6178
Sök

Koppla 2x2 ohm till 2 ohm?

4 693 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Rubriken kanske låter skum, men jag har en 12" på 2x2 ohm och undrar om man kan driva den i 2 ohm?

Vet att man bara kan koppla den i 1 eller 4 ohm, men tänkte om det finns någon typ av motstånd eller liknande att koppla emellan för att justera ohmantalet?

Basen ligger på 400 wrms och 1600 w. Just nu får den bara 400 wrms och det är för lite.

Har drivit den i 1 ohm och då var det mycket bättre ljud, men det går inte att åka med bilen så. Drar fruktansvärt mycket mer ström (dör nästan på tomgång) och så är steget inte stabilt i 1 ohm.

Vill inte byta steg och basen byter jag bara om någon vill byta med mig. (säljer den inte, blir inte av att köpa någon ny då)

Booyakasha!

956 Inlägg
15 maj 2009
Det ända ett motstånd skulle göra är att äta upp hälften av effekten ifrån steget, så du skulle inte få ut något mer effekt av ett sånt. Inte till basen iaf
Senast redigerat av luunggan (15 maj 2009)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

2 914 Inlägg
16 maj 2009
Softis skrev:
Rubriken kanske låter skum, men jag har en 12" på 2x2 ohm och undrar om man kan driva den i 2 ohm?

Vet att man bara kan koppla den i 1 eller 4 ohm, men tänkte om det finns någon typ av motstånd eller liknande att koppla emellan för att justera ohmantalet?

Basen ligger på 400 wrms och 1600 w. Just nu får den bara 400 wrms och det är för lite.

Har drivit den i 1 ohm och då var det mycket bättre ljud, men det går inte att åka med bilen så. Drar fruktansvärt mycket mer ström (dör nästan på tomgång) och så är steget inte stabilt i 1 ohm.

Vill inte byta steg och basen byter jag bara om någon vill byta med mig. (säljer den inte, blir inte av att köpa någon ny då)

vore att om du hade 2 st kanaler så är det bara koppla in en talspole per kanal. annars så går det inte.

4 074 Inlägg
16 maj 2009
då lär man vara väldigt noga med att kolla så att gainen står lika på båda.. annars blir det fiasko.. kolla med en multimeter
Senast redigerat av BJonsson (16 maj 2009)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

2 914 Inlägg
16 maj 2009
BJonsson skrev:
då lär man vara väldigt noga med att kolla så att gainen står lika på båda.. annars blir det fiasko.. kolla med en multimeter

detsamma om man har en baslåda (ej 2 kammarlåda) och 2 basar wink

1 400 Inlägg
16 maj 2009
Varför köper man en bas när man inte har slutsteg och batterier att driva den med ?
Verkar vara ett alldeles för vanligt fenomen bland dagens ungdomar.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

6 851 Inlägg
16 maj 2009
BJonsson skrev:

Oftast så har man enbart en GAIN till ett 2kanals steg.

4 693 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
Varför köper man en bas när man inte har slutsteg och batterier att driva den med ?
Verkar vara ett alldeles för vanligt fenomen bland dagens ungdomar.

När jag köpte den trodde jag att man fick ut 2 ohm i en 2x2 ohms bas. Därför köpte jag den.

Booyakasha!

4 693 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Jag har en 12" 4ohms bas som är trasig. Kan jag inte använda mig av dig på något sätt att koppla igenom eller ta isär den och koppla på något sätt?

Booyakasha!

1 534 Inlägg
17 maj 2009
köp en likadan bas så kan du koppla som du vill

4 693 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Om jag köper en till likadan bas så får jag iaf bara halva effekten hmm Men med det dubbla priset sad

Booyakasha!

1 534 Inlägg
17 maj 2009
Softis skrev:
Om jag köper en till likadan bas så får jag iaf bara halva effekten hmm Men med det dubbla priset sad

MEN du kan koppla i 2ohm wink

4 693 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:
Softis skrev:

Så sant så sant. Får väl köpa 17 batterier och koppla i 1 ohm big_smile

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2009
Softis skrev:
Jag har en 12" 4ohms bas som är trasig. Kan jag inte använda mig av dig på något sätt att koppla igenom eller ta isär den och koppla på något sätt?

Hur menar du nu, ska du plocka spolen från den eller vad? Är den trasig så är den trasig, that's it. Kanske går att kona om den men knappast värt om det inte är en väldigt fin bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Nej, så fin är den inte. En JBL GTO 1214 eller vad dom nu heter. 1200 watt 12"

Booyakasha!

jobbar påre
751 Inlägg
17 maj 2009
Softis skrev:
Iam2fast4U skrev:
Softis skrev:

Så sant så sant. Får väl köpa 17 batterier och koppla i 1 ohm big_smile

lr kanske en generator som ger lite extra?wink  och ett tiotal kondensatorer:D

4 693 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Haha något sånt. Bilen gick knappt på tomgång när jag köre i 1 ohm. var som att köra på ethanol hmm

MEN nu kommer jag att få en Mutant XXX 12". Kan jag koppla in båda på samma steg (monosteg)?

Då spelas båda basarna i 2 ohm, men hur blir det? Kanske inte bra att ha 2 olika basar på samma kanal... eller?

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2009
Nej, till att börja med så ska man inte blanda basar i en bil. Kommer låta konstigt och spela konstigt. Sen så har dom garanterat olika effekttålighet och känslighet så nej, det blir nog inte så bra. Fia dit riktiga kablar på steget som du har, fixa en bra låda till din P1222 och parallellkoppla spolarna på den så att du lastar ner steget till 1Ohm. Verkade ju fungera bra eftersom att det inte ens blev varmt förut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 727 Inlägg
17 maj 2009
Varför inte använda bara en spole?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2009
Men sänker du ju effekttåligheten och ändrar parametrarna på basen. Visst det fungerar men det är då inte optimalt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök