Soderqvist skrev:
Anledningen till att inte jag börjat...
#1 jag har ca 0 kr i månaden under sommaren då tävlingarna är, det är väll den största anledningen
#2 En annan anledning var att i år börja ljudbutiken gå efter emmas regelverk vilket gjorde att jag vart tvungen att byta upp mig på kablar vilket jag inte har råd med (se punkt ett)
#3 Förut hade Ljudbutiken upp till 15 000 kr som en gräns, den tog dom bort nu och börja med upp till 150A gräns istället, kul liksom att rulla in min bil med ljud för 3 000 kr och försöka spela mot någon med värsta anläggningen för 50 000+, visst 150A är 150A men dom dyrare prylarna har bra mycket värre verkningsgrad.
#4 Tappa också lusten när jag först spelade 140 dB vilket jag var ganska nöjd med tills dom kom ut med EMMA skivan som sög pung, spela runt 134 dB med denna skivan. rena skit skivan.. inte ens roligt!
Ne det är fan så mycket roligare när man har en prisgräns och en bra skiva istället, gillar starkt Ljudbutikens förra skiva (MDS skivan) som jag spela 140 dB med.. den fick mig att fortsätta men efter första spelningen i år så lägger jag ner igen. Dags att bygga en SQ-anläggning istället och bara lyssna på själv
//Soderqvist
Vill man tävla på lika villkor, och ha en föraning om vad som sker så är ett utav de stora problemen det du just beskriver: det kommer fram butiker, avarter och andra bastarder som försöker skapa hjulet om igen.
EMMAs och dBdragracings regelverk är internationella och har rätt många år på nacken. EMMAs regelverk tex är en förbättrad variant utav ett gammalt regelverk som finns i USA och som inte funkar nåt vidare därborta, IASCA tänker jag på. Men EMMAs verk funkar faktiskt och är det överlägset bästa som finns i världen just nu. Det kan man tycka vad man vill om, men så är det. Och det förbättras/förfinas för varje år som går!
Det absolut största problemet är att det finns ett antal personer som baserar sin uppfattning om billjudstävling på hur det var för ett antal år sedan. Och så sprides det felaktiga uppgifter och en massa skitrykten, i denna tråden finns det fler exempel på detta precis som Jalle säger. Och dessa exempel är ofta tyvärr höglljudda och "autkoritära" på forumen, dessvärre vet de inte ett smack visar det sig.
Det jag för mitt liv inte fattar det är varför folk tror att de i billjudstävlings-sammanhang kan finna lösningen på sitt problem att skita i nåt, leta andra klasser etc etc. Men skall man köra rally, tävla i slalom, köra F1 eller vad det nu än må vara så begriper folk att det finns regler.
Men, säger nån, reglerna är för krångliga. Om vi nu vill ha tävlingar som är RÄTTVISA och konsekventa, så är det ju världens mest självklara sak att det måste finnas ett antal regler. Så är det bara. Dels för att klasserna skall bli någorlunda uppstyrda, men även för att vi skall kunna poängsätta och särskilja bilar åt på ett rationellt och konsekvent sätt.
Sen kan jag säga att det är väldigt få som kan alla reglerna från dag1 oavsett sport/hobby/tävlingsgren. Men, MAN LÄR SIG efter hand. Och det gör man genom att man tar sig ut och tävlar, man träffar fler som håller på, man får feedback, man får sig många goda tips, ännu fler roliga upplevelser och till syven och sist bättre ljud oavsett om det är SQ, SPL eller båda man håller på inom!