6200
Sök

Tävlingsljudkvalite? och tips på 2 olika system

392 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Hejsan!

Har tidigare gjort trådar där jag frågat om tävlingsljud och denna gången har jag funderingar om framsystemet.

Jag är inställd på att tävla,  men har egentligen inte kunskapen utan bara starkt intresse..

Jag har funderat på 2 olika system, kitt och steg.

Alt. 1. HU: alpine cda-105ri                  http://cdr.jetshop.se/default.aspx    Artnr:CDA-105Ri

steg: audison srx 2.1                http://www.blekingebilradio.se/default.aspx     Artnr:au0010

kitt: Focal kit 165VR                  http://cdr.jetshop.se/default.aspx     Artnr:KIT165VR

Alt. 2. HU: alpine cda-105ri                  http://cdr.jetshop.se/default.aspx    Artnr:CDA-105Ri

steg: JBL GTO-752E                   www.brl.se      Art.nr. 285GTO752E

kitt: JBL P6560C                        www.brl.se      Art.nr. 285P6560C

bas kmr senare, koncentrerar mig fram först.

Det är främst alt. 1 jag funderar på.

Men det jag undrar över är hur långt räcker detta i tävling generellt? Kmr jag få kämpa för att inte placera mig sist, medelmåttig och helt Okey... EMMA?
Förutsatt att jag har en kalasbra montering. tänkt att spela både SQ och DB.

Finns det något ni tycker jag skall tänka på ang detta köp? eller ska jag bara slå till? tips på bättre saker i samma prisklass? Vill kunna ha grejerna ett tag utan att känna att jag måste uppgradera med engång.

Tacksam för all hjälp jag kan få! Men vill helst höra från folk som möjligtvis använt grejerna eller har god kunskap inom ämnet.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 maj 2009
Jag kör själv med ett JBL P6563C framsystem nu, alltså samma som du funderar på men 3-vägs, och driver det med ca 80Wrms vilket verkar vara lite lite. Har ett nytt steg på väg hem så att jag ska kunna mata på med 150Wrms. Det jag har märkt hittills är att det verkar vara ganska så bra detaljer, låter fint och bra med tryck i mellanregistret. Tyvärr så spelar inte mina midbasar så som dom ska, mest pga monteringen, så dom kan jag inte utvärdera så mycket.

Men det är ett fint system och jag är övertygad om att det kan låta grymt bra om man får till en bra montering! Håller själv på och lär mig och det verkar då bli bättre för varje grej som man gör. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

392 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
ja, det är grymt kul att hela tiden lära sig ngt nytt, och av sina misstag, så länge dem inte blir för många eller för stora wink vilket jag försöker undvika nu..

Vet du vad du gjort för fel på monteringen?

Har du koll på hur du ställer dig mot övriga musikfantaster som tävlar på hmm, inte högsta nivån iaf, som på ex. crank it up nu i helgen ? tongue
Senast redigerat av striper (15 maj 2009)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 maj 2009
Ska du tävla i SQ kräsv en bra DSP förr eller senare. Detta p.g.a att alla bilkupeér är extremt olinjra, samt att om du skall ha chans att få till en bra scenbild så går det aldrig utan tidskomp.

Utav produkterna du väljer mellan skulle jag säga att alt1 är bättre, men utan DSP är du rökt hur du än gör. Inte för din allra första tävling i Entry, men sen när du kliver upp i nivå (vilket sker med automatik om det går bra i Entry)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 maj 2009
Hehe nä, fel gör man alltid men så länge som dom inte är alltför kostsamma så är det väl lugnt. wink

Felet som är med min montering är helt enkelt den att dörren inte är riktigt stum, har ett stort hål som är lite dumt placerat så där satte jag bara för en bit byggplast och sen på med massa silvertejp, men den är inte på långa vägar stum. Så där ska jag försöka plasta en kåpa sen. Samt att jag måste få det tätare mellan midbasens fram och baksida.

Hur jag står jämfört med andra musikfantaster, hehe jadu, svårt att säga. tongue Men nog hör jag om ett system låter bra eller inte, jag gillar bas men den ska inte bara mullra utan den ska spela med musiken och med tryck. Diskanten ska inte vara för vass men detaljerad, och samma gäller för mellanregistret. Midbasen ska bara smälla på och sitta på rätt ställe, vilket är lite svårt när man delar dom lågt och låter dom spela rätt ut i dörren.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

392 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
jonash skrev:
Ska du tävla i SQ kräsv en bra DSP förr eller senare. Detta p.g.a att alla bilkupeér är extremt olinjra, samt att om du skall ha chans att få till en bra scenbild så går det aldrig utan tidskomp.

Utav produkterna du väljer mellan skulle jag säga att alt1 är bättre, men utan DSP är du rökt hur du än gör. Inte för din allra första tävling i Entry, men sen när du kliver upp i nivå (vilket sker med automatik om det går bra i Entry)

mvh Jonas

Har du tips på HU som har dessa krav,dsp samt tidskomp(?), i samma prisklass?

Va är det för beteckning man ska leta efter för dsp och tidskomp på en HU?
Senast redigerat av striper (15 maj 2009)

392 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Felet som är med min montering är helt enkelt den att dörren inte är riktigt stum, har ett stort hål som är lite dumt placerat så där satte jag bara för en bit byggplast och sen på med massa silvertejp, men den är inte på långa vägar stum. Så där ska jag försöka plasta en kåpa sen. Samt att jag måste få det tätare mellan midbasens fram och baksida.

Snackar du om "orginal" hålet i dörren som gör att man kmr åt elhisarmen osv?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 maj 2009
Nja, det finns 3st hål i mina dörrar. Ett stort där jag har satt för med en plåtbit med dämpmatta på båda sidor, sen så ett mindre längre bak där jag plastade ett lock, och så sist men inte minst ett som sitter alldeles ovanför högtalaren. Där bakom sitter elhissmotorn så det går en massa kablar där samt att det är en massa knixiga former, och där måste jag nu försöka göra nånting bra.

Ett tips istället för en HU med tidskomp och DSP, Rockford Fosgate 3sixty. smile Kör själv med en sån, väldigt smidig då jag har kvar original HU.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

392 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
bra tips, men fy va dyr den va... hmm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2009
Ett hett tips, Ebay.... wink Fick tag på min där för under halva priset mot vad den kostar i Sverige, inkl. frakt. Dock så är den begagnad men det är inget fel på den. Men ja ska man köpa en ny här i Sverige så blir det dyrt...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
16 maj 2009
VIll man ha en billigare CD med tidskomp och DSP så är ju en beg. Alpine 9855 eller Pioneer P88RS ett par alternativ. Dessa räcker till en början. Men man skall oxå säga det att, bara för att man har dessa finesser så betyder det inte att man placerar sig bra automatiskt. Man har ingen som helst nytta av detta om man inte vet vad man ska pilla på.

Det viktigaste av all är nog ändå en BRA montering.

392 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
men om jag endå håller på att lära mig så måste det endå vara bättre att satsa på en HU som har dessa funktioner. Målet är ju trots allt att jag skall lära mig hur det funkar och kunna använda mig av det.

Speciellt om det är fördel i tävling..

va tycker du för övrigt om mina alternativ? för klent?

Många som ger grundrådet att steget ska kosta det dubbla av vad kittet kostar..
Mitt kitt kostar 3k steget 2.5k, va tycker ni om det? kollar man på infon tycker det bör räcka?
Senast redigerat av striper (16 maj 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2009
Ja om man bara ska se effektmässigt så brukar det ofta finnas steg som är billigare än högtalarna som räcker till, men vadj ag har förstått det som så är vitsen med ett dubbelt så bra steg att det ska låta bra. Ett billigare steg ger ju inte ut en lika bra och fin signal som ett dyrt, och då kan du inte utnyttja dina högtalare fullt ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 maj 2009
Eftersom du nu vill börja tävla och du bor i Gbg och ändå har kikat på CDR:s sida så tycker jag att du skall åka in o snacka med Hasse på CDR då han kan produkterna du funderar på.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

392 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja om man bara ska se effektmässigt så brukar det ofta finnas steg som är billigare än högtalarna som räcker till, men vadj ag har förstått det som så är vitsen med ett dubbelt så bra steg att det ska låta bra. Ett billigare steg ger ju inte ut en lika bra och fin signal som ett dyrt, och då kan du inte utnyttja dina högtalare fullt ut.

Visst kostar inte steget skjortan men det är väl trots allt kvale? audison trodde jag va känt för ljudkvalite, rätta mig om jag har fel?

392 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Eftersom du nu vill börja tävla och du bor i Gbg och ändå har kikat på CDR:s sida så tycker jag att du skall åka in o snacka med Hasse på CDR då han kan produkterna du funderar på.

Jag har varit där o snackat, därav jag har alt. 1.
Jag snackade med nicklas, butikschefen.

7 241 Inlägg
17 maj 2009
Vad gäller just SRx-stegen så har jag hört både bu o bä om dem (har dock ej hört dem själv).
Men det verkar som att det är som vanligt...man får vad man betalar för.

Ang. enhet så skulle jag kikat efter en begagnad Alpine 9855, Pioneer P88 eller Eclipse 8445 (som redan påpekats) eller en vettig påhängsbox såsom tex. RF 3Sixty eller Audiosn BitONE eller liknande...

6 851 Inlägg
17 maj 2009
striper skrev:
men om jag endå håller på att lära mig så måste det endå vara bättre att satsa på en HU som har dessa funktioner. Målet är ju trots allt att jag skall lära mig hur det funkar och kunna använda mig av det.

Speciellt om det är fördel i tävling..

va tycker du för övrigt om mina alternativ? för klent?

Många som ger grundrådet att steget ska kosta det dubbla av vad kittet kostar..
Mitt kitt kostar 3k steget 2.5k, va tycker ni om det? kollar man på infon tycker det bör räcka?

Jo, men båda de CD spelarna som jag rek. har en EQ och tidskomp, men inte med full så många band eller i så små steg på tidskomp som i en DSP extern box har. Man lär sig grunden med dessa maskiner iaf.
Har man många band på en EQ tex. så är det lättare att skruva bort sig, än att ställa den så det blir rätt wink

392 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
hehe sant. Men man vill ju satsa rejält med en gång.

Men om man bara ska jämföra högtalarna, utan steg, då? Har funderar lite kring det men kmr ingen vart ;P

Jbl kittet ligger på 94 i känslighet och ska gå att få ut 90rms. frekvens 45-23khz. Låter bra i mina öron.

Focal kittet ligger på 94.5 i känslighet men ska "endast" ge ut 75 rms. Frekvens 60-28khz. dock så är focal mer känt för väljud eller?

Jag vill kunna få ut tryck(snärtigt) i högtalarna och "klart" ljud. Om man ska dra en nybörjar slutsats så känns jbl bättre eftersom dem kmr längre ner i frekvenserna och kan ge mer tryck och inte bara spela jämt,
typ |-------|. om ni förstår resonemanget. De klarar att spela högre med sina 90rms?

Focal vet jag är kända för bra ljud, så antar att de flesta kmr ge mig rådet att ta dem, vill gärna ha en motivering så att jag hänger med smile. dock kmr dem högre i de högre frekvenserna men ger det bara ett mer "skrikande" ljud ur diskanterna?

Jag kan tycka det är jobbigt att alltid ha på basen i skuffen så vill gärna ha bra tryck i framsystemet med då jag ibland känner för att stänga av basen.

Skulle vara tacksam för förklaringar med en motivering för känner mig grymt kluven. Känslan säger focal, ögonen säger jbl...
Senast redigerat av striper (17 maj 2009)

7 241 Inlägg
17 maj 2009
Effeksiffrorna är vad de tål RMS alltså inte vad de "ger" och det är eg. inget att stirra sig blind på.
Iofs så kan dte vara bra att inte ta ett steg som levererar halva effekten så visst LITE kan man kika på´t för att matcha ihop steg med högtalarna så att de verkligen drivs fullt ut.

Historiskt sett så har JBL alltid varit mer rock´n´roll på typiskt amerikanskt maner. Dvs rockar på bra men saknar dne sista upplösningen.
Focal är mer typiskt Europeiskt ngt tillbakadraget (det lilla jag hört Focal vill säga) och konstigt vore väl det Franska som de är. big_smile Högupplösta ja och vid ett fåtal tillfällen har de låtit väldigt vassa i MINA öron (berodde nog mer på montaget än ngt annat) då merparten av folk jag pratat med om just Focal ser väldigt förvånade ut när jag nämner mina erfarenheter och hävdar att de själva upplever dem som mjuka.

Så det mest rättvisa är nog att lyssna på dem själv och skapa dig din egna uppfattning.

Sök