11143
Sök

Högtalaruppgradering till volvo 740 Hjälp mig

6 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Nu är det dags att uppgradera ifrån originalhögtalarna.

Är ute efter någon slags hatthylle historia med 5.25" till framdörrarna också. budget 3k max!

Huvudenhet har jag redan Mutant MT2100 så 5.25" får gärna vara tillräckligt lättdrivna för att HU ska orka med dom.

Är mestadels ute efter finljud men det får gärna trycka på lite bakifrån, dock är jag inte intresserad av baslåda då bagageutrymmet används allt för ofta till annat.

Musiken som ska spelas är väldigt blandad, mestadel metal

-utan 940
1 728 Inlägg
25 maj 2009
Teknikmagasinet säljer Sony Xplod 4, 5,25 samt 6,5tum: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?kat … Produktsok

Jag har fyrorna liggandes i instrumentpanelen riktade mott vindrutan och de låter bra.
Sätter du en 6,5 i varje dörr borde det låta bättre än original men då måste du kapa i plåten, jag ska göra det på min fast med kraftigare högtalare.

6 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Jag har fyrorna liggandes i instrumentpanelen riktade mott vindrutan och de låter bra.

Hur menar du med att du har dom i instrumentpanelen? har du dom bara liggandes där?

Andreas 940 skrev:
Sätter du en 6,5 i varje dörr borde det låta bättre än original men då måste du kapa i plåten, jag ska göra det på min fast med kraftigare högtalare.

kan tänka mig att ha 6.5" i hatthyllan, men undrar lite hur man ska göra det bygget. om man ska bygga någon lådkonstruktion där eller om man ska låta dom "hänga fritt"? Tacksam för alla svar.

2 914 Inlägg
25 maj 2009
annars så kan du köpa ett steg (http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=2107) och driva ett par skyssta 6x9, dem behövs det ingen låda till. då får du lite bas tillsammans med att det tar lite plats smile
och när du har ett fyrkanaligt steg så kan du även driva dom högtalarna fram på samma steg smile

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Sätt 6x9 i hatthyllan om du vill ha lite bas. Då behöver du ingen låda under heller.

Vad jag fattar det som så vill du ha 5,25" till dörrarna som du ska drivapå HU och sen några högtalare bak, tex 6,5". Ska dom bak också drivas av HU eller av ett steg?

Booyakasha!

6 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Vad kan du rekommendera för 6*9:or till det där slutsteget då?

6*9 i hatthyllan låter ju bra, sen vet jag inte om jag ska köra med några i bakdörrarna, beror på vad ni rekommenderar mig. blir det stor skillnad att ha i bakdörrarna eller ska jag satsa på lite värre högtalaren i hatthyllan och ett fint steg till dom?
och sen köra framdörrarna på HU?
Senast redigerat av squire (25 maj 2009)

4 693 Inlägg
25 maj 2009
squire skrev:
Vad kan du rekommendera för 6*9:or till det där slutsteget då?

6*9 i hatthyllan låter ju bra, sen vet jag inte om jag ska köra med några i bakdörrarna, beror på vad ni rekommenderar mig. blir det stor skillnad att ha i bakdörrarna eller ska jag satsa på lite värre högtalaren i hatthyllan och ett fint steg till dom?
och sen köra framdörrarna på HU?

Till vilket steg?

Booyakasha!

6 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 maj 2009
Dom här lär nog fungera bra till det steget. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Dom här lär nog fungera bra till det steget. smile

Styck pris eller par?

-utan 940
1 728 Inlägg
25 maj 2009
squire skrev:
Hur menar du med att du har dom i instrumentpanelen? har du dom bara liggandes där?

I 940 sitter det rektangulära högtalargaller där som man kan sätta diskanter i, jag har tagit bort gallren och lagt i 4-tummare där istället. Jag tycker du ska skaffa ett par utanpåliggande diskanter som du sätter i hörnen på instrumentpanelen riktade uppåt mot vindrutan, det blir mycket tydligare stereoeffekt då.

6 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
I 940 sitter det rektangulära högtalargaller där som man kan sätta diskanter i, jag har tagit bort gallren och lagt i 4-tummare där istället. Jag tycker du ska skaffa ett par utanpåliggande diskanter som du sätter i hörnen på instrumentpanelen riktade uppåt mot vindrutan, det blir mycket tydligare stereoeffekt då.

Menar du sånna här: 285GTO17T (www.brl.se), dom skulle nog vara ganska bra i sådana fall för dom ser ut att kunna passa rätt bra ihop med HU som är 4*50W rms ut,
Att man då kör med 2st JBL GTO17TE i instrumentpanelen och sedan ett par 5.25" i framdörrarna som man driver allihopa på HU sedan ett slutsteg till 6*9" i hatthyllan?
Senast redigerat av squire (25 maj 2009)

2 914 Inlägg
25 maj 2009
koppla in alla 4 på steget. blir lite mer kabeldragning men det lönar sig i längden. tongue julas 16mm2 lär funka kalas till det steget. smile
(behövs en till lågnivå dock sad) http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=637
(om du har råd så skulle du köra på -> http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=633 istället)
Senast redigerat av kalle_kalle (25 maj 2009)

2 914 Inlägg
25 maj 2009
squire skrev:
Andreas 940 skrev:

Menar du sånna här: 285GTO17T (www.brl.se), dom skulle nog vara ganska bra i sådana fall för dom ser ut att kunna passa rätt bra ihop med HU som är 4*50W rms ut,
Att man då kör med 2st JBL GTO17TE i instrumentpanelen och sedan ett par 5.25" i framdörrarna som man driver allihopa på HU sedan ett slutsteg till 6*9" i hatthyllan?

jag har pioneer deh 4000UB som ligger på 4x50 watt och den ligger på 4x22 watt RMS. det som näms är watt max (låter bättre med 4x50 istället för 4x22 watt rms.)
plus att min stereoligger på 5% THD+N tror inte att din ligger bättre till (vet inte men mutant spelaren är billigare) (jag brukar gå efter man får vad man betalar för) och jag vet att min pioneer spelare inte är hur mycket som helst att hänga upp i julgranen men den duger åt "korvkioskdunk"

-utan 940
1 728 Inlägg
25 maj 2009
squire skrev:
Menar du sånna här: 285GTO17T (www.brl.se), dom skulle nog vara ganska bra i sådana fall för dom ser ut att kunna passa rätt bra ihop med HU som är 4*50W rms ut,?

Just de högtalarna är gjorda för att skruvas innifrån och det blir nog svårt i instrumentpanelen, lättare att skaffa några som du bara sätter fast med dubbelhäftande tejp.

Sök