Byta högtalarkabel?

ittzy
14 maj 2009 · 8 Inlägg

Hej nu har jag rivit ut all inredning i min bil och tänkte passa på och dra nya kablar undra om det behövs att byta ut de original högtalar kablarna eller bara köra på dom.

Hoppas ni förstod min fråga. smilesmile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
14 maj 2009 · 5 650 Inlägg

beror vell helt på vad de är för högtalare  du har. haru tex original högtalarena och de funkar så äre ju bara onöidgt byta kablar om de inte är nå fel på dom. äre lite värre högtalare kanske de är bättre med lite fetare kabel

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
ittzy
15 maj 2009 · 8 Inlägg

Ja har bytt ut alla högtalare till GAS högtalare. Men blir det någon skillnad om jag byter ut kablarna lr spelar det ingen roll?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Om du kommer använda slutsteg och i framtiden kanske köpa bättre högtalare så kan det vara värt att byta kablar ja, men det gör ingen direkt jätteskillnad när det gäller högtalarkabel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
15 maj 2009 · 16 195 Inlägg

ittzy skrev:
Ja har bytt ut alla högtalare till GAS högtalare. Men blir det någon skillnad om jag byter ut kablarna lr spelar det ingen roll?

ofta e orginalkablarna väldigt tunna så visst kan man märka skilland om man byter dom smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kalle_kalle
15 maj 2009 · 2 914 Inlägg

kör på 2.5 mm2 kabel (löns inte tjollra på med småsummor om man inte är pank).

michieff ljudfantast
15 maj 2009 · 1 372 Inlägg

17 kr/m på kjell o co. Bra syrefattig koppar, klart billigast efter biltema

/Mvh

Soderqvist
15 maj 2009 · 660 Inlägg

Har själv testat både kjells och Biltemas högtalarkabel och efter det så går jag alltid till en ljudaffär och köper kabel.. Fråga mig inte varför då det inte var fel på någon av kablarna, är väll bara det att dom "riktiga" kablarna liksom känns mer som kvalité och ser bättre ut

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
ittzy
15 maj 2009 · 8 Inlägg

Så ni tycker jag ska byta kablar? Men vad hjälper de större kablarna till skillnad från original kablarna? För när man köper högtalare får man med en högtalar kabel och den är oxå tunn.

michieff ljudfantast
15 maj 2009 · 1 372 Inlägg

Soderqvist skrev:
Har själv testat både kjells och Biltemas högtalarkabel och efter det så går jag alltid till en ljudaffär och köper kabel.. Fråga mig inte varför då det inte var fel på någon av kablarna, är väll bara det att dom "riktiga" kablarna liksom känns mer som kvalité och ser bättre ut

//Soderqvist

förstår inte ditt resonnemang. Det är inget fel på kablarna men du var paranoid/hade tvångstankar nog att byta ut dem? Låter helt sjukt i mina öron. Jag kan verkligen inte tänka mig att en person med medelkrav kommer kunna höra skillnaden på 2 olika märken av kopparkabel med samma area och längd.

/Mvh

michieff ljudfantast
15 maj 2009 · 1 372 Inlägg

ittzy skrev:
Så ni tycker jag ska byta kablar? Men vad hjälper de större kablarna till skillnad från original kablarna? För när man köper högtalare får man med en högtalar kabel och den är oxå tunn.

ja orginalkablar ger inte lika mycket kräm till högtalarna om du har steg inkopplat. Därför är 1,5 - 2,5mm2 rekommenderat av de flesta. Den kabeln som kommer med bör du alltså inte använda om du vill kunna kräma på ordentligt och har ett steg till.

/Mvh

Freddah850 Elektriker
16 maj 2009 · 139 Inlägg

ittzy skrev:
Så ni tycker jag ska byta kablar? Men vad hjälper de större kablarna till skillnad från original kablarna? För när man köper högtalare får man med en högtalar kabel och den är oxå tunn.

Jag tycker du ska byta ut óriginalkablarna mot ngra andra, har testat en del olika, men tycker att BILTEMAS är bäst, mångtrådig o flexibel smile Sen har den en EXTREM fördel tycker jag, och det är att på ena kablen (av 2) så står det biltema 2.5 bla bla... men hur som helst, den brukar jag använda som minus.
Bra mkt enklare en att behöva sumra o sånt jävulskap. Kablarna är inget som är något större betydelse, de från biltema är inte märkbart sämre en andra smile
Lycka till / Freddan

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
michieff ljudfantast
16 maj 2009 · 1 372 Inlägg

de e sant, köper du transparent så måste du märka ut minus från början smile, lättast är att ta en spritpenna och rita längst med minuskabeln/poluskabeln hela vägen på kabeln om du nu förstår vad jag menar smile så man kan skilja på dem.

_IsakssoN_
16 maj 2009 · 310 Inlägg

michieff skrev:
de e sant, köper du transparent så måste du märka ut minus från början smile, lättast är att ta en spritpenna och rita längst med minuskabeln/poluskabeln hela vägen på kabeln om du nu förstår vad jag menar smile så man kan skilja på dem.

Annars är de ganska lätt att hålla reda på sånt.. brukar alltid vara en av kablarna som har antingen text eller så är den nästan fyrkantig.

Men åter till topic, Ja, byt kablarna

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
michieff ljudfantast
17 maj 2009 · 1 372 Inlägg

isf måste jag "varna" för kjells kabel. den är rund på båda ställena och har nästan ingen text alls.

_IsakssoN_
17 maj 2009 · 310 Inlägg

michieff skrev:
isf måste jag "varna" för kjells kabel. den är rund på båda ställena och har nästan ingen text alls.

Då köper man inte kjells...

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
Pro_fxr jobbar påre
17 maj 2009 · 751 Inlägg

lr så tar man bara en multimeter och mäter i båda ändarna?smile innan man kopplar fast dem=)

Audi A5 (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang