte låta bli att spela frevensljud på högsta volym bara för att det var så fränt big_smile Men efter en timme så skar den.

Hade det vart musik hade det aldrig hänt, nu var det tyvärr inte musik.

Booyakasha!

4 693 Inlägg
14 maj 2009
BRLs låda med dubbla såna är Mått: (bxdxh) 905x375x320x455mm

Booyakasha!

278 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
fabbemannen skrev:
ChriZtoffer skrev:

Notera att jag skrev batterierna! wink Man brukar räkna med ett batteri per 1000Wrms och om du inte vet hur det är så tycker jag verkligen att du ska ta och fixa ett till eller byta ut det. Generatorn då, är den original? Hur mycket är den på?

Att få plats med dom lär väl inte vara några problem, beroende på vad du bygger i för bil och hur du bygger dock. Men om det är Golfen så ska det då inte vara några som helst problem. 4st 12" basar däremot är lite trångt.

Enligt kvittona så är där ett nytt batteri isatt år 2005, generatorn vettifan men jag tror den är original faktiskt, jag vet iallafall att där varit ljudbygge en gång i tiden. Jag vet inte vad generatorn ligger på heller hmm vet inte hur jag kollar upp det heller får väl försöka titta på generatorn eller ngt för det står inget i instruktionsboken, inte vad jag kan hitta iaf hmm.

Hehe kofferten är ändå ganska stor i dem faktiskt xD

278 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
BRLs låda med dubbla såna är Mått: (bxdxh) 905x375x320x455mm

okej de måtten borde inte vara några problem iaf! Så storleken är det nog ingen fara med smile Men dunka basen på bra annars då ? vilket steg körde du med då när basen spela som bäst?

4 693 Inlägg
14 maj 2009
Jag hade ett Rockford Fosgate P2002. Det dunkade som bara satan kan jag lova. Kör du sen med dubbla big_smile Grattis säger jag då!

Booyakasha!

278 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Jag hade ett Rockford Fosgate P2002. Det dunkade som bara satan kan jag lova. Kör du sen med dubbla big_smile Grattis säger jag då!

Var inte de steget för litet egentligen ? yikes steget jag ska ha har mkt mer effekt iaf xD borde kunna spela på ganska bra med 2 st sånna basar och de steget wink

Sök