2094
Sök

Primera p11, dåliga avgasvärden. Dör på tomgång när motorn börjar bli varm. AKUT.

Rapidoz
688 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Tjena folket, tänkte kolla om det fanns någon morgonpigg människa som har lust att tänka åt mig.

Jag håller just nu på med en p11 nissan primera som har höga avgasvärden hc=400+, co=6,30+
Samt så är lambdan på ca (0,7-0,8-0,9) Varierar ganska kraftigt som ni ser ibland.

Det jag gjort på bilen är att jag har bytt den övre syresensorn, testbytt fördelare/kamsensorn,
jag har bytt olja/filter.
tändstiften är nya, lmm:n är bytt samt luftfiltret.
Då bilen har varit stående i ca 3 år innan den kom ut på vägen så byttes även bränslet ut till ny.

Bilen sviktar dock ändå på tomgång och är nära på att dö flera ggr innan den tillslut dör.

Jag har rengjort spjällhuset också.

Lambdan ligger konstant på RICH vid tomgång men vid 2500V/m så pendlar den på bra och
resterande avgasvärden lägger sig inom idealnärden.

Min undring är om katalysatorn skulle vara dålig så skulle väl värderna även vara dåliga på 2500v?

Jag har även kopplat förbi bränslefiltrer för att minska risken att den kladdat ihop sig på något sätt.

Så nu...Vad kan problemet vara? känns som jag blir tokig och helt ärligt smått generad över att jag inte lyckas laga en bil med dåliga avgasvärden tongue

tack på förhand.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sök